Álláshirdetések a Facebookon
A munkaerőhiány egyik káros hatása: most aztán állást hirdet boldog és boldogtalan, okos és tudatlan... Nem is gondolva, hogy ehhez is érteni kell legalább egy kicsit. Amíg az állásportálok legalább jelzik, ha egy hirdetés nem megfel
A munkaerőhiány egyik káros hatása: most aztán állást hirdet boldog és boldogtalan, okos és tudatlan... Nem is gondolva, hogy ehhez is érteni kell legalább egy kicsit. Amíg az állásportálok legalább jelzik, ha egy hirdetés nem megfelelő, a Facebook nem jelzi, cserébe ingyenes, tehát mindenki bátran hirdet, néha elképesztő módon. Miért is rossz ez? Mert elterjed a nézet, hogy így kell állást hirdetni, ezt is szabad egy munkáltatónak. Diszkriminálva, eszetlen feltételeket támasztva, lenézően, igénytelenül, nem értve azt, akinek hirdet.
Kritikával tele a padlás, így először némi javaslattal állnék elő. Tehát, mi kell az álláskeresőnek egy álláshirdetésben:
- Mi a feladat pontosan? Gondold át, mit kell majd csinálnia, azt írd le, és akkor olyan ember jelentkezik, aki tudja is, akarja is.
- A Facebookon állást keresők gyorsan akarnak dönteni, ehhez három dolgot mindenképpen tudniuk kell: hol van helyileg a munka, milyen időbeosztásban kell dolgozni és mennyit fizet. Nem vagyok híve általában a bérajánlatnak az álláshirdetésben, de ez a kivétel. A gyors döntést támogatni kell, leginkább információval.
- Ne kérj lehetetlen vagy fölösleges dolgokat: konyhai kisegítőnek nem kell fényképes önéletrajz. A jelentkezés egyébként is legyen egyszerűen megejthető: ne feledjük, sokan csak egy okostelefonnal rendelkeznek, nincs minden háztartásban laptop, tablet. Okostelón fényképes önéletrajzot írni Wordben vagy PDF-et generálni éppen lehet, de elég macerás ahhoz, hogy valaki ne kínlódjon órákat azért, hogy legyen egy alulfizetett munkája (és ha odaírod mennyi a bérajánlatod, lehet, hogy úgy érzi, mégis megéri, mert jól fizetsz!) Követendő gyakorlat: „Amennyiben érdekli az állás, kérjen bővebb tájékoztatást az alábbi telefonszámon vagy küldje el privátban telefonszámát és kollégáink felkeresik.” Ez utóbbi már láttatja: a hirdető érti, hogy nem mindenkinek futja telefonbeszélgetésekre.
- Ne diszkriminálj! Alapvetően törvénytelen, de ezen túlmenően az álláshirdetés hatékonyságát sem támogatja: ha leszűkítjük a jelentkezők körét, akkor előfordulhat, hogy egyetlen jelentkező sem lesz.
- Ne gúnyolódj a jelentkezőkön! A képzetlenebb réteg számára kínált munkák esetén is vegyél figyelembe két dolgot legalább: 1. pont úgy jár nekik a tisztelet, mint mindenki másnak 2. a te szekeredet fogja tolni, azaz jó viszonyt kell kialakítanod vele. Ha kérdeznek valamit (tipikusan, hogy van-e munkásszálló), válaszolj emberi hangnemben.
- Ne csak a céged Facebook-oldalára tedd ki a hirdetést, hanem a helyi álláskereső csoportokba! Lehet, hogy a céged létezéséről sem tud, de ha munkát keres, az álláskeresős csoportban ott lesz a jövőbeli munkavállalód.
- Ne háborogj affektálva, ha a hirdetésed alá odakommenteli, hogy „érdekel”. Ennyire telik tőle, mert mondjuk konyha kisegítőként nem rutinos önéletrajzíró (nekem is beletörne a bicskám egy ilyen önéletrajzba. Mit kellene írni bele? Hogy tud krumplit pucolni, mosogatni, és élete álma, hogy ezt csinálja?) Amíg a kommenten hisztizel, addig egy privát üzenetben fel is vehetnéd vele a kapcsolatot.
Íme pár elrettentő példa, nem kellett sokáig keresgélnem. Random álláskeresős csoportban 80%-ban ilyet látni. Lehetne akár vicces is némelyik, de itt mindenki veszít. Az állást hirdető nem tud fejlődni a cégében, mert nincs embere, nem tudja kiszolgálni az ügyfelét. Az állást kereső nem talál munkát, és így a teljes gazdaság teljesítményére kihat a bénázás. Főleg, mert ez tömeges jelenség, nem egyedi esetekről van szó. Ha ez a stílus fog terjedni, az álláshirdetés, munkáltatás színvonalát ez határozza meg, akkor bajban leszünk. Főleg, mert akiknek szól, azok nem mindig tudják, hogy ezt nekik nem kell elviselni. (megjegyzés: a helyesírási hibákba, elgépelésekbe itt nem kötnék bele, mert mindannyian tudjuk, hogy ez most itt lényegtelen.)
1. A jelen posztot generáló „csodaszép” hirdetés, szinte állatorvosi ló, majdnem az összes létező hibával. *
2. A tisztelet hol marad? Ez a stílus manapság nem lesz jó, bár régen is eléggé vállalhatatlan volt. Elhiszem, hogy átverték már páran, mert ezzel a stílussal kiérdemelte. Láthatólag neki aztán magyarázhatnám, hogy makrogazdasági szint…meg a fentebb említett szekeres sztorit is hiába...
3. Többszörös diszkrimináció, és persze itt is telefonos jelentkezés. Az álláshirdetés itt ingyen van, de az álláskeresőnek azért kerüljön pénzébe a jelentkezés?! (A fogalmazásbeli problémákon elegánsan átsiklok.)
4. Van, aki képes ötvözni az állásportálos álláshirdetések hibáit a Facebookos hibákkal. *
* Nem vagyok naiv, tudom, hogy a fényképes önéletrajz igénye egy kisebbség elleni és/vagy életkori, nemi diszkrimináció eszköze. Ettől persze még felháborítóbb, mert nem tájékozatlanságot, hanem rosszindulatot mutat.
És akkor az alacsony színvonal után jöjjön a követendő minta. Nem a grafikai munka számít, hanem az, amit fentebb felsoroltam: korrekt információ + az emberi hangnem. Tudja, hogy csakmert Facebookon hirdet, még nem kell igénytelennek lennie.
5. Itt még hiányzik a bérajánlat, de legalább meg tudja kérdezni mindenki, viszonylag olcsón (1 db SMS)
6. Ez meg szinte tökéletes. Biztos lehetne benne hibát keresni (pl. van pár elgépelés benne), de nem akarok. Nem kér önéletrajzot 8 általánost végzettektől, elég egy e-mailt küldeni, megírja az alkalmasság kritériumait, az ajánlott bért, valóban van ajánlat (nem csak „versenyképes fizetés”, hanem teljes csomag, konkrétumokkal). Még a NAIH azonosítót is beírja. Szívesen megosztottam volna kitakarások nélkül is, kértem is rá engedélyt, de még nem kaptam választ...
# # #
Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!
Ha neked is személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból vagy ingyenes online önéletrajz-konzultációért írj nekem! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!
# # #