A szívünkkel gondolkodunk és az agyunkkal érzünk
”A gondolkodás kifejlődése nem automatikus folyamat. Az újszülött, amikor sír, mert éhes nem gondolkodik, ösztönösen reagál. Ha elég idő telik el a sírástól az etetésig ahhoz, hogy még ne essen pánikba, de ne is rögtön elég
”A gondolkodás kifejlődése nem automatikus folyamat. Az újszülött, amikor sír, mert éhes nem gondolkodik, ösztönösen reagál. Ha elég idő telik el a sírástól az etetésig ahhoz, hogy még ne essen pánikba, de ne is rögtön elégüljön ki az igény, a baba elkezdi ezt az időt az evésről való fantáziálással kitölteni. Ez a folyamat a gondolkodás kialakulásának kezdete.”
Hetty Einzig sokat foglalkozott az érzelmi intelligencia idegrendszeri hátterével csütörtökön (október 11.), a CHN nemzetközi előadássorozat keretében. A coachokból, HR-esekből és számos vállalati szektort képviselő vezetőből álló közönség hatalmas érdeklődéssel hallgatta a tudományos háttér információt, ami - Hetty saját bevallása szerint - már jó ideje a szenvedélye az EQ területéről. Beszélt a szív és az agy kapcsolatáról, az agyi folyamatok működéséről és a két agyfélteke összehangolásáról. De mit is nevezünk érzelmi intelligenciának? Azon képességünket, hogy tudatosan be tudjuk azonosítani először a különböző érzelmeinket illetve a környezetünkben lévők érzelmeit, majd hogy irányítani tudjuk a saját érzelmeinket és motiválni tudjuk önmagunkat. Mindennek egy magasabb foka a mások felé fordulás, az empátia, a körülöttünk levők motiválása és segítségnyújtás az ő érzelmeik kezeléséhez. A csúcsa a kapcsolatok kiteljesedése és a hosszú távú együttműködés.
Egyre több kutatás igazolja az EQ jelentőségét a vezetői készségek sorában. A sikeres vezetők egyik legfőbb ismérve, hogy magas EQ-val rendelkeznek, ami természetesen coaching segítségével tovább fejleszthető. A kisbaba tanulási folyamatáról szóló idézetből az derült ki, hogy szülőként már a legelején coacholjuk gyerekünket, segíthetünk kifejleszteni érzelmi intelligenciáját. Ideális esetben létre hozzuk azt a teret, amiben önmagát tudja a gondolkodás, a képzelőerő használata felé mozdítani, tehát új készséget tanul: kezeli az ösztönös reakcióit, illetve azok másokra mért hatását. Később is ez marad a feladat, akár szülői szerepben, akár coach vagy vezetőként lépünk is fel: hozzásegíteni a másikat saját érzelmei és gondolatai felismeréséhez és felelősséggel való kezeléséhez.
De először ezt is - mint minden változást - mindenképpen önmagunkkal érdemes kezdeni!
Eperjesi Amina business coach