logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.01.16 - 6 hónapja
Kacsur Eszter

Miért téves minden, amit az alkalmazotti elköteleződésről tudsz?

A mai üzleti környezetben az alkalmazotti elköteleződés kulcsfontosságú tényezővé vált a vállalatok sikerének biztosításában. A magas elkötelezettségű munkavállalók általában produktívabbak, lojalitásuk erősebb, és hajlamosabbak hozzájárulni az innovációhoz. Azonban a munkavállalói elköteleződés mérésére és javítására használt hagyományos módszerek egyre inkább elavulttá válnak, mivel nem képesek megragadni az alkalmazottak motivációjának és a munkával való kapcsolatuk változékonyságát és összetettségét. A COVID-19 járvány és a távmunka térnyerése még inkább rámutatott ezekre a hiányosságokra. Elérkezett az idő, hogy a vállalatok újragondolják, hogyan mérhetik és támogathatják az alkalmazotti elköteleződést. E cikk célja, hogy bemutassa, miért nem működnek a hagyományos stratégiák, és hogyan reformálhatjuk őket, hogy valóban elkötelezett és motivált munkavállalókat hozzunk létre. Az alábbi írás Dr. Dan Harrison cikkének összefoglalója.

1. Az alkalmazotti elköteleződés hagyományos megközelítései és hibáik

A hagyományos alkalmazotti elköteleződési modellek gyakran általánosításokon alapulnak, amelyek az egész szervezet szintjén próbálják megmérni a munkavállalók elkötelezettségét. Az ilyen megközelítések gyakran átlagolt adatokra építenek, mint például a munkavállalók elégedettségét mérő kérdőívek, amelyek nem veszik figyelembe az egyéni igényeket vagy a munkavállalók közötti különbségeket. Az eredmények az egész szervezetre vonatkozó általános megközelítéseket adnak, de nem tükrözik a munkahelyi elköteleződés valódi, mélyebb pszichológiai dimenzióit.

Az egyik legnagyobb probléma a hagyományos megközelítésekkel az, hogy nem veszik figyelembe a munkavállaló egyediségét. Minden alkalmazott másként motivált, más elvárásokkal és szükségletekkel rendelkezik. Ezt a valóságot figyelmen kívül hagyva, a hagyományos elköteleződési módszerek nem képesek hatékonyan mérni és javítani a munkavállalók valódi elkötelezettségét.

2. A COVID-19 és a távmunka hatásai

A COVID-19 járvány és a távmunka elterjedése drámai módon megváltoztatta a munka világát. Azok a vállalatok, amelyek korábban fizikai jelenlét alapján mérték az alkalmazottak elköteleződését, kénytelenek voltak újragondolni a stratégiáikat, mivel a személyes jelenlét nem volt többé mérhető indikátor. A hibrid munkavégzés és a távmunka terjedésével egyértelművé vált, hogy az alkalmazottak elköteleződése nem csupán a munkahelyi jelenlétüktől függ.

A távmunkával járó változások különösen hangsúlyossá tették, hogy az elköteleződés nem csupán egy statikus, külső tényezők által mérhető jellemző. A munkavállalói elköteleződés pszichológiai jelenség, amely erősen függ az egyén személyes élményeitől és motivációitól. Azok a munkavállalók, akik képesek személyes céljaikat és a vállalati célokat összhangba hozni, hajlamosabbak arra, hogy hosszú távon elköteleződjenek.

3. Az elköteleződés személyre szabása

A legfontosabb változás, amelyre a vállalatoknak szükségük van az alkalmazotti elköteleződés javításában, hogy az elköteleződést egyéni szinten kell kezelni. Nem minden alkalmazott motivált ugyanúgy. Vannak, akik előrelépésre vágynak, míg mások inkább a munka és magánélet közötti egyensúlyt keresik. Az elköteleződési stratégiáknak figyelembe kell venniük az egyes munkavállalók igényeit, vágyait és karriercéljait.

A vállalatoknak nem szabad az elköteleződést homogén jelenségként kezelniük, hanem figyelembe kell venniük a különböző egyéni motivációkat és személyiségeket. Minden munkavállaló másként reagál a munkahelyi környezetre, és ezt a különbséget figyelembe kell venniük a vezetőknek és a menedzsereknek. A személyre szabott megközelítések nem csak jobban illeszkednek a munkavállalók igényeihez, hanem magasabb szintű elkötelezettséget és elégedettséget is eredményeznek.

4. A vállalati célok és egyéni elvárások összhangja

Az elköteleződés növelése érdekében fontos, hogy a munkavállalók céljai és vágyai összhangba kerüljenek a vállalat céljaival. Az alkalmazottak, akik úgy érzik, hogy munkájuk értékes hozzájárulást jelent a cég sikeréhez, sokkal elkötelezettebbek lesznek. Az összhang elérése érdekében elengedhetetlen, hogy a vezetők nyílt párbeszédet folytassanak az alkalmazottakkal arról, hogyan illeszkednek céljaik a vállalati célokhoz.

Azok a munkavállalók, akik világosan látják, hogy munkájuknak van értelme és célja, erősebb elköteleződést mutatnak. A vezetők szerepe tehát kulcsfontosságú abban, hogy ezt az összhangot kialakítsák, és folyamatosan kommunikálják az alkalmazottak felé, hogy munkájuk miért fontos a szervezet számára. Az elköteleződés szoros összefüggésben áll a célok megértésével és azok elérésére irányuló erőfeszítésekkel.

5. Az elköteleződés két-irányú folyamat

Sokan azt gondolják, hogy az alkalmazotti elköteleződés kizárólag a vezetők feladata, de valójában az elköteleződés egy két-irányú folyamat, amelyben a munkavállalóknak is aktív szerepe van. A vezetők nemcsak irányítanak és motiválnak, hanem figyelmet kell fordítaniuk a munkavállalók visszajelzéseire, igényeire és javaslataira is. Az alkalmazottaknak lehetőséget kell biztosítani arra, hogy kifejezzék véleményüket és részesei legyenek a döntéshozatalnak.

Az elköteleződés akkor lehet igazán erős, ha mindkét fél aktívan részt vesz a folyamatban. A vezetőknek olyan kultúrát kell kialakítaniuk, amelyben az alkalmazottak érzik, hogy a véleményük számít. Ha a munkavállalók úgy érzik, hogy értékelik őket, és hogy véleményük valóban befolyásolja a munkahelyi döntéseket, az jelentősen hozzájárul az elköteleződésükhöz.

6. A fejlődési lehetőségek biztosítása

Az alkalmazottak elköteleződésének egyik legfontosabb aspektusa, hogy lehetőséget kapjanak a fejlődésre. Az emberek hajlamosak elköteleződni a munkahelyük iránt, ha érzik, hogy karrierjük előrehaladását a vállalat támogatja. A fejlődési lehetőségek lehetnek különböző formákban: képzések, mentorálás, előléptetés vagy akár a munkakörnyezet javítása. A vállalatoknak biztosítaniuk kell, hogy minden alkalmazott számára elérhetők legyenek ezek a lehetőségek.

A folyamatos tanulás és fejlődés lehetőségei kulcsszerepet játszanak az elköteleződés fenntartásában, mivel segítenek az alkalmazottaknak abban, hogy személyes és szakmai céljaikat elérjék. Azok a munkavállalók, akik úgy érzik, hogy a cég nemcsak a jelenlegi teljesítményüket értékeli, hanem a jövőbeli fejlődésüket is támogatja, sokkal valószínűbb, hogy hosszú távon elköteleződnek.

7. Az alkalmazottak meghallgatása

Az egyik legfontosabb tényező az alkalmazotti elköteleződés javításában a munkavállalók meghallgatása. Azok a vállalatok, amelyek figyelnek az alkalmazottak véleményére és igényeire, sokkal elkötelezettebb munkavállalókkal rendelkeznek. A visszajelzés kérése és az alkalmazottak véleményének beépítése a döntéshozatali folyamatokba erősíti az alkalmazottak kötődését a vállalathoz.

A rendszeres visszajelzés nem csak lehetőséget ad a munkavállalóknak arra, hogy kifejezzék véleményüket, hanem segít abban is, hogy a vezetők jobban megértsék, mi motiválja az alkalmazottakat, és hogyan támogathatják őket abban, hogy a legjobb teljesítményt nyújtsák.

8. Az elköteleződés és a vállalati siker összefonódása

Az alkalmazotti elköteleződés és a vállalati siker szoros összefüggésben állnak. Az elkötelezett munkavállalók produktívabb és jobb minőségű munkát végeznek, amely közvetlenül hozzájárul a vállalat általános teljesítményéhez. Az elkötelezett munkavállalók nem csupán lojálisak, hanem hajlamosak arra is, hogy innovatív ötletekkel álljanak elő, amelyek segítenek a cég versenyképességének növelésében.

A magas elköteleződésű munkahelyek gyakran jobban teljesítenek az ügyfélszolgálat, a pénzügyi eredmények és az innováció terén. Az alkalmazottak elköteleződése tehát amellett, hogy javítja a munkahelyi légkört, a vállalat piaci pozícióját is erősíti.

9. Záró gondolatok

Az alkalmazotti elköteleződés nem csupán egy mérhető statisztikai mutató, hanem egy dinamikus, folyamatosan változó jelenség. Ahhoz, hogy valóban sikeresek legyünk ezen a területen, fontos, hogy az elköteleződést személyre szabottan kezeljük, figyelembe véve minden munkavállaló egyedi igényeit és vágyait. A vállalatoknak el kell mozdulniuk a csoportos, homogén megközelítésektől, és inkább a munkavállalók egyéni szükségleteire kell összpontosítaniuk. Ezzel nem csak elkötelezett és motivált munkavállalókat hozhatnak létre, hanem hozzájárulnak a vállalat hosszú távú sikeréhez és fenntarthatóságához is.

Az eredeti cikk itt olvasható: https://www.entrepreneur.com/leadership/why-everything-you-know-about-employee-engagement-is-wrong/379258

 

Címkék:
#harrisonassessments #arkhadomeconsulting #arkhadome #harrison #TávmunkaÉsAlkalmazottiElköteleződés Alkalmazotti elköteleződés Alkalmazottak visszajelzése és elköteleződés #ACOVID19HatásaiAMunkahelyiElköteleződésre Hagyományos elköteleződési modellek Elköteleződés és vállalati siker #SzemélyreSzabottElköteleződés Távmunka és alkalmazotti elköteleződés #VállalatiCélokÉsAlkalmazottiElvárások A COVID-19 hatásai a munkahelyi elköteleződésre #Hagyományos elköteleződési modellek #KétirányúElköteleződés Személyre szabott elköteleződés #Távmunka és alkalmazotti elköteleződés #FejlődésiLehetőségekÉsElköteleződés Vállalati célok és alkalmazotti elvárások #AlkalmazottiElköteleződés #AlkalmazottakVisszajelzéseÉsElköteleződés Kétirányú elköteleződés #HagyományosElköteleződésiModellek #ElköteleződésÉsVállalatiSiker Fejlődési lehetőségek és elköteleződés
Kacsur Eszter

Kacsur Eszter a Harrison Assessments és a Wiley magyarországi partnere, és az ezen nagymúltú amerikai vállalatok hazai képviseletét ellátó ArkhaDome Consulting alapítója és ügyvezetője, a munkahelyi kultúra- és vezetői fejlesztés, valamint tehetségmenedzsment területén szerzett sokéves tapasztalattal. A munkavállalói fejlesztés szakértője, aki számos vállalat számára nyújtott tanácsadást a munkavállalói elkötelezettség, a csapatdinamika, a mentális egészség valamint a vezetői és munkavállalói készségek fejlesztése terén. Kiemelt szakterületei közé tartoznak a személyiség-, munkapreferencia- és csapatdinamikai felmérések, valamint a valódi és mély pszichés rétegeket érintő emberi változás elősegítése. Támogatásával a Harrison Assessments rendszere sikeresen segíti a vállalatokat abban, hogy pontosan megértsék munkavállalóik motivációit, preferenciáit, erősségeit és fejlődési lehetőségeit. Emellett a Wiley ’Everything DiSC’ és ’the 5 behaviors’ módszereinek alkalmazásával hozzájárul a csapatok magasabb szinten és hatékonyabban való működéséhez, és a kielégítőbben működő munkahelyi kapcsolatok, ezáltal a kellemesebb munkahelyi légkör kialakításához. A blogbejegyzéseiben gyakorlati megoldásokat és hasznos tanácsokat oszt meg HR szakemberekkel és vezetőkkel, amelyek segítik őket a munkahelyi kultúra és a vezetői hatékonyság fejlesztésében.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
ArkhaDOME

A blogbejegyzéseiben gyakorlati megoldásokat és hasznos tanácsokat oszt meg HR szakemberekkel és vezetőkkel, amelyek segítik őket a munkahelyi kultúra és a vezetői hatékonyság fejlesztésében.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu