Szabadság gyerekkel
Család vagy munka? Család és munka! Sokszor nehézséget, kihívást jelent a kettő összehangolása, és néha a kollégák sem nézik jó szemmel, ha otthon marad valaki a beteg gyerekével, na és persze akad olyan is, akinek az nem tetszik, hogy a családosok több szabadsággal rendelkeznek. Ez a kimondott, vagy kimondatlan konfliktus nem csak a munkavállaló vagy kollégái szemszögéből okozhat nehézséget, hanem egyben vezetői kihívást is jelent, hiszen nem mindig könnyű megbirkózni a kollégákat érintő problémákkal, különösen akkor, ha munkaszervezésről, feladatkiosztásról és határidőkről van szó. Senkinek sem könnyű ebben a munkaorientált világban, de szerencsére a családos munkavállalóknak is egyre több lehetősége van a rugalmas munkavégzésre, mivel a modern munkáltatók felismerték, a támogató közeg és az elfogadó munkahelyi kultúra fontosságát.
Szabadság, család, munka
Köztudott, hogy a gyermekek után plusz szabadnap jár a munkavállalóknak. Ezt a szabadságot pedig ki is kell venni. Általában az ünnepek, hosszú hétvégék és persze az iskolai szünetek is ide tartoznak. Egyéb, viszonylag ad hoc iskolai, óvodai események miatt szintén szabadságot kell kérni. A vezetők általában ilyenkor már év elején kérnek egy szabadságtervet a kollégáktól, így mindenki láthatja az esetleges helyettesítésből adódó feladatokat, időszakokat. Persze ez „csupán” egy terv, de tökéletes vonalvezető lehet ahhoz, hogy akár nagyvonalakban is, de lássuk a többi kolléga szabadságigényét, tudjunk egymással egyezkedni és egyeztetni, ha esetleg probléma adódna. Ezzel a módszerrel elég hatékonyan elejét vehetjük bármilyen konfliktusnak, vagy apróbb nézeteltérésnek. Érdemes ezt a tervet, táblázatot időközönként elővenni, egy-egy nagyobb meetingen és akkor is röviden aktualizálni, átbeszélni, hátha változnak a prioritások, hangsúlyok, ezáltal a csapat is könnyebben tervezhet.
Betegség
Az iskolai, óvodai időszakban a gyerekek többnyire gyakrabban betegek, ezért nem árt, ha előre felkészülünk erre. Sokszor segítség nélkül (nagyszülők, egyéb segítő hiányában) nehéz megoldani, hogy gyermekünkkel otthon legyünk betegség esetén. Ilyenkor a legjobb, ha a szülők felváltva maradnak otthon, ha tehetik. Amennyiben muszáj táppénzre menni, mert olyan a munkakörünk, azaz távolról nem tudjuk azt ellátni, akkor gyakorlatilag nem is tudunk dolgozni ebben az időszakban. Így persze sajnos előfordulhat, hogy a kollégákra több munka hárul a helyettesítés, az esetleges szoros határidők miatt. Ezt nehéz vezetőként kommunikálni és kezelni is, ezért cél egy jó, megértő csapat kialakítása és a bizalom kiépítése a csapaton belül. Tehát ha valaki kiesik a munkából arra, ne úgy tekintsenek, mint aki tudatosan kivonja magát a kötelezettségek alól, hanem legyenek tisztában azzal, hogy ez velük is előfordulhat és akkor őket kell helyettesíteni! A munkahelyi csapatban ezért jó, ha van egyfajta közösségi szellem, amely segít átvészelni ezeket a nehezebb időszakokat. Fontos, hogy ezzel a kölcsönösséggel a munkavállalók tisztában legyenek, így csökkenthető a felesleges konfliktusok száma.
Rugalmas munkaidő, távmunka, home office
A covid óta nagyságrendileg megnőtt a cégek home office-t, vagy rugalmas, akár távmunka lehetőséget kínáló portfoliója. A tisztességes és a home office, vagy rugalmas munkaidő szabályait betartó munkaerő könnyebben szervezheti az életét, jobban tervezhet az idejével. Ez a családosoknak is kiváló opció lehet, mert ha mégis maradnak feladatok a betegség időszakára, akkor táppénz helyett ezt home office-ban is megoldhatjuk. Ehhez persze elengedhetetlen a nagyfokú önállóság, jó időmenedzsment és a feladatok priorizálása is. Természetesen kell hozzá az is, hogy a vezetőnk megbízzon bennünk és abban, hogy valóban kész lesz az adott feladat és nem úszunk el a betegápolás és az ahhoz kapcsolódó teendők miatt. Valószínűleg azok a vezetők, akiknek szintén van családjuk empatikusabban állnak hozzá ezekhez a szituációkhoz, amivel persze nem szabad visszaélni!
Tény, hogy manapság egyre több az olyan munkahely, amely támogatja a sokszínűséget, befogadóbb és elfogadóbb a kisgyerekesekkel szemben is. A családosok és nem családosok együttélése, kooperációja a munkahelyi kultúra része, tehát nem csak a vezetők, hanem a munkatársak is teljesen természetesen állnak hozzá. A változó munkaerőpiac hozadékaként a munkavállalókért folytatott versenyben az elfogadó és támogató munkahelyi közeg abszolút prioritást élvez, amit a vállalatok többsége már kezd felismerni.
Bizalom és hatékonyság
Ahogy azt már korábban említettük, nagyon fontos a bizalom a munkavállaló és a vezető között, ugyanígy a munkahelyi csapatban, a kollégák között is fontos, ha kiemelt helyen szerepel a bizalom. Persze előfordulhatnak visszaélések, amelyeket sokszor nehéz, vagy lehetetlen ellenőrizni, pláne ha távmunkában, vagy home office-ban dolgozik az adott kolléga.
Munkavállalóként is nagyon kellemetlen, ha gyermekünk egyik betegségből a másikba esik, ezért hosszabb időre kiesünk a munkából, amelyet egyik vezető, vagy munkáltató sem néz jó szemmel. Ilyenkor jól jön a home office, vagy a szülők „váltógazdasága”. Mindenestre törekedjünk a nyílt és őszinte kommunikációra, maradjunk hitelesek, így megtarthatjuk a belénk vetett bizalmat és a kollégáink támogatását is.
Arról sem szabad persze megfeledkezni, hogy akinek családja van, sokszor jóval hatékonyabban használja ki a munkára szánt időt. Gyakran előfordul, hogy egy hat órában dolgozó kolléga bizony jóval több munkát is elvégez, mint egy teljes munkaidős munkavállaló mert tudja, hogy időben kell mennie a gyerekekért. A kisgyerekes, éppen frissen visszatért kollégák kifejezetten lelkesek és szeretnének újra bizonyítani a munkahelyen, ezért sokszor rugalmasabbak, jóval gyorsabban alkalmazkodnak a változásokhoz, hiszen egy, vagy több gyermek “trenírozza” őket otthon. Vezetőként pedig fontos, hogy ezt a lelkesedést és az előnyöket a csapat számára is láthatóvá tegyük, segítve a zökkenőmentes visszatérést, beilleszkedést.