A CHN a WBECS-ről jelenti: Az empátia mint közös nyelv
A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre.
Melissa Boggs a Scrum Alliance társ-CEO-ja, korábban ő maga is agilis coachként segítette más vezetők munkáját. Előadásában vezetői és a coach szemszögből is megosztja tapasztalatait e két szereplő együttműködéséről, a kapcsolatra nehezedő elvárásokról, illetve arról, hogy egy olyan közismert készség, mint az empátia, hogyan válhat közös nyelvvé.
A szervezetfejlesztés kockázatos vállalkozás. Az eredmények nem mindig a tervezett módon és ütemben valósulnak meg, vagy nem is valósulnak meg. A várt eredmények elmaradása vagy késedelmes teljesülése esetén gyakran – kimondatlanul is – kérdőjelezi meg mindkét fél, coach és ügyfél is, a másik kompetenciáját, hasznosságát.
Melissa saját vezetői és coach gyakorlatából vett példákkal illusztrálja e két oldalt, így az előadás végére bele tudunk helyezkedni mindkét szereplő helyzetébe és tisztábban látjuk, hogy hogyan lehet megerősíteni az együttműködést.
Az alábbi kép alatti idézet Harper Lee Ne bántsátok a feketerigót! című Pulitzer-díjas regényéből származik:
„Csak akkor értheted meg őket, ha az ő helyzetükbe képzeled magad…úgy, hogy valósággal bele kell bújnod a másik ember bőrébe” (fordította: Máthé Elek)
Számomra az előadás legérdekesebb része az volt, ami először a vezető, aztán a coach szemszögéből nézve is – rövid, személyre szabott üzenet formájában - bemutatta azokat a szempontokat, vélekedéseket és rejtett körülményeket, amelyek árnyalják a helyzetet:
Kedves Coach…
- Bármely döntés velejárója az aprólékos megfontolás és komplexitás
- A vezető autoritása nem korlátlan
- A vezető felelőssége, hogy jó döntést hozzon, és ez a felelősség hatalmas nyomás is egyben
Üdv, az Ügyfeled
Kedves Vezető…
- Jelentős változást nem lehet úgy elérni, ha csak azért csinálsz valamit, mert „a coach azt mondta”
- A valódi változás elköteleződést igényel
- Furcsa érzés kívülről megpróbálni támogatni
Üdv. a Coachod
Miért pont az empátia?
Az empátia fontos összetevője az emberi kapcsolatoknak, és ez alól nem kivétel a coach-ügyfél kapcsolat sem. Ahhoz, hogy a coach hatékonyan tudja támogatni az ügyfelet, gyakran már annak az őszinte kommunikálása is elég, hogy megérti a helyzetét. Egyszerűnek tűnik, ugye? Az időzítés kulcs, mert így egy nehéz döntés, helyzet során a vezető nem külső támogatóként, hanem szövetségesként tud tekinteni a coachra.
A helyzet fordítottja is igaz, bár jogosan merülhet fel bennünk a kérdés, hogy ugyan milyen hozzáadott értéke van annak, ha a vezető is empátiával közeledik a coach felé? Ez esetben a coaching hatékonysága nőhet, hiszen már nemcsak a jól irányzott kérdések és a többi coaching készség és eszköz segítenek megtalálni a megfelelő megoldást, hanem annak a szemlélődő, elfogadó és kreatív külső perspektívának a tudatos használata, amelyet a coach képvisel.
A vezetők komplex problémákat kell, hogy megoldjanak, tőlük várják a végső választ és hogy ezt megfelelő előkészítés után fogalmazzák is meg. Hogyan alakítja át ezeket a feltételeket előnyös helyzetté a küldő perspektíva? A komplexitásból kreativitás, a válaszkeresésből alternatívákban történő gondolkodás, a belső elemzésből pedig a külső nézőpont figyelemben tartása lesz.
A fenti példák nemcsak azt mutatják, hogy a vezetők az empátia tudatos alkalmazásával meg tudják teremteni a kreatív megoldásoknak teret adó külső perspektívát. Azt is megtanulhatjuk ebből, hogy ennek a sokak által ismert készségnek sok döntési helyzet során hasznát tudjuk venni, nemcsak vezetőként vagy egy ügyfél-coach kapcsolatban. Az empátia a magán- és munkahelyi helyzeteket is segít más szemszögből látni. Így sokkal elfogadóbbak, türelmesebbek és nyugodtabbak tudunk lenni – magunkkal és másokkal szemben is, erre pedig a jelenlegi világjárvány terhelte hétköznapokban igencsak nagy szükség van.
Pozsik Darinka
Business & Executive coaching
a Károli Gáspár Református Egyetem pszichológia szakos hallgatója