logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.08.18 - 3 hónapja
L-SOFT Zrt.

Hogyan vált mindennapjaink részévé a távmunka a Covid-19 óta?

A Covid-19 csak katalizátora volt annak a változásnak, ami már korábban is a levegőben volt, a távmunka lassan új normává vált.

Az elmúlt években gyökeres átalakuláson ment keresztül a munka világa. Ami korábban ritka kivételnek számított, ma már sokak számára a mindennapok része: ez pedig nem más, mint a távmunka. Szakemberként nap mint nap tapasztaljuk, milyen hatással van ez a változás a munkáltatókra és munkavállalókra egyaránt – jogi, pénzügyi és emberi oldalról is. Nézzük meg közelebbről, hogyan formálta át a Covid-19 a munkavégzés világát.

Home office és távmunka elterjedése a Covid-19 alatt

A pandémia kezdetén egyik napról a másikra kellett alkalmazkodni egy teljesen új munkarendhez. A „home office” (otthoni munkavégzés) már nem csupán választható opció, hanem szükségszerűség lett. Számos cég – köztük sok könyvelőiroda és bérszámfejtéssel foglalkozó vállalkozás – hirtelen váltott át digitális megoldásokra. Online adatátadás, felhőalapú rendszerek és videókonferenciák váltották fel a személyes találkozókat.

Ez az időszak ugyan kihívásokkal teli volt, mégis bebizonyította: sok munka elvégezhető fizikai jelenlét nélkül is. A digitalizáció felgyorsult, és a munkahelyi rugalmasság iránti igény már nem csak egy újító céges politika, hanem elvárás lett.

„Work from anywhere” trend terjedése

A Covid utáni időszakban nemcsak az otthoni munkavégzés, hanem a „work from anywhere” (dolgozz bárhonnan) koncepció is egyre népszerűbbé vált. A technológiai fejlődés lehetővé tette, hogy a munkavállalók akár vidékről, másik városból vagy külföldről is végezhessék a feladataikat – mindezt teljes értékűen, zökkenőmentesen.

Ez a trend különösen vonzó a fiatalabb generációk számára, akik nagyobb szabadságot keresnek életvitelükben. A rugalmas munkavégzés azonban nem csupán kényelmi kérdés: versenyelőnyt is jelenthet azoknak a cégeknek, amelyek képesek ehhez alkalmazkodni.

Munkáltatói aggályok és megosztó álláspontok

A távmunka ugyan sok előnnyel jár, a munkáltatói oldalon mégis gyakoriak a fenntartások. A leggyakoribb aggodalom a kontroll elvesztése: hogyan lehet biztosítani, hogy otthonról is hatékonyan dolgoznak a munkavállalók? Hogyan mérhető az elvégzett munka minősége és mennyisége?

További kérdések merülnek fel a munkajogi szabályozással, adatvédelemmel és munkabiztonsággal kapcsolatban is. A bérszámfejtésben például pontosan tisztázni kell, hogy milyen költségtérítések (pl. rezsitámogatás, eszközhasználat) illetik meg a távmunkában dolgozót, és ezek hogyan kezelhetők adózási szempontból.

home office

Munkavállalói wellbeing-re gyakorolt hatás

Nem lehet figyelmen kívül hagyni a távmunka pszichológiai és életminőségre gyakorolt hatását sem. A home office lehetőséget ad a jobb munka-magánélet egyensúly (work-life balance) kialakítására, csökkentheti az ingázás okozta stresszt, és rugalmasabb napirendet tesz lehetővé.

Ugyanakkor vannak árnyoldalai is: a társas izoláció, a munkaidő és pihenőidő elmosódása, valamint a kiégés (burnout) veszélye is fokozódhat. Ezek mérséklésére fontos a tudatos munkaszervezés, például a fix munkaidőkeretek és rendszeres szünetek bevezetése, valamint a vezetői jelenlét és támogatás biztosítása. Hasznos lehet továbbá a digitális eszközök tudatos használata (például értesítések szabályozása, „offline” idősávok kijelölése), a mentális egészséget támogató programok bevezetése, és a munkavállalók rendszeres bevonása a döntéshozatalba, hogy ne érezzék magukat elszigetelve.  

A tudatos munkaszervezés, a rendszeres visszajelzések és a vezetői támogatás kulcsfontosságúak a wellbeing (jóllét) megőrzéséhez.

A piacképesség kulcsa lehet a munkavállalói igényekhez való alkalmazkodás?

A munkaerőpiac egyre inkább a munkavállalók elvárásaihoz igazodik. Azok a cégek, amelyek képesek rugalmas munkarendet, távoli munkavégzést és támogató környezetet kínálni, sokkal nagyobb eséllyel vonzzák és tartják meg a tehetségeket.

A jövő munkahelye nem feltétlenül egy fizikai irodában van. Inkább ott, ahol a munkavállaló motivált, produktív és elégedett. Egy modern cég versenyképessége ma már nemcsak a termékein vagy szolgáltatásain múlik, hanem azon is, hogyan képes reagálni az új munkavégzési trendekre – legyen szó home office-ról, távmunkáról vagy hibrid rendszerről. Ebben segíthet egy hatékony önkiszolgáló HR rendszer, például az L-SOFT Zrt. Piramis™️ Távolléteim modulja, amely átláthatóvá és egyszerűen kezelhetővé teszi a távolléteket a munkáltató és a munkavállaló számára egyaránt.

Összegzésként:

A Covid-19 csak katalizátora volt annak a változásnak, ami már korábban is a levegőben volt. A távmunka nem csupán egy túlélési stratégia, hanem új normává vált. Ahhoz, hogy céged hosszú távon is sikeres és vonzó maradjon, elengedhetetlen a munkavégzési szokások újragondolása – jogi, pénzügyi és emberi szempontból egyaránt.

Ha szeretnél biztosra menni a távmunka kapcsán, a felmerülő kérdésekben fordulj hozzánk bizalommal – szakértelmünkkel és Önkiszolgáló HR megoldásainkkal segítünk eligazodni az új működési keretek között is.

L-SOFT Zrt.

Címkék:
hr távmunka homeoffice hrtechnológia humáninformatika
L-SOFT Zrt.

Az L-Soft Zrt. teljes egészében magyar tulajdonú cég. Jelentős számú közép- és nagyvállalati referenciával, több évtizedes gyakorlattal rendelkezik Piramis™ HR szoftverek fejlesztése és több, mint 20 éves gyakorlattal a kiszervezett jövedelem-elszámolási, valamint az IT hoszting szolgáltatások területén.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-11-14 15:41:45
Agilitás vagy túlélés? Hogyan építs, működtess és fejlessz adaptív szervezeti kultúrát a bizonytalan világban? 3.
2025-11-14 13:55:45
A stressz nem az ellenség – Új tudományos szemlélet a munkahelyi kihívások kezelésére
2025-11-12 10:26:55
Blended (whisky) program fogyaszd felelősséggel!
HRinformatika a HRnek

Legyen könnyebb egy HRinformatikai döntéselőkészítés. www.lsoft.hu

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elearning Munka Törvénykönyve önéletrajz Scotwork tárgyalás tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork kiválasztás vezetőfejlesztés szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás szabadság online tanulás profitárgyaló önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu