A coachingban nincs olyan, hogy „kell”
Szerző: Szabados Andrea
A kakukktojás, avagy: Life coaching volt a téma a legutóbbi CHN workshopon
Fantasztikus energiákat tapasztalhattunk meg múlt szerdán a Coaching Határok Nélkül sorozat rendezvényén, ahol az Angliából érkez
Szerző: Szabados Andrea
A kakukktojás, avagy: Life coaching volt a téma a legutóbbi CHN workshopon
Fantasztikus energiákat tapasztalhattunk meg múlt szerdán a Coaching Határok Nélkül sorozat rendezvényén, ahol az Angliából érkező, világszerte ismert coach, előadó, motivációs előadó és Európa legrégebbi coach képző intézményének, a Noble Manhattan alapítója és vezetője, az International Institute of Coaching nevű szakmai szervezet elnöke, Gerard O’Donovan mesélt nekünk a coaching munka alappilléreiről, a jó coach ismérveiről, a coaching szakma felelősségéről, a spirituális coachingról, változó világunkban a coaching hihetetlen perspektíváiról, továbbá bemutatott nekünk egy konkrét, jól használható modellt, melyet a résztvevők a workshopon mindjárt ki is próbálhattak. Az alábbiakban rövid betekintést adunk az előadáson hallott legemlékezetesebb információkba, részletesebb beszámolónk a www.coachinghataroknelkul.hu weboldalon olvasható.
Számos érdekes újdonságot tudtunk meg a coaching környezetét érintő trendekről. Sokunk számára inspiráló lehet a tény, hogy a coaching a világon a 2. leggyorsabban növekvő iparág (az IT után), a tapasztalatok szerint a nagyvállalatok a képzési büdzsét visszafogják, de a coaching költségkeretet növelik.
Újszerű információként hatott a résztvevőkre a coaching telefonos formájáról szóló, meggyőző erejű gondolatmenet. Az adatok szerint a világon jelenleg kb. a coaching 90%-a zajlik telefonon, Skype-on keresztül. A kutatások eredményei azt mutatják, hogy a telefonos coaching épp olyan eredményes, mint a személyes forma. Ezt nagymértékben elősegíti az a tény, hogy az emberek telefonon inkább hajlandók kitárni önmagukat, felfedni a kétségeiket, a hiedelmeiket, az akadályaikat, nyitottabban, őszintébben beszélnek az álmaikról, a sorsukról, a szerepükről, mint a személyes beszélgetés esetében.
Sok hazai coach és coaching vállalkozás számára központi kérdés a ROI, a coaching megtérülése. A vállalati coaching trendjeivel kapcsolatban Gerard rengeteg konkrét adatot, kutatási eredményt hozott, melyek megismerése mindannyiunk számára hasznos lehet. Pontos számadatok felsorolása helyett azonban érdekesebb megjegyeznünk a Harvard Business Review-tól idézett mondatot: „A coaching célja ugyanaz, mint a jó menedzsment célja: a legtöbbet kihozni a szervezet értékes erőforrásaiból.”
A jórészt business coaching környezetben működő hallgatóságnak érdekes volt megismerni Gerard gondolatait a „spirituális coaching“-ról, mely elengedhetetlenül hozzátartozik az általa képviselt coachingszemlélethez. Spirituális coaching alatt a coach azon általános felelősségét érti, hogy a mindenkori coachingfolyamat során lehetővé tegye mind a saját, mind pedig az ügyfél számára a spirituális intelligencia fejlődését. Alapvető meggyőződése ugyanis, hogy az emberek születésüknél fogva rendelkeznek spirituális intelligenciával, de a felnőtté válás útján a különböző társadalmi hatások eredményeképpen elbillen az értékrendünk, és sérül a spirituális intelligenciánk. Éppen ezért tartja fontosnak, hogy a coachingfolyamat során ezt sikerüljön helyreállítani, azaz ismét tanuljunk meg könnyedén élni.
A coaching szakma legfrissebb hírét világszerte az elsők között hallhattuk Gerardtól, aki amellett, hogy az egyik legnagyobb globális szakmai szervezet, az International Institute of Coaching elnöke, hazájában olyan szaktekintélynek számít, hogy a brit kormány felkérésére részt vesz a coaching szakma világméretű akkreditációs szervezetének megalakításában. Mivel a coaching nem szabályozott iparág, a piac egyre inkább sürgeti egy globális, hiteles szakmai testület létrejöttét, mely segít az ügyfeleknek a coaching piacon való eligazodásban, és védi az érdekeiket. A szervezet International Regulator for Coaching and Mentoring névvel, brit közhasznú társaság (Community Interest Company) formájában, az Európai Bizottság és az ENSZ jóváhagyásával néhány hónap múlva indítja működését.
A workshop résztvevőinek talán egyik leghasznosabb tapasztalata a Gerard és munkatársai által kidolgozott új coaching modell, a Coaching circle (Coaching körforgás) megismerése volt. Ezt az eszközt eredetileg vezetéshez, csoportos coaching esetére hozták létre, de remekül alkalmazható személyes coaching során is olyan esetekben, ahol a teljesítmény javítása a cél.
Az egész napos előadást követően egy egyórás workshop következett, melynek témája a coaching vállalkozás, praxis felépítése, az üzletépítés volt. Gerard az intenzív workshop rövid ideje alatt rengeteg hasznos információt, tippet, tanácsot adott át az értékesítésről, marketingről – mindezt természetesen a tőle megszokott módon nevekkel, esettanulmányokkal, történetekkel illusztrálva. Úgy gondolja, hogy a jó és sikeres coach kétféle készségtárral rendelkezik: coaching készségekkel és üzleti készségekkel. Meggyőződése szerint a sikert az határozza meg, hány olyan ember van, akit ismersz, és aki kedvel Téged. Az üzletépítésben pedig nem az számít, hogy Te kit ismersz, hanem hogy ők kiket ismernek.
A nap során rengeteg tanulságos, hasznos, érdekes információt kaptunk, melyek coachok, HR szakemberek és vállalati vezetők számára egyaránt jól használhatóak a mindennapi munkájuk során – és magánéletükben is. Joggal mondhatjuk tehát, hogy ismét magasabbra került a mérce a CHN sorozat előadói számára!
Találkozunk legközelebb április 13-án, amikor Drs Jos Velthuis, a Krauthammer (svájci-holland) cég vezető coacha ad betekintést a Personal Branding Coaching sajátosságaiba.