Interjúsorozat nemzetközileg akkreditált magyar coachokkal II. rész
Cikksorozatunk második részében Ábri Juditot és Madai Krisztinát kérdeztük:
Miért tartottad fontosnak a nemzetközi akkreditáció megszerzését?
Ábri Judit (felső kép): Mióta ICF tag vagyok sokat olvasom az ICF honlapját, hallga
Cikksorozatunk második részében Ábri Juditot és Madai Krisztinát kérdeztük:
Miért tartottad fontosnak a nemzetközi akkreditáció megszerzését?
Ábri Judit (felső kép): Mióta ICF tag vagyok sokat olvasom az ICF honlapját, hallgatom a korábbi és mostani webinar előadásokat felvételről és élőben. Megismerve az ICF coach kompetenciákat, beszippantott az a profizmus, ahogyan ott kezelik a coaching szakmát. Kedvem volt az amerikai megmérettetésnek kitenni magam, ezért is jelentkeztem az angol nyelvű ACC vizsgára. Az akkreditációs folyamat alatt mindvégig hittem benne, hogy előbb-utóbb itthon is számítani fog a nemzetközi minősítés megléte és segít majd megkülönböztetni magam a hazai piacon. Ez a gondolat késztetett arra, hogy belevágjak.
Madai Krisztina (alsó kép): Nekem nagyon inspiráló volt, hogy az akkreditáció megszerzése egy valós tanulási folyamat eredménye lehet csak, mivel a vizsgázás egyik feltétele a mentor coachingban való részvétel. Kiváncsi voltam, mit tanulhatok a mentoraimtól, és kiváncsi voltam arra is, hogy a nemzetközi színtéren mi az aktuális állásfoglalás, mik az iránymutatások azzal kapcsolatban, hogy mi is az a coaching, és mitől is válhat valaki jó coachcsá. És nem is csalódtam: azt gondolom, a felkészülés során nagyon hasznos tapasztalatokat szereztem mind a saját működésemmel kapcsolatban, mind sokat tanultam a coaching folyamatának vezetéséről. Azaz, számomra az akkreditáció egy fontos lépés volt a szakmai továbblépésem, fejlődésem útján. Igaz ez a jelenben is: az ICF tagjaként rengeteg lehetőségem van a kollégákkal való tapasztalatcsreére, és az egymástól való folyamatos tanulásra.
Milyen tapasztalataid voltak az akkreditációs folyamattal és a vizsgával kapcsolatban?
Ábri Judit: Biztos, hogy, amikor saját dolgaimról van szó a türelem hiánycikk nálam, mert túl lassúnak találtam az akkreditációs folyamatot. Tény, hogy március 17.-én adtam be a szükséges papírokat és július 14.-én történt meg a telefonos vizsgám. Szerinted ez gyors? Különben az együttműködés az illetékes ICF munkatársak részéről nagyon hatékony, figyelmes, segítőkész volt mindvégig és egyben nagyon szabályszerű.
Madai Krisztina: A jelentkezés, a vizsgáig való eljutás simán ment, időben tájékoztattak arról, mikor kerül sor a vizsgabeszélgetésre. Amikor tárcsáztam a megadott számot, akkor azonban senki nem volt a vonal túlsó végén. Mivel az adott időpontban Amerikában éjszaka volt, így azonnal nem is tudtam segítséget kérni. Igazából erre az eshetőségre nem voltam felkészülve. Másnap aztán azonnal választ kaptam, egy új időpont kíséretében, és innen simán ment tovább minden. Az az igazság, hogy másodszorra így már sokkal nyugodtabban tárcsáztam be a számot. Én német nyelven vizsgáztam, a vizsgáztatóm nagyon támogató volt, valós kérdést hozott, és valóban “odaadta magát” a folyamatnak, így könnyű dolgom volt. A visszajelzései szintén nagyon hasznosak és megerősítőek voltak a munkámra vonatkozólag.
Hogyan mutatod be potenciális ügyfeleidnek az ACC minősítést? Milyen visszajelzéseket kaptál ezzel kapcsolatban?
Ábri Judit: Az ACC előtt még az ICF-ről kell mesélnem potenciális ügyfeleimnek, az elvárható coach kompetenciákról és Etikai Kódexről és mindenekelőtt arról, hogy én milyen fontosnak tartom, hogy főállású coachként folyamatosan képezzem magam. A nemzetközi akkreditáció megszerzése ezt képviseli, és amikor az ACC-ről mesélek ez „csak” egy állomása az én tanulási folyamatomnak.
Madai Krisztina: Úgy tapasztalom, ma még kevesen ismerik az ICF-et, és a coach minősítés rendszerét. A nemzetközi tendenciákat figyelve azonban biztos vagyok abban, hogy ez hamar változni fog, és az ügyfelek tudatosak lesznek abban, hogy olyan coachokat keresnek, akik egy nemzetközileg meghatározott szakmai normarendszer és etikai kódex alapján működnek. Az Akkreditáció megszerzésekor volt ügyfeleimtől nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam, azaz úgy tapasztaltam, akinek van már tapasztalata a coachinggal, az mindenképpen értékeli a szakmai továbblépést. Új ügyfeleimnek pedig át szoktam adni az ICF etikai kódexét, ami segíti azt a szerződéskötési folyamatot, amelynek fontos része, hogy tisztázzuk, hogyan, milyen módon fogunk a folyamatban együtt dolgozni, és a coaching hogyan adhat választ az ügyfél elvárásaira.
Mit javasolsz coach társaidnak az akkreditáció témakörében?
Ábri Judit: Vágjanak bele, mert maga a felkészülés is intenzív fókuszálást jelent a coach szakmára, ami már önmagában megéri. Nem igaz?
Madai Krisztina: Én úgy gondolom, az akkreditáció megszerzése mindenképpen egy hasznos tanulási lehetőség. Érdemes végiggondolni, kinek mi a célja vele, vagyis mi az az aktuális kérdés a szakmai pályáján, ami foglalkoztatja, és amelynek megválaszolásában segíthet az akkreditációra való felkészülés.