Lopjunk a zseniktől! – Robert Dilts módszere
A CHN előadók kedvenc coaching eszközei
Robert Dilts az NLP egyik kiemelkedő egyénisége, aki a nyolcvanas évek óta publikálja tanulmányait olyan híres emberek gondolkodási mintáiról, mint Leonardo, Tesla, Einstein, Freud, Walt Disney v
A CHN előadók kedvenc coaching eszközei Robert Dilts az NLP egyik kiemelkedő egyénisége, aki a nyolcvanas évek óta publikálja tanulmányait olyan híres emberek gondolkodási mintáiról, mint Leonardo, Tesla, Einstein, Freud, Walt Disney vagy Mozart. Kutatásaiból kiderült, hogy az évszázadok távlatából is elismert, híres géniuszok közös tulajdonsága, hogy tanulni tudtak kudarcaikból. Jó helyre született, jó időben. Ezt maga Robert Dilts mondta 2013-as, Budapest workshopján. Dilts a Szilícium-völgyben látta meg a napvilágot, és nőtt bele a kor zsibongó, forradalmi újításokat hozó világába. Akkoriban indult az Apple, és kezdett kibontakozni az NLP is. Dilts kihasználta a lehetőségeket, tanult Milton H. Ericksontól és Gregory Batesontől is. Ismertségét a neuro-lingvisztikus program megújításával, a „3. generációs NLP” kifejlesztésével alapozta meg.
Teremtsünk egy olyan világot, amelybe az emberek tartozni akarnak! Gondolkozott már azon, hogy mi a titka a zsenialitásnak? Miért pont azokból az emberekből válnak sikeres, világhírű emberek, akikről tanulunk a tankönyvekben? Van-e közös tulajdonságuk a különböző szakterületeken maradandót alkotó géniuszoknak? Robert Dilts pont ezekre keresi a választ a híres emberek gondolkodási mintáit vizsgáló tanulmányaiban. „Sok híres lángelmének és vezetőnek nem feltétlenül csodagyerekként indult az életútja. Albert Einsteinnek, aki csak hároméves korára tanult meg beszélni, azt mondták az iskolában, hogy nem fogja sokra vinni. Leonardo soha nem járt iskolába. Beethoven zenetanára tehetségtelennek tartotta a fiút. Winston Churchill is megbukott az iskolában. A példákat sokáig lehetne sorolni, de fontos észrevenni a közös vonást ezeknél az embereknél, ez pedig nem más, mint hogy erősen hittek önmagukban, ez inspirálta őket a kitartásra. A jövőképük tette sikeressé őket a bukások után. Tanulni tudtak a kudarcaikból.” Dilts jelmondata, ami honlapján is szerepel: Teremtsünk egy olyan világot, amelybe az emberek tartozni akarnak! Ennek a jelentőségét hangsúlyozza előadásain is.”Ahhoz, hogy ezt elérjük, nyitni kell a víziónk, a tervezett jövőnk irányába. A vízió nem más, mint egy mentális kép arról, hogy milyen lesz a jövő, vagy milyen lehet. Az, hogy ezt a víziót megalkotjuk, magában foglalja azt a képességünket is, hogy gondolkozzunk, és tervezzük a jövőt képzelőerővel és bölcsességgel. El tudjuk képzelni a hosszú távú lehetőségeket, és azokra tudunk koncentrálni. Ez azt is jelenti, hogy túl tudunk lépni az "itt és most" korlátain, és el tudunk képzelni jövőbeni forgatókönyveket. Azt, hogy miből szeretnénk többet látni, és miből kevesebbet a világban. Például jobb egészséget és kevesebb betegséget, több örömöt és kevesebb szenvedést és így tovább. Ebben a jövőképben benne vagyunk mi, de az is benne van, hogy mások életét, hogyan tudjuk jobbá tenni.”
A legnagyobb vezetők is hétköznapi emberek Dilts olyan nagy cégekkel állt, és áll kapcsolatban, mint a Fiat Group, Telecom Italia, IBM Europe, Apple Computer, The World Bank, The Old Mutual, Hewlett-Packard, Alitalia, AT Kearney and Ernst & Young. Az impozáns referencialistán végigtekintve joggal kérdezhetjük, mit tud ő coachként, amit más nem, azaz miért pont őt választják ki ezek az óriáscégek a támogató feladatra. „Az egyik legfontosabb, amit a vállalatokért teszek, hogy segítem a vezetőiket abban, hogy jövőképet kommunikáljanak, megértsék a kollégáikat és a motivációikat, valamint, hogy átalakítsák, leküzdjék a korlátaikat. Az a tapasztalatom, hogy a legnagyobb vezetők azok a hétköznapi emberek, akiknek világos jövőképük van, hisznek önmagukban és másokban, akik megértik és hiszik, hogy képesek változtatni a dolgokon.” Dilts hangsúlyozza még, hogy a coaching remek folyamat a cégek mutatóinak javításában, hiszen egy olyan módszer, amely az egyént és a csapatot is segíti, hogy képességük legjavát adja. Megmozgatja az egyén erősségeit, segíti a belső akadályok és korlátok legyőzésében, hogy elérje legnagyobb teljesítményét és csapattagként való együttműködését.
Kedvenc eszköz a rajzfilmgurutól Ahogy már említettük Robert Dilts kíváncsian kutatja világhírű alkotók gondolkodási módszereit. Egyik kedvenc coaching módszerét Walt Disney ihlette. A rajzfilmzseni háromszintű stratégiája szájhagyomány útján maradt fent. E szerint háromféle Disney létezett: az álmodozó, aki elképzelt valami remek dolgot. A realista, aki eltervezte, hogy miként lehet megvalósítani, és a kritikus, aki szigorú szemmel végiggondolta az egész munkafolyamatot. Ám ez utóbbi Disney nem azt vizsgálta, miért nem lehet valamit megoldani, hanem az elemezte, hogy miként lehet legyőzni az akadályokat, és sikerre vinni a tervet. Dilts is ezt kéri ügyfeleitől: nézzenek rá a témájukra álmodozóként, realistaként és kritikusként. De nagyon fontos, hogy a kritikai perspektívát csak pozitív szellemben szabad megfogalmazni, mert így jövünk rá, hogyan lehet legyőzni az akadályokat.
Viniczai Andrea coach, újságíró
CHN workshopok mind a coach tudás, mind az általuk adott élményanyag szempontjából rendkívül sokat segítenek abban, hogy igazi coach-csá válhassunk. Az egynapos előadások során a nemzetközi coach szakma legkiválóbbjai engednek bepillantást a szaktudásuk titkaiba, és osztják meg velünk kedvenc coaching eszközeiket. A sorozatunk a „Coaching Határok Nélkül – 15 mestercoach 15 kedvenc eszköze” könyv fejezeteit dolgozza fel bemutatva olyan coaching eszközöket, amiket a coach szakma nemzetközi szaktekintélyei használnak, és saját tapasztalatból ajánlják őket.