Megkezdődtek a francia nyugdíjreformról az egyeztetések a kormány és a szakszervezetek között
Édouard Philippe francia kormányfő egy finanszírozási konferencia megrendezését javasolta kedden a szakszervezeteknek a vitatott nyugdíjreformról, amely ellen 34. napja sztrájkkal tiltakoznak a vasúti és a párizsi közösségi közlekedésben dolgozók. Az egyeztetések pénteken folytatódnak a miniszterelnöki hivatalban.
A kezdeményezés gesztus a legnagyobb szakszervezet, a CFDT irányába, amely reformpárti, és elviekben támogatja a nyugdíjrendszerek egységesítését, de kifogásolja, hogy a kormány 64 évre emelné a teljes jogosultság idejét 2025-től. A nyugdíjkorhatár jelenleg 62 év, s ezen nem változtatna a kormány, de a tervezet szerint 5 százalékos levonással büntetné azokat, akik 64 év előtt mennek nyugdíjba.
A finanszírozási konferenciát egyébként maga az CFDT indítványozta annak érdekében, hogy a nyugdíjrendszerek egységesítését és a nyugdíjak szavatolásának kérdését szét lehessen választani. A jogosultsági év emelését ugyanis a miniszterelnök az esetleges jövőbeni finanszírozási problémák miatt tartja indokoltnak.
A nyugdíjreform elleni tiltakozó megmozdulás 34-ik napja tart. Legutóbb 1986-1987-ben volt ilyen hosszú munkabeszüntetés az állami vasúttársaság (SNCF) munkavállalói részéről, de az 28 nap után befejeződött. A mostani is főként a vasúti közlekedést sújtja, valamint a Párizs térségét kiszolgáló tömegközlekedést.
A felmérések ugyanakkor azt mutatják, hogy az év végi ünnepek alatt a sztrájk társadalmi támogatottsága fokozatosan csökkent: az Ifop közvélemény-kutatóintézet szerint a franciák 44, míg a Harris Interactive szerint 60 százalékuk szolidáris a tiltakozókkal.
A kormány az elmúlt napokban egyébként engedményeket tett több ágazatban dolgozóknak, köztük a rendőröknek, az operaházi dolgozóknak, a tengerészeknek és a pilótáknak, akiknek továbbra is megmarad a korkedvezményes nyugdíj lehetősége. A közlekedési dolgozók december elején kezdődött határozatlan idejű sztrájkjának felfüggesztését azonban még nem sikerült elérni, jóllehet a vasúti dolgozóknak már csak hat százaléka vesz részt a munkabeszüntetésben.
Jean-Pierre Farandou, az SNCF elnöke 600 millió euróra becsülte a vállalat eddigi bevételkiesését. Miután a mozdonyvezetőknek mintegy harmada sztrájkol, továbbra is jelentősek a fennakadások a vasúti közlekedésben. Párizsban már valamennyi metróvonal nyitva van, de a szerelvények csak a csúcsforgalmi órákban közlekednek folyamatosan. A megmozdulás más ágazatokban is folytatódik, hétfőn valamennyi olajfinomítót elfoglaltak a sztrájkolók, de a kormányzat szerint nem kell tartani üzemanyaghiánytól. A szakszervezetek csütörtökre hirdetettek újabb országos tiltakozó napot, amikor is ismét tízezrek vonulhatnak az utcákra.
MTI
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Miközben Moszkva egyre nehezebben talál munkaerőt a dróngyártáshoz, váratlan irányból érkezhet segítség: az ukrán hírszerzés szerint... Teljes cikk
A megélhetési költségek folyamatos emelkedése miatt minden ötödik munkavállaló kénytelen másodállást vállalni Horvátországban - derül ki a Moj... Teljes cikk
Az EU bírósága megerősítette az unióban alkalmazandó megfelelő minimálbérekről szóló irányelv nagy részének érvényességét, ugyanakkor... Teljes cikk
- Felmérés: a magyar fiatalok szeretik a munkájukat, sokan mennének külföldre dolgozni 2 napja
- Szakértő cáfol: nem változik a nyugdíjkorhatár 2026-ban 7 napja
- Döntés született: ekkor érkezik a 14. havi nyugdíj 1 hete
- Orbán Viktor megszólalt a nyugdíjemelésről 1 hete
- Sosem látott pénzosztás jön a nyugdíjasoknak – itt a lista, mikor és mennyi pluszt kapnak 1 hete
- Ennyivel lennének magasabbak a nyugdíjak, ha a kormány nem vezeti ki a svájci indexálást 2 hete
- A fiatalok kétharmada arra számít, hogy nőni fog a fizetése 2 hete
- Sok nő elszámolja magát a nyugdíjjal – mikor éri meg tényleg beadni a kérelmet? 2 hete
- Hogyan kerülhetnek le a bejelentés nélkül foglalkoztatók a NAV listájáról? 3 hete
- Bejelentést tett Orbán Viktor a 14. havi nyugdíjról 3 hete
- Nagy Márton a minimálbérről: ha az állam nem avatkozik be, nem lesz megállapodás 3 hete

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?