Jó karrierlehetőség a hajós munka
Évente több száz magyar vág neki az óceánnak és vállal munkát luxushajókon, a válság miatt pedig úgy tűnik, még többen kapnak kedvet és látnak biztosabb megélhetést ebben a munkában. Nem véletlenül, hiszen nemcsak világot lehet látni, tapasztalatot szerezni, jól is lehet vele keresni. Igaz, ezért sokszor napi 12-15 órát kell dolgozni. Cikkünkben a hajós munka világába invitáljuk az olvasót.
"Sehol sincs kolbászból a kerítés"
Sokan többnyire kalandvágyból indulnak szerencsét próbálni, de a tapasztalatszerzés, a karrierlehetőség és a jó fizetés is vonzza a hajóra jelentkezőket. Nem titok, hogy több százezer forintot is lehet keresni havonta, de az ügyvezető gyorsan hozzá is teszi: sehol sincs kolbászból a kerítés, ha valaki sok pénzt szeretne, azért meg kell dolgoznia. - Akinek már van némi tapasztalata a vendéglátásról, nem fog összeesni a munkától. Egy magyarországi étteremben is le kell dolgozni napi 10-11 órát, a hajón viszont mindezt három műszakban oldják meg - ismerteti Horváth, kiemelve: aki szorgalmas, rátermett és okos, gyorsabban jut feljebb a ranglétrán a vízen, mint a szárazföldön. Gyakran azonban a hajós munka nem a végcél a jelentkező szemében, hanem egy-két évig tartó ugródeszka, hogy aztán jellemzően Cipruson, a Közel-Keleten vagy Nagy Britanniában találjon közép- vagy felsővezetői pozíciót.
Más a munkakultúra a hajókon
A GMN Hungary a kiutazástól egészen a hazaérkezésig végigkíséri a dolgozó sorsát, illetve segíti a munkavállalást: közreműködnek a munkavégzéshez szükséges orvosi vizsgálat elvégzésében, a vízum intézésében, illetve ők biztosítják a nyelvtudást ellenőrző teszteket is. Mindezért a jelentkező tanácsadói díjat fizet. Ám ha a hajón bármilyen problémája akad, akkor próbálnak neki segíteni. Ha valaki annyira nem érzi jól magát, hogy nem bírja, természetesen nem kötelező letölteni a szerződést, mindenki akkor távozik, amikor akar, de hazajönni saját költségen kell.
Így történt ez a 33 éves Zsolt esetében is, aki 1999 októberétől 2004 májusáig dolgozott óceánjáró hajókon. Hét szerződése volt és alkalmanként átlagosan hat hónapot töltött kint. Kezdetben segédfelszolgálóként dolgozott, majd pincér lett, vagyis felszolgált a vendégeknek és irányította a segédpincér munkáját. Napi 12 órát töltött a fedélzeten, a reggeliztetés és az ebéd 3,5-3,5 órát tett ki, a vacsora pedig 5 órát jelentett. Egyik útja során azonban három hónap után úgy döntött, hazajön, mert az öreg hajón, ahol dolgozott, rosszak voltak a munkafeltételek. Mozgólépcsőn kellett például közlekedni a konyha és az étterem között, de nehezen jött ki dél-olasz főnökével is. Zsoltnak egyébként középfokú végzettsége van, jelenleg angol nyelvtanárként dolgozik. Mint mondja, a saját vállalkozás és az egzisztencia megteremtése lebegett célként előtte, amikor hajós munkát vállalt, ha lett volna pénze, nem jutott volna eszébe ez a lehetőség. De nem bánta meg az így eltöltött éveket, sőt, mint mondja, a legértékesebb, amit ott kapott a nyelvtudás, ami az élete végéig hozza a pénzt. - Szerintem mindenkinek ki kellene mennie, hiszen csak nyer vele. Világot lát, nyelvet tanul, más népekkel ismerkedik, fegyelmet és professzionális vezetési stílust, gyakorlatot lát nap, mint nap. Betekinthet abba, hogyan kell működtetni egy ilyen rendszert. Az a furcsa, hogy a hajón mindenki külön számított, annak ellenére, hogy 2200 utas volt. Itthon ez még nem divat - fogalmazott.
Tolerancia, türelem - nagy kincs az idegen környezetben
- Aki kimegy, olyan légkörben kezd el dolgozni, amit itthon nem tud megtapasztalni - erősíti meg Horváth Tibor, hozzátéve, minden munkahelyen vannak rossz pillanatok, viták, kihívások, amelyekkel szembe kell nézni, de szerinte a hajós munkának több pozitívuma és előnye van, mintha valaki itthon vendéglátózna. A cégek arra törekszenek, hogy ne csak a vendég, hanem a dolgozó is elégedett legyen, hiszen ha nem érzi jól magát, az a teljesítményén is látszódni fog, ami a munkavégzés rovására megy. Persze az ügyvezető szerint ahhoz, hogy valaki megállja a helyét, jó nagy adag önbizalomra és elhivatottságra van szükség, emellett türelmesnek, megértőnek kell lenni a más vallású illetve mentalitást képviselő emberekkel.
- Kevés a komoly konfliktus, az egymásra utaltság és a bajtársiasság miatt mindenkivel szót lehet érteni - ezt már a 35 éves, közgazdász végzettséggel rendelkező, angolul és németül beszélő Tamás mondja, akit 22 évesen szintén az anyagi biztonság megteremtése és a kaland csábított az óceánjáró hajóra. Egy év megszakítással öt éven keresztül szelte a vizeket, általában szabadnap nélkül 4-5 hónapig napi 11-12 órát dolgozott. Segédpincérként kezdte, majd egyre feljebb került a ranglétrán, míg végül éttermi igazgató-helyettesként fejezte be hajós pályafutását, ekkor már 500-900 ezer forintot is megkeresett havonta. Mint mondja, mindenképpen fontos, hogy az ember céllal menjen külföldre dolgozni. Ha valaki céltudatos és egy kicsit "törtető", akkor tud előre lépni. - Lássák rajtad, hogy el akarod végezni a munkát bármi áron. Egy lépéssel mindig mások előtt kell járni, így lehet a legnagyobb pályákat és a magasabb pozíciót elnyerni - meséli tapasztalatait Tamás, aki szerint a szakmai és tárgyi tudás ugyancsak fontos a boldoguláshoz.
Van, ahol az angol tudás is elég
A jó fizetés feledteti a monoton munkát
A HR Portal által megkérdezett munkavállalóknak bejöttek a számításai. Tamás elmondása szerint a munkáltatók korrektek voltak vele, a szállással elégedett volt, mindig kétszemélyes kabinban lakott, takarítót fogadott, a ruháit mosoda mosta, semmire nem volt gondja. Persze nem tagadja, voltak azért nehéz pillanatok: esetenként napi 14-15 órát is kellett dolgozni, ami fizikailag megterhelő volt, a családtól való távollét és a monotonitás pedig olykor nehézzé tette a munkát. Tamás gyermekei születése óta szakított a szállodaiparral, jelenleg humánerőforrás területen tevékenykedik, de mindent összevetve úgy érzi, ha fiatalon újra e döntés előtt állna, mindent ugyanígy tenne.
Nem így Zsolt, aki már meggondolná, hogy újra hajóra szálljon, de mint hozzáteszi, legalább ezt a munkát már ismeri. - Maximálisan azt kaptam, amit itthon mondtak. Egy kétszemélyes kabinban laktam, amelyben egy emeletes ágy, íróasztal, ruhásszekrény, tévé, mosdó és tusoló volt. Általában jól kijöttem minden felettesemmel és a beosztottakkal is. 25 nemzet közül egyedül a romániai munkásokkal volt rossz tapasztalatom, az ő mentalitásuk nagyon messze áll munka terén a magyarokétól - emlékszik vissza.
Számára kezdetben a nyelvtudás hiánya, később, Tamáshoz hasonlóan, a monoton munka okozott gondot. - Nem volt szabadnapunk. Minden nap ugyanolyan kemény 12 órás munka. Amikor az embernek már kicsit több a pénze a számláján, annál kevésbé motivált - vallja be Zsolt, aki szerint csak az menjen hajóra dolgozni, aki szorgalmas, tisztelettudó, pontos, nagy munkabírású és ki tudja kapcsolni az érzelmeket. Emellett fontos az is, hogy konfliktuskerülő és toleráns legyen, és el tudja viselni a "megaláztatást" is. Ami ha a fizetéseket nézzük, Zsolt szerint belefér: a hajón ugyanis hetente 7-800 dollárt, vagyis 130-150 ezer forintot lehetett keresni, a pincérek, segédpincér ennek a felét vihették haza. A hivatalos bér egyébként 50 dollár (9000-10000 forint) volt havonta, amelyből a levont adók után 27-et (5000 forint) kaptak meg. A "volt hajós" tapasztalatai szerint itthon tizedennyi fizetésért sokszor nagyobb megaláztatásnak vannak kitéve a vendéglátósok.
- 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek
- 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők. Részletek Jegyek
- 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
Közel négyéves csúcson a munkanélküliség, miközben a vezérigazgatók relatív többsége létszámbővülést vár. Kiemelt tényező a magyar... Teljes cikk
A 2023-as extra nehéz évből sikerült "ép bőrrel kikecmeregni" - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök szombaton a budapesti Várkert Bazárban... Teljes cikk
A HR Trends 2024-ből - a Randstad legfrissebb kutatásából - többek között kiderül, hogy a felmérésben részt vevő több mint 350 vállalat... Teljes cikk
- Turisztikai innovációs verseny indul felsőoktatási hallgatóknak 7 hónapja
- Egy családbarát szálloda, ahol az étkezés is már egy kész felüdülés 7 hónapja
- A Balatonon és Velencei-tónál razziázott a NAV, ennyi szabálysértést talált 8 hónapja
- Magyar szálláshelyek ezreit hozta rendkívül nehéz helyzetbe a Booking.com 8 hónapja
- Újabb csapás a turisztikai szektor szereplőire 9 hónapja
- Rövidebb munkaidővel próbálnak spórolni a vendéglátósok 9 hónapja
- Napi 30 ezerért is nehezen találnak szakácsot a Balatonra 10 hónapja
- Nem minden vendéglátóhely számára lesz kötelező az élő adatszolgáltatás 11 hónapja
- A vendégek mosolya sokakat visszahoz pályára: HR a szállodaiparban 12 hónapja
- Tovább javult az üzleti hangulat a turizmusban 12 hónapja
- Havi háromezer euróért is alig találnak vendéglátóst az Adriára 13 hónapja