Hogyan lesz a stréber diákból rossz dolgozó?
Avagy az életben már nem működik a magolás...
Egy régi kedves kolléganőtől származik a lenti gondolatmenet, és a mai időkben egyre inkább aktuális.
Mit tanul a gyermek az iskolában? Mire „szocializálódik”?
Arra, hogy magolni kell. Be kell biflázni az adatokat, erősíteni a (rövidtávú) memóriát, majd a vizsgán az így megjegyzett adatokat vissza kell mondani. Ennek eredményeképpen jó jegyet kap, megdicsérik, esetleg tanulmányi versenyeken, vetélkedőkön ajándékot kap. A szülők büszkék rá. Jobb iskolába tud továbbmenni, könnyebb a felvételi és még sorolhatnánk.
Ez a módszere a tanulásra. Ez a módszere az előrejutásra. És ez a módszer működőképes.
Aztán jön a feketeleves.
A fenti diákból pályakezdő lesz, kikerül az életbe, illetve bekerül élete első munkahelyére.
Szépen lassan (de lehet, hogy nagyon gyorsan) rádöbben, hogy ez a „tanulási” módszer egyáltalán nem működik. Immár a felszínes memorizálás semmit sem számít.
Miért?
Megfőzi-e magát a leves, ha a hozzávalóknak eldaráljuk szóról-szóra a receptet? Nem valószínű.
Kitölti-e magát a számla, ha elmondjuk neki, hogy „A számlázásra vonatkozó előírásokat meghatározóan az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény… bla, bla, bla…” Nem igazán.
Persze ki lehet próbálni.
Mentor Training Kft.
https://mentortraining.hu
A belső képzések és a munkaerő-fejlesztés specialistája.