kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Az irányítókon spórolnának a légitársaságok

Ha az Európai Bizottság terve megvalósul, évi négymilliárd eurót takarítanának meg a légitársaságok abból a pénzből, amit jelenleg a légiforgalmi irányításért fizetnek. Utóbbiak máris harcba kezdtek egymással, a csatába pedig a magyarok is beszálltak.

Egy tökéletesen üres tartalék irányítóközpontot épít a hazai légiforgalom irányításáért felelős társaság, a Hungarocontrol. A nyolcmilliárd forintért épített központ a tervek szerint nem vesz majd részt az irányításban, viszont külföldieket képezhetnek a budapesti épületben.

A képzésből valószínűleg nem fog megtérülni a beruházás, viszont valószínű, hogy a most még luxusnak tűnő befektetés pár év múlva a túlélést jelenti a magyar irányítóknak.

Jacques Barrott, az Európai Unió közlekedési biztosa ugyanis karcsúsítani akarja az európai légtér irányítását. A politikus szerint a légicégek járatonként mintegy 800 eurót fizetnek a légiforgalmi irányítóknak, ez pedig az amerikai árnak pont a kétszerese.

A biztos 2008 júniusára ígérte azt a tervet, amely valamilyen formában összevonná a 27 európai irányító társaságot. A helyzetet bonyolítja, hogy néhány országban magánkézben van az irányítás, másutt állami intézmények végzik ezt a munkát. (Az állapotot még tarkábbá teszi, hogy a HungaroControl ugyan gazdasági társaság, de 100 százalékos állami tulajdonban van.) Barrott a mostani rendszer helyett – mely alapvetően országos monopóliumokra bízza ezt a munkát – nagyobb, „dinamikus régiókba” szervezné át a légiirányítást. Így például előfordulhatna, hogy a magyarok irányítanák a Pozsonyból Velencébe repülő gépeket, ehhez pedig szükség lehet a tartalékkapacitásra.

A terv állítólag nem tartalmaz leépítéseket, a szakszervezetek mégis ettől félnek, a kormányok pedig attól tartanak, hogy elveszítik nemzeti szuverenitásuk egy részét.

A technikai fejlesztések előrevetítése azonban magában hordja néhány irányító elbocsátását. A jelenleg is fejlesztés alatt lévő rendszer lényege, hogy ezentúl az irányítók nem rádióba mondják az utasításokat, hanem egy számítógépes rendszer továbbítaná az adatokat a repülőkre. Így ugyanannyi frekvencián háromszor annyi gépet lehetne irányítani – ennek az volna a legnagyobb előnye, hogy a gépeknek kisebb kerülőket kell tenniük miközben arra várnak, hogy az irányítók foglalkozni tudjanak velük.

Így a jelenlegi 7 milliárd helyett összességében 4 milliárd euróval kellene kevesebbet fizetniük a légitársaságoknak az irányításért.

Barrott az angol Financial Timesnak adott interjújában úgy nyilatkozott, a rendszer 2020-ra épülhet ki. Addig az európai légitársaságok annak örülhetnek, hogy 2008. március 30-tól az Egyesült Államok és Európa között érvénybe lép az az egyezmény, amely lehetővé teszi, hogy bármelyik európai vagy amerikai légitársaság az USA és az EU bármely pontjáról bármely pontjára repülőjáratot indíthasson. Ez elsősorban az európai cégeknek lehet könnyebbség, hiszen beléphetnek a jól jövedelmező amerikai piacra, ahol a szigorú helyi szabályok szinte gúzsba kötik az amerikai légitársaságokat.
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ennyi dolgozó túlórázik az Európai Unióban

2023-ban az Európai Unióban (EU) a foglalkoztatottak 7,1%-a túlórázott, vagyis dolgozott az átlagos heti 40 óránál többet a főállású dolgozók... Teljes cikk

Hatnapos vakációra mennek Romániában szerdától a közalkalmazottak

Hatnapos vakációra mennek szerdától a romániai közalkalmazottak, mivel a bukaresti kormány pihenőnappal kötötte össze a május elsejei munkaszüneti... Teljes cikk