logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2022.02.17 - 3 éve
Szervezeti Ombuds Egyesület

Ombuds vagy ombudsman?

Mi a különbség az ombuds és az ombudsman szó között, azaz melyik szó mit jelent.

Az elmúlt években sok beszélgetés és vita folyt a szóhasználat körül.

Wikipédia szerint és hazánkban is ismert ombudsman (svéd eredetű szó), magyar nevén országgyűlési biztos, olyan saját hivatallal rendelkező, a parlementek által megválasztott köztisztviselő, aki tevékenységében más állami szervektől független, és csak az őt megválasztó országgyűlésnek tartozik felelősséggel. Az ombudsman feladata elsősorban a közigazgatásban, de az igazságszolgáltatás kivételével valamennyi állami szervnél, panasz alapján vizsgálat indítása, a jogsértőnek talált gyakorlatról a szerv értesítése és a panaszos jogainak képviselete. Az ombudsman nem hozhat kötelező intézkedéseket, nem alkalmazhat jogi szankciókat. Ombudsmanok kisebb társadalmi egységekben, például iskolákban is működhetnek. Itt feladatuk a konfliktuskezelés.

A szervezeti ombuds-személy. A szervezet által kijelölt minden osztálytól független és semleges személy, akinek elsődleges funkciója a szervezeten belüli aggályok, problémák felszínre hozása a szervezeti folyamatok átvizsgálása teljes titoktartás és informális keretek között. Szervezeti ombudsmanok a köz-, a magán- és a non-profit szektorban is megtalálhatóak. Az Egyesült Államokban a legtöbb egyetemen és nagy multi vállalatoknál (Lenovo, Mars, Coca-Cola, Shell, Pfizer, SAP, OMV, World Bank) és az ENSZ különböző egységeiben (UNHCR, WHO, UN funds, WFP, ILO, WIPO), is található ombuds iroda. Hazánkban egyre több nyitottság és kezdeményezés figyelhető meg e téren.

A szervezeti ombuds formális, bírósági folyamatban nem vesz részt, nyilvánosan nem foglal állást, nem képviseli egyik felet sem semmilyen vitában, és semmilyen személyes információt nem hoz nyilvánosságra.

A szervezeti ombuds a klasszikus ombudsmani tevékenységből alakult ki. Az ombudsman svéd eredetű szó. Ugyanis 1809-ben Svédország volt az első ország, amely rögzítette magát az intézményt, és kinevezett ombudsmanként egy független tisztviselőt, aki felhatalmazást kapott a hivatali szabálytalanságok és a kormányzati tisztviselők elleni panaszok kivizsgálására. Később Finnország is elfogadta az ombudsmani intézményt, és a hivatali kötelességszegés panaszainak kivizsgálására létrehozták az ombudsmani tisztséget. A szervezeti ombuds funkció az 1950-es években kezdett világszerte elterjedni, de leginkább az Egyesült Államokban.

Ahogyan olvashattuk, az „ombudsman” szó skandináv eredetű, magyar jelentése „országgyűlési biztos” vagy „meghatalmazott”. A skandináv gyökerei alapján az ombudsman szó nemi szempontból semleges, a „man” embert jelent.

Mivel a kifejezés angol nyelvterületen is elterjedt és használatban van, az ENSZ többnyelvű terminológiai adatbázisa az „ombudsman” kifejezést az „ombuds személy”, „ombuds” vagy „ombud” alak használatával nemi szempontból semlegessé teszi. *

Az elmúlt években a Nemzetközi Ombudsman Szövetség (IOA) többször kijelentette, hogy az ombudsman kifejezés, amit ők is használnak, a lehető legszéleseb körben használt kifejezés, ám nem céljuk, hogy másokat megfosszanak az alternatívák használatának lehetőségétől. Azonban 2021-ben belátták, hogy az ombuds tevékenység gyakorlói körében az „ombudsman” szó alig használatos, így azt dokumentumaikban az „ombuds” alakra cserélték. Továbbá IOA 2022-ben új logóval támogatja a változást, ami hamarosan megjelenik!

A magyarországi Szervezeti Ombuds Egyesület (SZOE) a kezdetektől az ombuds személy, ombuds kifejezést használta egyrészt a semlegesség és objektivitás megtartása, másrészt pedig a klasszikus ombudsman tevékenységtől való megkülönböztetés érdekében.

A cikk szerzője: Mosonyi Diana - Szervezeti Ombuds Egyesület elnöke

Címkék:
konfliktuskezeles szervezetiombuds ombuds
Szervezeti Ombuds Egyesület

Egyesületünk 2019-ben azzal a főcéllal alakult, hogy megteremtse és elterjessze a szervezeti ombuds értékeit hazánkban, azaz a szervezetekben előforduló panaszok, konfliktusok és problémák szisztematikus felmérését és azok informális kezelését. Feladatként határoztuk meg, egy olyan szakmai közösség létrehozását, amely a szervezetben felmerülő informális konfliktuskezelésben nyújt támogatást.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Szervezeti Ombuds Egyesület - SZOE

Szervezeti ombuds témákkal kapcsolatos írások olvashatók azaz a szervezetekben előforduló félreértések, panaszok, konfliktusok és problémák szisztematikus felméréséről és azok informális kezeléséről.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu