logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2024.01.18 - 1 éve
[eureka] Consulting

Digitális bennszülöttek és a mesterséges intelligencia

Hogyan segíthet nekünk az MI a Z-generációval való közös munka során? Mi kell ahhoz, hogy egy ilyen folyamat valóban hatékony legyen?

Az üzleti világba frissen belépő munkavállalók, a Z-generáció tagjaivagyis a “Zék” egyre inkább kulcsfontosságú szerepet töltenek be a munkahelyeken. Az MI (mesterséges intelligencia) használata hatékony eszköz lehet a generációval való közös nyelv megteremtésére, a Zék , bevonására és megtartására, arról nem is beszélve, hogy ők már „digitális bennszülötteknek” számítanak, akik tárcsázós telefont már csak a TV-ben láttak, ellenben a digitális térben otthonosan mozognak. Ugyanakkor az MI csak egy eszköz, csodát várni nem lehet tőle: a Zé generáció integrálásához az emberi kapcsolatok ápolására és az egyéni fejlődésre is szükség van.

Előítéletek, előfeltételezések

20-as korosztály munkamorálját gyakran kritizálják mind a senior kollégák, mint a vezetőik: kevésbé elkötelezettnek, teherbírónak, kitartóbbnak tartják őket, mint elődeiket. Ha nagyon le szeretnék egyszerűsíteni ezen előítélet alapján a Z generáció alkalmazásának előnyeit, akkor Bill Gates-t idézve azt is mondhatnánk, „Mindig egy lusta embert választok ki egy nehéz munkára. Mert ő talál egy könnyű utat az elvégzésére.”  Ennek az a része igaz is lehet, hogy ez a korosztály mer és előszeretettel él is a digitalizáció adta előnyökkel, sőt azt is látjuk, hogy minél fiatalabbak a kollégák, annál kevésbé rettegnek a mesterséges intelligencia egyre nagyobb térnyerésétől, hiszen megtapasztalták a digitalizáció előnyeit és az MI-ban is inkább a potenciális segítséget látják. Pontosabban attól, hogy az MI elvenné a munkahelyüket. Ez a szorongás azonban valós, és igenis jelen van a munkavállalók nagy részében, amivel HR-esként foglalkoznunk kell.

Ezzel párhuzamosan viszont egy nagyszerű lehetőség is az ölünkbe hullik: a Z generáció természetes affinitását vonjuk be a vállalati digitalizációs folyamatokba, és ezzel máris két legyet ütünk egy csapásra. Egyrészt haladó felhasználókkal segíthetjük a digitalizációs folyamatok és eszközök beépítését a szervezetbe, másrészt kialakíthatunk egy kölcsönösen egymásra ható tanuló szervezetet: amíg a senior kollégák mentorálhatják a fiatalabbakat a vállalati munkafolyamatokban vagy szakmai készségekben, addig a Zék pedig támogathatják az idősebb kollégákat az MI és egyéb digitális eszközök használatának elsajátításában.

Oszd meg és uralkodj?

Az MI lehetőséget nyújt arra, hogy mélyebben megértsük a Z-generáció preferenciáit és igényeit. Az egyébként is éterben lévő, elérhető adatok elemzésével és gépi tanulási eszközökkel a vállalatok képesek lehetnek testreszabott megoldásokat kínálni, amelyek az egyes munkavállalók igényeire szabottak. Az MI segíthet a személyre szabott juttatási csomagok, képzési programok és munkakörnyezet kialakításában, stratégiák felállításában. És figyeljük csak meg: ezek a személyre szabott megoldások nemcsak a Zéket fogják elkötelezni, hanem a többi munkavállaló elégedettségére is jótékony hatással lesznek.

Az MI alkalmazása a Z-generáció megtartásában is segíthet, ugyanis lehetővé teszi a munkáltatók számára, hogy proaktívan azonosítsák az elégedetlenséget és a lemorzsolódást jelző jeleket. Monitorozva a teljesítményt, a munkavállalói elégedettséget és más kulcsfontosságú mutatókat, az MI segíthet időben észlelni a problémákat, és lehetővé teszi a munkáltatóknak, hogy hatékonyan reagáljanak azokra. Mik is lehetnek a megfelelő reakciók, ha úgy érezzük, minket is elér a fluktuáció szele?

Élet az MI-on túl

A mesterséges intelligencia használatához szükséges, hogy meglegyenek az alapvető készségeink. Ha sikeresen szeretnénk a vállalat mindennapjainak részévé tenni ezt az eszközt, akkor szükség van a munkatársakképességeinek fejlesztésére is. A vezetőknek és HR szakembereknek elengedhetetlen az érzelmi intelligencia fejlesztése, hogy megértsék és hatékonyan kommunikáljanak a Z-generáció tagjaival Az empátia és a rugalmasság kulcsfontosságúak a munkahelyi kultúra kialakításában és fenntartásában. A vezetői képességekről és egyéb soft skillek fontosságáról a digitalizáció világában külön cikket szenteltünk.

Mindezek mellett a személyes fejlődés és tanulás szem előtt tartása is létfontosságú. Az MI változó világában való navigáláshoz fontos, hogy a munkavállalók és a munkáltatók egyaránt nyitottak legyenek az új készségek és ismeretek elsajátítására. Az élethosszig tartó tanulás, az adaptabilitás és a problémamegoldó képességek fejlesztése segít abban, hogy az egyén ne csak lépést tartson a digitalizáció és a mesterséges intelligencia változásaival, hanem azokat akár ki is használja a szakmai előrehaladás érdekében. Ha pedig úgy látjuk, az ehhez való nyitottság nem jön magától, akkor apránként, lépésenként vezessük be az újdonságokat.

Az MI és az emberi kapcsolatok harmonikus összhangja lehet a kulcsa annak, hogy a Z-generációt magunk mellett tartsuk és hatékonyan bevonjuk a munkahelyi folyamatokba. A mesterséges intelligencia okos és kreatív használatával és az egyéni fejlődésre való fókuszálással lépéselőnyhöz juthatunk a változó munkakörnyezetben.

Címkék:
[eureka] Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Eureka Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu