logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.07.05 - 13 éve
ARTudásmenedzsment

Az e-learning és az online személyiségteszt: a borsó meg a héja, avagy hog(y)an lehet megvalósítani az online tanulás személyre szabottságát?

Sokan kérdezik egyes e-learning rendszerek bevezetése előtt, hogyan lehet biztosítani egy tananyag személyre szabottságát. Bemutatóink során és az e-learning rendszerek előnyeinek felsorolásakor, kétségtelenül ez az egyik adu ász a ke

Sokan kérdezik egyes e-learning rendszerek bevezetése előtt, hogyan lehet biztosítani egy tananyag személyre szabottságát. Bemutatóink során és az e-learning rendszerek előnyeinek felsorolásakor, kétségtelenül ez az egyik adu ász a kezünkben, amelynek alátámasztására már tevékenységünk első éveiben is nagy hangsúlyt fektettünk.

Robert Hogan

Tanácsadóink több mint 10 éve foglalkoznak ezzel a témával, ezért széles példatár van a kezünkben, amelyet ügyfeleinknél megvalósított projektekkel tudunk szemléltetni. A személyre szabottságot akkor tekinthetjük sikeresen megvalósítottnak, ha a tananyag a tanuló tanulási sebességéhez van igazítva. Csak akkor beszélhetünk teljes személyre szabottságról, ha a megfelelően előkészített tartalmi és technikai háttér lehetővé teszi azt, hogy mindenki a neki leginkább megfelelő anyagot kapja a számára legideálisabb formában és mennyiségben.De hogyan tudjuk azt egyértelműen meghatározni, hogy az adott személy számára mi a megfelelő? A megrendelővel készített interjúkkal? Korábbi tapasztalatok és visszajelzések alapján maguktól a felhasználóktól? Lehet, hogy mindkét megoldás működik, de a megfelelő válaszra csak nemrégiben leltünk rá.

Cégünk a tavalyi év során kezdett együttműködni Kelet-Európa egyik legnagyobb online személyiségteszt forgalmazó vállalkozásával, az Assessment Systems-sel. A többek között a világ vezető személyiségtesztjét  (HOGAN Assessment) is alkalmazó, Magyarországon 2 éve jelen lévő cégcsoportot azért választottuk, mert stabil, megbízható, magyar és nemzetközi normával egyaránt rendelkező eszközeik mellett a megfelelő üzleti eredmények elérése is elsőrangú fontossággal bír számukra.

A tanulók által kitöltött online személyiségteszt eredményei automatizálhatók. Az elért pontszámok akár közvetlenül továbbíthatók egy e-learning keretrendszernek. Ezen információk felhasználásával olyan oktatóanyagokat biztosíthatunk a tanulónak, melyek igazodnak a tanuló egyéniségéhez. Ezt a személyiségnek leginkább megfelelő oktatási módszerek, segédeszközök, megfogalmazás segítségével érhetjük el.

Az előbbiek mérésére a z Assessment Systems tanácsadói elsősorban két eszközt ajánlottak: a HPI-t (Hogan Personality Inventory), mely azt mutatja, hogy az alapvető munkakörülmények között milyen a tanuló alapszemélyisége, illetve egyes esetekre az MVPI-t (Motives, Values, Preferences Inventory), mely a motiváltságot és a preferenciát méri. Az eszközök kiválasztásakor a legnagyobb világszintű normával rendelkező teszteket helyeztük előtérbe, melyek értékükben és megbízhatóságukban kiemelkednek a többi közül, ezért ezeket sikeresen alkalmazzák elsősorban a munka világában.

A HPI-t Dr. Robert Hogan fejlesztette ki egy alapvető, munkapszichológiában ismert metodológia (Big 5) alapján. Hogan szerint 7 skálán érdemes ábrázolni minden kompetenciát, melyek alapján eldönthető, hogy ki milyen állásra alkalmas, illetve egy adott cél érdekében milyen készségeit érdemes fejleszteni. Jelen esetben a 7 skála utolsó eleme számunkra a legfontosabb, amely a tanuláshoz való viszonyt jeleníti meg. A skála többek között elárulja, hogy a kitöltő és az e-learning kurzuson résztvevő személy inkább a gyakorlati vagy az elméleti tudás megszerzését részesíti-e előnyben. Akinek a skálája alacsony, annál felejtsük el a száraz, tankönyvszerű magyarázatokat, hiszen számára szinte minden megtanulandó tananyagot maximálisan „kézzelfogható” gyakorlattá kell átalakítanunk. A tanuló így számára sokkal hasznosabb tananyagot kap, ezáltal hatékonyabb lesz az oktatásunk is.

A motiváció kérdéskörének vizsgálata is érdekes lehet számunkra. Az MVPI teszt alkalmazásával nemcsak azt vizsgálhatjuk meg, hogy mennyire szeretné egy tanuló a folyamatot saját maga irányítani, és azt, hogy mennyire érdemes számára felkínálni a csoportos tanulás lehetőségét, hanem azt is, hogy döntéseit inkább a számok világára fogja alapozni, vagy az érzések, színek, vagy akár a divat iránti fogékonyságára.

Az általános fejlesztési folyamatok mellett az egyedi e-learning megoldásunkhoz egy specifikus HOGAN terméket is használhatunk. Cégünk KRESZ-oktató e-learning moduljában elsősorban azt vizsgáltuk meg, hogy a tanfolyamon résztvevő személy mennyire számít munkabiztonsági szempontból veszélyeztetettnek. A magas kockázatú személyeknél a magas rizikófaktorú személyiségtényezőket próbálunk gyakorlatok, tanácsok, tippek segítségével mérsékelni a tanulási folyamat során.

Az e-learning és az online személyiségtesztek világa így ér össze, és így nyújt egy olyan új tanulási formát, amely korábban soha nem tapasztalt, teljesen személyre szabott megoldást nyújt minden felhasználó számára.

Címkék:
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu