logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2013.03.18 - 12 éve
Schaffer Beáta

A coaching iránti bizalom és elkötelezettség az első lépés

Korábbi munkahelyemen ahol vezetőként dolgoztam, egyszer amolyan belső coach - katalizátor szereppel bíztak meg egy projektben. Azonnal megkerestem a projektvezetőt, és elmondtam, hogy szerintem én miben tudok segíteni, hogy képzelem el

D30_9147Korábbi munkahelyemen ahol vezetőként dolgoztam, egyszer amolyan belső coach - katalizátor szereppel bíztak meg egy projektben. Azonnal megkerestem a projektvezetőt, és elmondtam, hogy szerintem én miben tudok segíteni, hogy képzelem el a projekt felépítését. Türelmetlenül és haladéktalanul el is kezdtem vele, majd helyette dolgozni az ütemterv felépítésén. A továbbiakban folyamatos szerepzavarral küszködtem, lerohanásommal inkább rémületet keltettem, mintsem segítséget nyújtottam volna.

Az őszinteség alapja a bizalom, őszinteség és elköteleződés nélkül semmit nem ér egy coaching folyamat.

A coaching alapfeltétele a kölcsönös bizalmon alapuló együttműködés. A bizalom pedig általában nem jön létre magától egy pillanat alatt, ha nem dolgozunk meg érte. A coachinghoz kétoldalú, kölcsönös bizalom kell – amelynek légkörében partnernek tekintjük egymást, mert a másik hisz abban, hogy a coach az, akire szüksége van, a coach pedig töretlenül hisz benne, hogy az ügyfél maga fogja megtalálni a válaszokat és felismeréseket a coaching folyamán. Ha a coach bízik benne, hogy az ügyfél képes felismerni és megtalálni a saját válaszait, mert benne vannak a válaszok, akkor működik.

Bizalom nélkül nincs elkötelezettség és nem jön létre változás abban, aminek változnia kell. A bizalom építése mindent megelőző lépés kell, hogy legyen, még a célok kitűzése és a kölcsönösen rögzített pszichológiai megállapodás előtt.

A kölcsönös bizalom megteremtése nélkül nem állunk elég szilárd talajon ahhoz, hogy építkezésbe kezdjünk. Különösen, ha ambíciózusan valami komoly áttörést akarunk elérni.

A coaching egyre szélesebb körben használt teljesítmény-fokozó eszköz az üzleti életben; célja a pozitív érzelmi állapot erősítése egy inspiráló munkakapcsolat révén. De hogyan jön létre az a bizalmi légkör coach és ügyfele között, amely inspirálóan hat és valóban tartós változáshoz vezethet?

Fontos elem az ügyfél készenléte, vagyis a változás iránti nyitottsága és elszántsága, mert e nélkül nem valószínű, hogy képes lesz kilépni a komfort-zónájából, és szembenézni akár konfrontatívabb kérdésekkel is.

Hogyan keletkezik a coaching során a bizalom?

Kialakulása a következő tényezőktől függ:

  • a felek biztonságérzetétől (például a sérthetetlen titoktartás által),
  • közös érdekeitől (elkötelezettséggel a cél iránt),
  • attól, hogy a felek jóindulatú törődéssel fordulnak-e egymás felé (őszinte, kedves, tiszteletteli, intenzív, támogató jelenléttel),
  • megbíznak-e egymás képességeiben, kompetenciájában (felkészültség, tájékozottság és sokoldalúság),
  • bizonyított-e a korábbi kapcsolatuk (tapasztalatokkal, referenciákkal és mérhető eredményekkel),
  • valamint hogy jól működik-e a kommunikációjuk (az ehhez szükséges egyenességgel és az ígéretek betartásával).

A coaching többé-kevésbé konfrontatív folyamatként írható le - persze hogy mennyire lehet konfrontatív, az a coach és ügyfele között létrejött kimondott vagy hallgatólagos megállapodáson múlik. Ez a megállapodás pedig csak úgy alakulhat ki, hogyha a két fél között kialakul egy mély bizalmi kapcsolat, olyan őszinteségen, tiszteleten és nyitottságon alapuló légkör, amelyben megmutatkozhatnak, feltárulhatnak a gyengeségek is. Olyan légkör, amelyben  az ügyfél merheti sérülékenyebb oldalát is megmutatni, abban a meggyőződésben, hogy a coach ezzel soha semmilyen helyzetben nem él vissza. Cserébe viszont elvárhatja és el is várja, hogy szemtől szembeni, egyenes visszajelzéseket, kérdéseket kapjon, amelyek javítják az önértékelését és segítik a továbblépését.

Milyen egyértelmű jelei vannak a mély bizalom kialakulásának a coaching során?

A megfigyeléseim szerint három biztos jele van a mély bizalom kialakulásának:

  • egyrészt az sérülékenységének felvállalása, ha úgy hozza a helyzet, akár felkavaró érzések komfortos felszínre kerülése során
  • a coaching folyamat részeként néha beálló csend mindkét fél: coach és ügyfele számára is komfortos viselése és elviselése,
  • és a kívülről is jól látható kölcsönös jelenlét,egymásra hangolódás, rapport kialakulása, amely szinte láthatatlan burkot von coach és ügyfele köré, mintha megszűnne körülöttük az egész világ.

Ez a mély bizalmi kapcsolat a egyéni coaching legnagyobb ereje és tápláló forrása. 

A team-coachingnál, tekintettel a több szereplő által előidézett másféle dinamikára, mindez egész máshogy alakul.

Schäffer Beáta ACC                                

Vezetői Coach

+36 30 970 74 30

[email protected]

http://www.ars-energica.com

Címkék:
együttműködés ARS ENERGICA elkötelezettség bizalom vezetői coaching konfrontatív coaching
Schaffer Beáta

26 éves, bankoknál és multinacionális vállalatoknál szerzett tapasztalattal a hátam mögött hoztam létre 2011-ben az ARS ENERGICA brandet, amely kifejezetten az Y generáció, a középvezetők, az első generációs értelmiségiek számára kínál vezetői coaching programokat, egyéni fejlesztést.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-05-12 09:00:00
Álláskeresés traumák árnyékában – két történet, három tanulság
2025-05-08 08:47:45
Eloszlatjuk a tévhiteket – Miért érdemes nyelvi képzést indítani?
2025-05-06 16:26:48
4D Téridő Lényegisége - Minden Megjelenés Anyja - Palóc Platón
Ifjú titánok

A középvezetők, tehetséges fiatal vezetők coachingja

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda Scotwork tárgyalás önéletrajz Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka Dr. Kocsis Ildikó coach felmondás képzés Linkedin scotwork kiválasztás érthető jog változás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés tippek szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás online tanulás profitárgyaló tanulás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu