Igenis akar dolgozni a Z generáció! – interjú Szili-Török Adriennel, az UniYou ügyvezetőjével és társalapítójával

Talán sokan emlékszünk még életünk első munkaviszonyára és a belőle származó, első saját jövedelmünkre, amiből aztán tudtunk venni magunknak valami szépet, vagy épp el tudtunk menni belőle fesztiválozni a nyáron. Legyen ez az első munkatapasztalat pozitív vagy negatív élmény, egy dolog biztos – ha csak nincsen valahol ismerősünk vagy családtagunk, a megfelelő munkahely kiválasztása sokszor egy hosszadalmas és bonyolult folyamat. A másik oldalon, a munkáltatóknak pedig a megfelelő fiatal jelöltek megtalálása a nehéz, főleg ma, amikor egy új, más értékekkel rendelkező generáció tagjait kell megérteni és beintegrálni.
Az UniYou egy olyan innovatív, digitális iskolaszövetkezet, ami egy afféle hidat képezve egyszerűbbé tudja tenni a Z generáció foglalkoztatását az álláskeresőknek és a cégeknek egyaránt. Náluk jártam nemrég, és beszélgettem a társalapító cégvezetőjükkel, Szili-Török Adriennel.
Mi jellemzi a Z generációt a munkahelyen?
Én azt látom, hogy nagyon jó munkaerő a Z generáció, szerintem sokkal intenzívebben tudnak lelkesedni, mint korábbi generációk. Ezzel szemben, ezt el is kell érni, mert ha valamiért nem lelkesednek, akkor nem azzal a szívvel és lélekkel állnak bele a munkába. Tehát fontos, hogy közel érezzék magukhoz azt a projektet, amin dolgoznak. Ha ez megvan, akkor nem fognak felállni 17:00-kor az asztaltól, hanem ők maguk szeretnének tovább bent maradni dolgozni, ezt saját tapasztalatból mondom. És igen, igenis akarnak dolgozni, fejlődni, kíváncsiak a világra, tapasztalatot akarnak gyűjteni, hosszú távon is motiváltak tudnak maradni, és megítélésem szerint nem várják el azt, hogy minden az ölükbe hulljon.
Mit vesztek észre, mit kedvelnek a munkaadók a legkevésbé és legjobban egy Z generációs munkavállalóban?
A leggyakoribb, szerintem negatív sztereotípia, amivel mi találkozunk, az a megbízhatatlanság. ’Azt mondja eljön, de úgysem fog eljönni, úgyis majd telefonozik, meg kimegy cigizni’ - sokan jönnek ilyen aggodalmakkal hozzánk, de ez többségben nem így van, és nyilván nekünk az a dolgunk, hogy kiszűrjük az ilyen jelölteket és olyanokat küldjünk, akik jól és megbízhatóan tudnak majd dolgozni. Ami pedig a pozitív oldalt illeti, sok munkahely nagyon szeretne fiatalítani, mert felismerték, hogy ez a jövő. Látják a fiatalokban a potenciált, mert lendületesebbé tudják tenni az egész munkahelyi légkört, és egy új arcot adnak a cégnek is, ezzel kapcsolatban több pozitív visszajelzést is kaptunk a munkaadóktól.
Hogy fog kinézni a munka a jövőben, amikor a Z generáció tagjai már vezető pozíciókat is többségben fognak betölteni?
Nyilván a technológiai fejlődés az megkérdőjelezhetetlen, de ami konkrétan a fiatal vezetők stílusából és értékrendjéből származik, az szerintem a rugalmasabb munkarend. Azt hiszem, bele fog férni az, hogy egy alkalmazott 10-re érkezzen, és 6-kor menjen haza, vagy hogy máshonnan végezze a munkáját, amíg azt teljes mértékben el tudja végezni. Én úgy gondolom, egy fiatalnak az már túl kötött és még kontraproduktív is, ha meg van mondva, hogy érjen be 9-re, fél 1-től 1-ig ebédszünet, aztán 5-kor mehet. Emellett meg azt tapasztalom a saját csapatomon, hogy ezért a rugalmasságért cserébe ők is adnak vissza, például, ha kérnek egy extra home office napot, viszonzásképp felajánlják, hogy megcsinálnak plusz feladatot, még ha az az estébe vagy a hétvégébe is nyúlik.
Mit tanácsolsz a Z generációnak a munkavállaláshoz, illetve a munkáltatóknak a toborzáshoz?
A munkavállalóknak azt, hogy próbálják ki magukat több területen, tapasztaljanak meg több mindent, erre a középiskola vége és egyetem alatti időszak tökéletes. Menjenek el szakmai gyakorlatokra, és ha megtalálták azt a munkát, ami nekik jó és ami őket igazán lelkesíti, próbáljanak ott szerencsét hosszútávon, építsenek fel egy karriert.
A cégeknek meg azt tanácsolnám, hogy ne csak a sztereotípiákra hagyatkozzanak, hanem adjanak esélyt ennek a generációnak, ismerjék meg őket személyesen. Ehhez, illetve minden máshoz is a kommunikáció a kulcs, fontos munka közben is, hogy hogyan beszélnek velük, milyen visszajelzéseket adnak. Továbbá sok fiatalnak ez az első munkahelye, úgyhogy türelemre is szükség van, de szerintem az egy nagyon nemes dolog, ha egy cég elindít egy fiatal munkavállalót az útján.
Ti, az UniYou miben tudtok segíteni a két félnek?
Először is, a minőségben. 2022-ben kristályosodott ki, hogy pontosan mit szeretnénk elérni, addig kutattunk, kerestük a fejlesztőket. Mindenképp egy teljeskörű szoftvert akartunk megalkotni, ami jól működik, és nem a gyors piacralépés volt a cél. Emiatt csak 2 hónapja jelent meg az app, viszont nagyon nagy a sikere már most. Több, mint 40 ezren előregisztráltak rá, hetente többezer új aktív felhasználónk van, és ami a legfontosabb, sok diák találta már meg a neki passzoló első munkahelyet az appnak köszönhetően. És nem dőlünk hátra, folyamatosan fejlesztjük tovább, saját ötletekből és visszajelzésekből merítkezve, illetve én is minden nap egyre lelkesebb vagyok, hiszen az UniYou olyan számomra, mintha a gyerekem lenne.
Másodszor, a hitelességben. A diákokat meg tudjuk szólítani, mert értjük őket, mi magunk is a Z generációt képviseljük, és ők szeretik azt, ahogyan velük kommunikálunk. Főként a TikTokra és Instagramra teszünk fel vicces, de értékkel bíró, illetve edukációs jellegű tartalmakat is, például, hogy hogyan készüljenek egy állásinterjúra. Ezeknek a tartalmaknak mindig nagyon magas az organikus megtekintése, amiből szintén látszik, hogy van erre nyitottság, csak meg kell találni, hogy hogyan adjuk ezt át a nézőknek. A cégeknek emellett fontos, hogy olyan partnerük legyen, aki hitelesen tudja képviselni a másik felet, és ne csak egy teljesen semleges, a témában nem jártas közvetítő. A diákok szemében pedig a cégeket is hitelesen tudjuk képviselni, mert tetszik nekik az UniYou, a brandérték, ők maguk is szeretnének részesei lenni ennek a projektnek. Mindig nagyon jó érzés olyan visszajelzést kapni ezektől a cégektől, hogy fontos nekik, hogy a logójuk megjelenjen a miénk mellett, mert látják, amit képviselünk a Z generáció felé, és tetszik nekik az a „vibe”, amit az UniYou sugároz, akár feléjük, akár a diákok felé.