"Kék óceán" stratégia
A kék óceán stratégia meghatározása W.Chan Kim és Renée Mauborgne könyvéből vált ismeretessé. A címbéli „kék óceán” egy analógia a verseny nélküli piaci térről – vagyis a végtelen piaci lehetőségek szimbóluma. Az óce
A kék óceán stratégia meghatározása W.Chan Kim és Renée Mauborgne könyvéből vált ismeretessé. A címbéli „kék óceán” egy analógia a verseny nélküli piaci térről – vagyis a végtelen piaci lehetőségek szimbóluma. Az óceán vérvörössé vált ott, ahol a cápák egymást tépik, vannak azonban területek, ahol még kék a víz... Határozottság, innovativitás és kurázsi kell persze annak felismeréséhez, hogy hol bukkanhatunk új piacokra, ahol még nem vetette meg senki a lábát, ahol még nem "vöröslik a víz". Mi az új stratégia lényege? Fontos elemei a változásmenedzsmentből ismert „STOP, START, CONTINUE”, azaz a „mi az, amivel szakítunk, mi az, amit elkezdünk, és mi az, amit megtartunk” radikálisan következetes meghatározása és véghezvitele. A könyv példákkal is szolgál, mint például a már nálunk is ismert Circue de Soleil – amely radikálisan szakított a „cirkusz nincs állatok nélkül” elvnek az állatvédelem által is támadott hagyományával, helyette megteremtette az új, világszínvonalú, akrobatikus és teátrális show, az „új cirkusz” magával ragadó világát – egy új piacot, az állatok természetellenes produkcióit kerülő közönséget megcélozva. Magyar szemmel különösen érdekes a könyvben felhozott borpiaci példa: az ausztrál „kengurus” címkével ellátott Chardonney világméretű sikere. A középpontban egy könnyű, szinte üdítőitalhoz hasonlatos standardizált fehérbor áll, amelyet nagyüzemi körülmények között, olcsón, nagy mennyiségben, mindig változatlan minőségben, kiszámítható színvonalon gyártanak és forgalmaznak szerte a világban. Ehhez drasztikus módon szakítottak a kézi munkával, a boros gazdák tradícióival, szakmai elitizmusával és mítoszaival, az éves szőlőterméstől függő évjáratok jelentőségével, megcélozva és szélesítve az üdítőitalok (!) fogyasztóit és piacát, egy új szegmenst teremtve meg ezzel. A kék óceán stratégia ismeretében érthető, milyen elbaltázott üzletpolitika a különleges és kivételes, tradicionális Tokaji aszú piaci alul-pozicionálása a szupermarketek polcain és árversenyében...
Vezetőként, bármilyen korosztályba is tartozunk, igen nagy a felelősségünk abban, hogy átlépjük a növekedést korlátozó hiedelmeink korlátait, nyitott szemmel, aktívan keresve a komfortzónán kívüli világ lehetőségeit. A coaching adta lehetőségeket is megragadva - újragondolva, mi az amit folytatni szeretnénk, mi az amivel szakítanunk kell és mi az, ami az újdonság varázsával képes hatni - a növekedés, a fejlődés, az előrelépés érdekében.
Schäffer Beáta +36 30 970-7430