Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 4 éve

A franciák többsége nem támogatja a vasutas sztrájkot

A kormány reformja miatt több mint két hete sztrájkoló francia vasutasoknak eddig nem sikerült a közvéleményt maguk mellé állítaniuk, s ezzel meghátrálásra késztetni a kormányt. Egy felmérés szerint a franciák 54 százaléka nem tartja jogosnak a megmozdulást. A vasutat rendszeresen használó utasokat képviselő mintegy harminc egyesület szerdán petíciót indított annak érdekében, hogy az állami vasúttársaság (SNCF) visszatérítse a bérleteik árát, a felhívást néhány óra alatt 40 ezren írták alá - írja az MTI.

"Az SNCF sztrájkja miatt teljes a káosz április 2. óta. Teljes visszatérítést kérünk ettől a dátumtól számítva" - mondta Antoine Pavamani, a petíciót szervező tömörülés elnöke a Le Monde című napilapnak. "Általában nehéz megmozgatnunk az embereket, akik beletörődnek a helyzetbe, főleg (a Párizs környéki) Ile-de-France régióban. De most a mozgalom beindult, valószínűleg azért, mert konkrét kérésünk van" - tette hozzá.

A 140 ezer embert foglalkoztató, közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozó SNCF reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta.

Az IFOP közvélemény-kutatóintézetnek április 12-én és 13-án készült felmérése szerint az 1995-ös nagy sztrájkkal ellentétben a vasutasok megmozdulását ezúttal a lakosság visszafogottan figyeli, és csak a megkérdezettek 46 százaléka tartja jogosnak.

"Ez nagyon kevés. Ez a sztrájk az egyik legkevésbé legitimnek tartott szociális megmozdulás azok közül, amelyeket vizsgáltunk az elmúlt húsz évben" - mondta a Le Monde-nak Frédéric Dabi, az IFOP kutatásvezetője. Szerinte csak a 2007-ben az akkori elnök, Nicolas Sarkozy által megindított nyugdíjreform elleni tüntetéseknek volt kisebb a társadalmi támogatottsága. Akkor a lakosság 38 százaléka értett egyet a tiltakozással.

A felmérés arra is rávilágított, hogy a franciák 61 százaléka azt szeretné, ha a kormány végigvinné a reformot, ez tíz százalékkal több, mint márciusban.

"Ez nem jelenti azt, hogy minden elveszett a szociális megmozdulás számára, de a közvélemény implicit módon támogatja Emmanuel Macron reformját" - vélte a közvélemény-kutató.

A négy legnagyobb vasutas szakszervezet április eleje óta - a következő három hónapban minden öt napból két napon át - tervez munkabeszüntetéseket, hogy így tiltakozzanak a kormányzat reformterve ellen.

A sztrájk negyedik szakaszának első napján, szerdán, a fennakadásokat hasonló méretűek, mint az elmúlt hetekben, de a sztrájkolók aránya kevesebb, a vasutasoknak ötöde vesz részt a munkabeszüntetésben az SNCF vezetőségének tájékoztatása szerint. Ez 14 százalékkal kevesebb, mint a hónap elején.

Emmanuel Macron államfő egy vidéki látogatásán szerdán arra kérte a szakszervezeteket, hogy ne bénítsák le az egész országot.
A köztársasági elnököt Saint-Dié-des-Vosges-ban az utcán szólították le a legradikálisabb szakszervezethez, a CGT-hez tartozó vasutasok, akik továbbra is ellenzik az SNCF reformját, amelyet kedden nagy többséggel elfogadott első olvasatban a francia nemzetgyűlés.

"Tiltakozhatnak, de ne bénítsák le az egész országot" - mondta Emmanuel Macron a mintegy tíz percig tartó utcai szóváltásban. Az államfő azt kérte a szerinte a közalkalmazottaknál is jobban védett vasutasoktól, hogy fogadják el a változást.

"Nem értünk egyet, de egyszerűen azt kérem önöktől, hogy ne ejtsék túszul az országot ebben az ügyben" - mondta az elnök.

A parlament 577 fős alsóházában a jelen lévő képviselők közül 454-en szavaztak igennel 80 ellenében az állami vasúttársaság (SNCF) reformját előíró törvénytervezetre: Emmanuel Macron Köztársaság Lendületben (LREM) nevű pártjának képviselői mellett a jobboldali Köztársaságiak és a centristák is támogatták a törvénytervezetet, míg a három ellenzéki baloldali frakció, a szocialisták, a kommunisták és a radikális baloldaliak ellene szavaztak, 29 képviselő tartózkodott.

A reform a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készítené fel az SNCF-et, amikor is a piac fokozatos megnyitása értelmében az SNCF mellett külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k útvonalain. A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ez a változás 2020-tól lép életbe a vasúthoz a törvénytervezet elfogadása.

MTI


  • 2022.05.26Connect Konferencia Egy szakmai fórum azoknak, akik a vállalaton belül a belső kommunikáció és kultúra fejlesztésért felelnek. Tartalom, csatorna, kultúra és engagement témában mutatja be jó gyakorlataikat és tapasztalatait 45 HR, kommunikációs és marketing vezető. Részletek Jegyek
  • 2022.05.27Lean Fórum – Digitális Transzformáció Konferencia A program kialakítás alatt. A képzésre jelentkezés a jegyek menüpont alatt, vagy a következő telefonszámon: 06-1-201-1237 Részletek Jegyek
  • 2022.05.30AmCham HR Dream Day – motiváció és megtartás Találkozzunk a Kopaszin, ahol a Gallup londoni partnere beszél a nemzetközi HR trendekről, a legelismertebb hazai szakértőkkel együtt gondolkodunk motivációról, megtartásról, produktivitásról és adatvezérelt HR megoldásokról. Részletek Jegyek
  • 2022.07.21 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Ukrán menekültek a munkaerőpiacon: Az EU 9 tagállamnak külön támogatást nyújt

Az Európai Bizottság technikai támogatást és finanszírozást nyújt kilenc tagállamnak, amely támogatási kérelmet nyújtott be az ukrajnai háború... Teljes cikk

Már 50 ezer ukrán menekült kapott munkát Csehországban

Május közepéig már több, mint 50 ezer ukrán menekült kapott hivatalosan munkát Csehországban a nekik kiadott speciális, egy évre szóló cseh vízum... Teljes cikk

Ausztriában megszűnt minden járványügyi korlátozás

Ausztria feloldotta a koronavírus-járvány miatt bevezetett valamennyi beutazási korlátozást, így május 16-án hétfőtől ismét feltétel nélkül... Teljes cikk