logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.09.30 - 5 éve
abrijudit

A CHN a WBECS-ről jelenti: Az empátia mint közös nyelv

A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre.

Melissa Boggs a Scrum Alliance társ-CEO-ja, korábban ő maga is agilis coachként segítette más vezetők munkáját. Előadásában vezetői és a coach szemszögből is megosztja tapasztalatait e két szereplő együttműködéséről, a kapcsolatra nehezedő elvárásokról, illetve arról, hogy egy olyan közismert készség, mint az empátia, hogyan válhat közös nyelvvé.

A szervezetfejlesztés kockázatos vállalkozás. Az eredmények nem mindig a tervezett módon és ütemben valósulnak meg, vagy nem is valósulnak meg. A várt eredmények elmaradása vagy késedelmes teljesülése esetén gyakran – kimondatlanul is – kérdőjelezi meg mindkét fél, coach és ügyfél is, a másik kompetenciáját, hasznosságát.

Melissa saját vezetői és coach gyakorlatából vett példákkal illusztrálja e két oldalt, így az előadás végére bele tudunk helyezkedni mindkét szereplő helyzetébe és tisztábban látjuk, hogy hogyan lehet megerősíteni az együttműködést.

Az alábbi kép alatti idézet Harper Lee Ne bántsátok a feketerigót! című Pulitzer-díjas regényéből származik:

„Csak akkor értheted meg őket, ha az ő helyzetükbe képzeled magad…úgy, hogy valósággal bele kell bújnod a másik ember bőrébe” (fordította: Máthé Elek)

 

 

 

Számomra az előadás legérdekesebb része az volt, ami először a vezető, aztán a coach szemszögéből nézve is – rövid, személyre szabott üzenet formájában - bemutatta azokat a szempontokat, vélekedéseket és rejtett körülményeket, amelyek árnyalják a helyzetet:

 

Kedves Coach…

 

  • Bármely döntés velejárója az aprólékos megfontolás és komplexitás
  • A vezető autoritása nem korlátlan
  • A vezető felelőssége, hogy jó döntést hozzon, és ez a felelősség hatalmas nyomás is egyben

Üdv, az Ügyfeled

 

Kedves Vezető…

 

  • Jelentős változást nem lehet úgy elérni, ha csak azért csinálsz valamit, mert „a coach azt mondta”
  • A valódi változás elköteleződést igényel
  • Furcsa érzés kívülről megpróbálni támogatni

Üdv. a Coachod

 

Miért pont az empátia?

 

Az empátia fontos összetevője az emberi kapcsolatoknak, és ez alól nem kivétel a coach-ügyfél kapcsolat sem. Ahhoz, hogy a coach hatékonyan tudja támogatni az ügyfelet, gyakran már annak az őszinte kommunikálása is elég, hogy megérti a helyzetét. Egyszerűnek tűnik, ugye? Az időzítés kulcs, mert így egy nehéz döntés, helyzet során a vezető nem külső támogatóként, hanem szövetségesként tud tekinteni a coachra.

A helyzet fordítottja is igaz, bár jogosan merülhet fel bennünk a kérdés, hogy ugyan milyen hozzáadott értéke van annak, ha a vezető is empátiával közeledik a coach felé? Ez esetben a coaching hatékonysága nőhet, hiszen már nemcsak a jól irányzott kérdések és a többi coaching készség és eszköz segítenek megtalálni a megfelelő megoldást, hanem annak a szemlélődő, elfogadó és kreatív külső perspektívának a tudatos használata, amelyet a coach képvisel.

A vezetők komplex problémákat kell, hogy megoldjanak, tőlük várják a végső választ és hogy ezt megfelelő előkészítés után fogalmazzák is meg. Hogyan alakítja át ezeket a feltételeket előnyös helyzetté a küldő perspektíva? A komplexitásból kreativitás, a válaszkeresésből alternatívákban történő gondolkodás, a belső elemzésből pedig a külső nézőpont figyelemben tartása lesz.

A fenti példák nemcsak azt mutatják, hogy a vezetők az empátia tudatos alkalmazásával meg tudják teremteni a kreatív megoldásoknak teret adó külső perspektívát. Azt is megtanulhatjuk ebből, hogy ennek a sokak által ismert készségnek sok döntési helyzet során hasznát tudjuk venni, nemcsak vezetőként vagy egy ügyfél-coach kapcsolatban. Az empátia a magán- és munkahelyi helyzeteket is segít más szemszögből látni. Így sokkal elfogadóbbak, türelmesebbek és nyugodtabbak tudunk lenni – magunkkal és másokkal szemben is, erre pedig a jelenlegi világjárvány terhelte hétköznapokban igencsak nagy szükség van.

 

Pozsik Darinka

Business & Executive coaching

a Károli Gáspár Református Egyetem pszichológia szakos hallgatója

Címkék:
abrijudit

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. 2020-ban a 14. évfolyam indul. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
CHN (Coaching Határok Nélkül)

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu