Gamifikáció: Bevált gyakorlatok az értékelés játékosításában - 2. rész
A gamifikációról szóló második bejegyzésben Dr. Achim Preuss a cut-e-tól felhívja a figyelmet a játékban nyújtott teljesítmény szerinti toborzás veszélyeire.
„Ha valaki megismételhet egy játékot, mely valamilyen képességre
A gamifikációról szóló második bejegyzésben Dr. Achim Preuss a cut-e-tól felhívja a figyelmet a játékban nyújtott teljesítmény szerinti toborzás veszélyeire.
„Ha valaki megismételhet egy játékot, mely valamilyen képességre épít, akkor minden egyes próbával jobban és jobban fog teljesíteni”, mondja. „Egy megszállott jelölt más dolgok kárára játssza a játékot, mely végül magas pontszámhoz vezethet. De lehet, hogy nem a legjobb ötlet ezt a jelöltet alkalmazni.
Ez a hatalmas hátránya annak, ha olyan játékot használunk kiválasztásra, ahol egy adott készség vagy képesség érintett az eredményben. A jelöltek, akik ugyanezt a képességet kell, hogy használják egy általuk játszott játék során, mindig jobbak lesznek benne. Az ő mérésük torzított lesz, s a toborzók nem fogják tudni megkülönböztetni, hogy a teljesítmény a jelölt képességeiből, vagy a tapasztalatából ered.”
Dr. Preuss hangsúlyozza, hogy a képesség alapú játékok csak olyan készségeket foglalhatnak magukba, melyek relevánsak az adott munkakörhöz. „Ezeket a típusú játékokat arra kell használni, hogy megállapítsuk, sikeres lesz-e valaki a pozícióban. De a játéknak egyben megbízható pszichometriai eszköznek is kell lennie. A kihívás az, hogy azonosítsuk azokat a személyiségi jellemzőket, melyek szükségesek a pozícióban, majd megmérjük, hogy a jelölt rendelkezik-e ezekkel, olyan rövid idő alatt, amennyire csak lehetséges. Azonban a képességeket mérő játékok néhány típusa nagyon sok időt vehet igénybe.”
Emellett vannak olyanok is, akik egyszerűen nem szeretnek játékokkal játszani – és ha ők látnak egy ilyet a kiválasztási folyamatban, lemorzsolódhatnak, ha úgy érzik, egy adott képességüket vagy tudásukat igényli a játék. „A probléma a toborzók számára, hogy nem fogják megtudni, miért tűntek el a kiválasztás során”, mondja Dr. Preuss. „Vagyis akaratukon kívül kirostálják a jó jelölteket egy rossz módszer miatt, ami indokolja, miért igényel egy igazi pszichometriai játék nagyon alapos tervezést.”
A diverzitás egy másik fontos téma. „Tapasztalataink szerint a fiúk a technikai játékokat szeretik jobban, míg a lányok a szójátékokat”, mondja Dr. Preuss. „Ezért olyasmit kell terveznünk, ami tetszeni fog mindkét nem képviselőinek. Továbbá alkalmassá kell tenni a játékot a tanulási nehézségek és a fizikai problémák szempontjából, mint a színvakság vagy a diszlexia. A legtöbb képességet mérő játék olyan jelöltekre alapoz, akiknek nagyon jó a motoros, mozgásos kontrollja, de ez nem releváns készség a munkakörök többségénél, ezért itt nagyfokú körültekintés szükséges. A jelöltek lemorzsolódhatnak, ha úgy érzik, valamilyen speciális képességet vagy tudást igényel a játék, vagy egyszerűen csak nem fog tetszeni nekik a módszer.”
Önök használnak játékokat a kiválasztási folyamatban? Osszák meg velünk tapasztalataikat!