Összeférhetetlen ellentétek? – A játék és üzlet kapcsolata

Az üzleti életbe vagy egy vállalat mindennapjaiba csempészett élményeknek – a játéknak, játékos megoldásoknak – még ma is van negatív konnotációja: sokan időpazarlásnak, valami olyan felesleges tehernek láthatják, ami elvonja a figyelmet a lényegi kérdésekről. Pedig az élmények és a játék ereje – ha szakértelemmel használjuk – csak úgy, mint az élet többi területén a munka világában is hatalmas segítség lehet.
A konfliktusok és kihívások játékos, élményalapú megközelítése, azzal, hogy új megvilágításba helyezi a helyzeteket, javíthatja a kommunikációt, és a kapcsolódást, így végső soron a problémamegoldást is. De mi az az élményalapú megközelítés, és melyek azok a játékos technikák, amik képesek megteremteni ezt a biztonságos és könnyed közeget a pozitív változás érdekében? Barathi Tamás, a BlueColibri társalapítója, a Game Changers Podcast legújabb adásában osztotta meg gondolatait a témában!
Bevonni és kapcsolódni
Az élményalapú megközelítés legnagyobb ereje, hogy biztonságos teret teremthetünk vele a résztvevőknek. A hétköznapi nehézségektől egy lépéssel hátrébb kerülve, friss szemmel tudunk a problémákra, a munkánkra általában, és a kollégáinkra tekinteni. Ha a munkavállalók élményeken keresztül tudnak kapcsolódni a munkahelyükhöz, az nem csak a vállalati kultúrát erősítheti, hanem a munkavállalók hosszú távú elköteleződését is.
„Kapcsolódni a munkánkhoz, vagy az emberek elköteleződését ösztönözni sokkal célravezetőbb élményeken keresztül, mintha egy sima prezentációt vagy sales-eljárást alkalmaznánk.” – fogalmaz Barathi Tamás, a BlueColibri társalapítója az élményteremtés fontosságáról.
Az élményekre való nagyobb hangsúly megteremtésének előnyeit mutatják azok a kutatások is, amelyek alapján, azok számolnak be magasabb elköteleződésről, akik megtapasztalják, hogy például mérföldkövek megünneplésével, vagy egyéb eseményekkel elismerik a munkájukat, viszont ezt a fajta megbecsülést egyelőre mindössze a munkavállalóknak 23%-a érzi (Gallup).
A játék tükrében kitisztul a kép
Az élmények játékos köntösbe bújtatása még egy újabb löketet adhat a pillanat megélésének. A játék adta élmény hatására enyhül a nyomás, és a kreatív folyamatok is könnyebben indulnak el: bátrabban osztjuk meg az ötleteinket, és látjuk meg a másikkal közös pontokat. Barathi Tamás úgy látja, hogy a játék nem csak az elmélyült figyelmet segíti elő, hanem az emberek közti távolságot is csökkenti:
„A játék segít, hogy könnyebben kapcsolódjunk a másikhoz, hiszen gyerekkorunk óta bennünk él a játék szeretete: a társasjáték, az egyéb együttműködések. Ez egy olyan élmény, amiben hirtelen nincsenek szerepek, hanem mindenki egy egyenrangú fél lehet.”
Ha képesek vagyunk nyitottak maradni a játékra, akkor ez a közös bizalom fogja megnyitni az utat a kapcsolódásra és a valódi inspirációra.
Játék és üzlet - összefér-e a kettő?
A válasz természetesen igen, viszont nem mindegy, hogyan csináljuk! Amikor játékos élményt tervezünk – legyen az egy konferencián, vagy egy vállalat saját belső rendezvényén – fontos, hogy mindig személyre szabottan, az igényeket, az értékeket és a célt szem előtt tartva valósítsuk meg őket. Van néhány tanács azonban, amihez érdemes mindig visszanyúlni, hogy az élmény valódi változást hozhasson a résztvevők életébe:
- Ne féljünk polgárpukkasztóak lenni: Merjünk kilépni a megszokott keretek közül, és bátran vigyünk bele egy kis provokációt – ez felkelti az érdeklődést és lendületet ad a résztvevőknek.
- A valóság a legjobb alapanyag: Használjuk fel a saját tapasztalatokat és a mindennapi helyzeteket – ez teszi hitelessé és személyessé az élményt.
- A humor, a legjobb fűszer: Egy jól elhelyezett poén vagy könnyed pillanat oldja a feszültséget, és segít abban, hogy a jelenlévők nyitottabbak és kreatívabbak legyenek.
„ A váratlan, meglepő, új nézőpontok behozatala ad egyfajta lazaságot, és ha lelazul mindenki és van humorfaktor, akkor az üzletemberek is könnyebben kapcsolódnak és nyílnak meg, sokkal közvetlenebbek lesznek. Így, hamarabb történik meg a nyílt kommunikáció és fogunk feltárni olyan témákat, amikből tanulhatunk, és az üzlet is előrébb léphet.” – összegzi Barathi Tamás, miért nem érdemes kivonni az üzletből a játékot.
Ha szeretnél többet megtudni a témában, hallgasd meg legújabb podcast adásunkat, amelyben Kalmár Péter beszélget Barathi Tamással! A legfrissebb Game Changers epizódot megtalálod a Youtube csatornánkon!