logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2022.03.02 - 4 éve
jobangel

Lehet-e 100% home office, és ha igen, akkor miért nem?

A provokatív cím egyben a véleményem is, némi pontosítást azért adnék: vannak munkák, főleg szoftverfejlesztés és szakmai környezete kapcsán, ahol működhet a 100% home office, ill. ahogy a világ fantáziájában él, a tengerpartról laptopon dolgozó freelancerek világa. A valóság ennél kicsit összetettebb.

Elkezdtem ennek feszegetését a múlt heti Hello Vidék interjúban is, de ott terjedelmileg nem volt lehetőség ezt a nézetet is kifejteni. Konkrétan azt, miért irreális a 100% home office igénye a munkavállalók részéről, még akkor is, ha van rá néhány példa. Néhány. A jövő a hibrid működésé, kérdés, hogy mennyire tudjuk ehhez igazítani az életvitelünket.

100% home office, van ilyen? – Inkább ne is legyen…

Elméletben lehet, sőt, példák is vannak rá, hiszen mindent IS meg lehet oldani távolból, amit régen irodából oldottunk meg. Azt gondoljuk, hogy kényelmes, és az életvitelébe mindenkinek könnyen beilleszthető. Ez utóbbi már kérdőjeles. Az előnyöket nem kell ecsetelnem, a home office-nak kétségtelenül sok előnye van. A hátrányok viszont keveseknél tudatosultak még, pedig kellene:

  • A laza munkaszervezés nehezebbé teszi az együttműködést a kollégákkal. Egy hajnalban aktív pacsirta és egy éjjel aktív bagoly nehezen talál közös idősávot az együttműködésre. Ez a feladatok hosszabb ideig tartó megoldását eredményezi.
  • Aki 100% home office-ban van, az kimarad a cég életéből. Csak a munkája látszik, az ember nem. Csak egy név egy excel táblában. Nem kérdezik, mire van szüksége, könnyebben leépíthető, nem lehet vele barátkozni, mert csak munkakapcsolatokat teremt a cégben, emberi kapcsolatokat nem, afféle fantom lesz.
  • A 100% home office leépíti a cégkultúrát. A közös értékek, hiedelmek, rítusok, viselkedési minták stb. eltűnnek. Mi fog akkor összetartani egy céget? Az üzleti világban az érdek egy stabil, bár önmagában barátságtalan tényező, ha csak ez tartja össze a céget, annak ezernyi veszélye van… De vannak még munkahelyek az üzleti világon kívül is, ahol tényleg a közös cél az, ami a közös gondolkodást is inspirálja.
  • A munka-magánélet szétválasztása egyre nehezebbé válik. A magyar otthonok jó része nem úgy lett tervezve, méretezve, hogy legyen egy saját irodai környezetnek helye, így kanapéról, konyhaasztalról stb. dolgozva a családnak is lehet kényelmetlen. Ha két felnőtt családtag dolgozik így egyszerre, akkor még inkább kényelmetlen. Ha hazaér a család, el kell pakolni a gépet. Vagy, ha folyamatosan otthon vannak, akkor nehéz így elvonulni, elmélyülni. Sőt, ha van dolgozószoba, akkor is elmondható, hogy a munkahelyi stressztől csak egy ajtó választ el. Ami lehet kevés is.
  • Eltűnik a munkaidő fogalma: ami nem feltétlenül baj, de azt tapasztalom, hogy aki home office-ban dolgozik, sokkal többet dolgozik időre mérve, mint az irodaiak. Ők néha hazaviszik a munkát, a 100% home office-osnak viszont mindig otthon van a munka. Nem tudja befejezni, csak abbahagyni.
  • Eltűnik a szabadnap fogalma: miután mindig közel vagyunk a munkához, a szabadnapjainkon is hajlandóak vagyunk „na jó, 10 percre be tudok lépni” módon szabadnapon is dolgozni. Ez megint mehet a családi élet rovására, ill. egy remek, szerethető munka is túl tud csordulni, ha nincs benne távolmaradási lehetőség, szervezett, minőségi pihenés.
  • Versenyelőny/versenyhátrány. Az emberi kapcsolatok kizárólag online térben tartása jó megoldás, ha nincs más lehetőség (lsd. még pandémia), de versenyelőnyt jelent a személyes kapcsolat, ha arra van lehetőség. Egyszerűen jobb a kommunikáció, mert évezredek óta van gyakorlat a személyes kommunikációra. Az online-ra meg nincs.

Be akarsz jönni dolgozni?

Eközben sok munkavállaló kifejezetten nem szeret home office-ban dolgozni, mert számukra a munka-magánélet szétválasztását a fizikai hely szétválasztása is jelenti. A helyes narratíva a jövőben az lesz a munkáltatók részéről, hogy "van ám szép irodánk, ha szeretnél, be is jöhetsz dolgozni".

# # #

Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg! 

Egyetértesz? Vitakoznál? Hozzáfűznél valamit? Várom szeretettel a kommented!   

Ha te is szeretnél egy olyan munkahelyet, ami neked jó, válogass tematikus szolgáltatásaimból, vezetőként nézd meg a vezetői portfólióban rejlő lehetőségeket!  

További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!

# # #

Címkék:
jobangel

Jómagam nem vagyok HR-es, nem vagyok bizonyítványokkal igazoltan “szakember” a témában. Viszont évek óta látom, hallom, teszem, csinálom, álltam (ültem) az asztal mindkét oldalán: álláskereső is voltam, kollégákat is kerestem. Sokat olvastam róla, először én kaptam tanácsokat, majd lassan én magam is elkezdtem adni őket, szerencsére eredménnyel. Lassan egy évtizede már veszem a bátorságot, hogy segítsek másoknak önéletrajzot írni, állásinterjúra felkészülni. A Jobangel blog azért jött létre, hogy valódi segítséget nyújtson az álláskeresőknek. Tippek, trükkök, gyakorlati útmutatók, szemléletformálás!

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-12-02 13:41:36
Szabadság kiadása– közeledik az év vége, mire kell figyelni 2025-ben?
2025-12-02 11:30:26
A jövő kulcsa: Facilitáció az AI korában
2025-12-02 06:31:17
Gyorsan avuló készségek, relevancia vesztéstől való félelem
JobAngel

önéletrajz minta letöltés, álláskeresés, álláskereső tapasztalatok, önéletrajz, állásinterjú, cv, állás

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elearning Munka Törvénykönyve önéletrajz Scotwork tárgyalás tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás vezetőfejlesztés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás önismeret szabadság online tanulás profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu