kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Mindenki másképp sztrájkol

Londonban gyakoriak a közlekedési sztrájkok, Szlovákiában azonban még csak egyszer szüntették be a munkát a vasutasok, azt is törvénytelennek minősítették. Németországban az a módi, hogy a munkabeszüntetés alatt egymást segítik az emberek - adja hírül az InfoRádió.

Londonban olyan gyakoriak a közlekedési sztrájkok, hogy már lassan teljes közömbösség övezi azokat: különösen a metró alkalmazottait képviselő három szakszervezet hirdet gyakorta munkabeszüntetést, követelései teljesítése érdekében.
Legutóbb a vasárnap délutáni kezdettel meghirdetett, 72 órás metrósztrájkra készült fel London, méghozzá igencsak morgolódva. De végül hajnalig tartó, hosszas tárgyalások során sikerült lebeszélni a szakszervezet elnökét a sztrájkról.

Ezúttal a kisegítő munkaerő alkalmazásának szabályozatlansága miatt kezdődött volna a sztrájk. Máskor munkakörülményeik javítását követelik a közlekedési alkalmazottak.

London lakossága kezdi unni, hogy drágán vásárolt bérletei a sztrájkok miatt nem biztosítják metró vagy busz utazásának zavartalanságát.

Újabban a metróvonalak javítását végzők szakszervezete a legharciasabb, hiszen ezúttal is megszavazták a sztrájkot. A tárgyalások azonban visszakozásra bírták őket. Az újabb háromnapos sztrájk ugyanis mintegy 16 milliárd forintnak megfelelő kárt okozott volna London városának.

Szlovákiában eddig mindössze egyszer sztrájkoltak a vasutasok, de a munkabeszüntetést a bíróság törvénytelennek minősítette. A szárnyvonalak megszüntetése és a létszámcsökkentés ellen tiltakozó szlovákiai vasutasok 2003. január 31-én léptek meghatározatlan idejű sztrájkba, de három nap múlva leállították a munkabeszüntetést, mert a bíróság előzetes döntésében törvénytelennek ítélte azt és komoly szankciókat helyezett kilátásba, amennyiben az akció folytatódik.

A tiltakozást kiváltó 25 szárnyvonal megszüntetését a vasút vezetősége azzal indokolta, hogy ezek havonta 43 millió korona (jelenlegi áron 338 millió forint) veszteséget termeltek, fenntartásuk csupán tovább rontotta volna a vasúti társaság gazdasági helyzetét. Intenzív tárgyalások után néhány szárnyvonal a megyék hatáskörébe került, több helyen sikerült anyagi forrásokat találni további üzemeltetésükre, ám nagy részük azóta megszűnt.

A kormány nem engedett a vasutas szakszervezet követeléseinek. A sors iróniája, hogy a pozsonyi kerületi bíróság 2003 szeptemberében helyt adott a vasutasok fellebbezésének és megsemmisítette a járási bíróság döntését, mely korábban törvénytelennek minősítette a vasutasok munkabeszüntetését. Újabb vasutassztrájkra azóta nem került sor Szlovákiában.

Németországban az elmúlt télen a vasúttársaság és a szakszervezetek közti bérharcban ismételten leállt a közlekedés, mind országos, mind pedig helyi szinten, és csak a kormány közbelépését követően sikerült tartós megállapodásra jutni, aminek eredményeként a közeljövőben nem kell újabb sztrájkoktól tartani.

A mozdonyvezetők munkabeszüntetési akciója ugyan súlyos gazdasági következményekkel járt, a lakosság körében azonban megértésre talált, ami alighanem a németek jó szervezőkészségének köszönhető.
A mozdonyvezetők sztrájkja már a múlt nyáron is éreztette hatását, de ősszel, amikor rendszeressé váltak a béremelés kikényszerítésére kezdett munkabeszüntetési akciók, a lakosság önszervezés alapján igyekezett áthidalni a nehézségeket. Igaz a szakszervezetek is előre jelezték, hogy hol és meddig áll le a vasúti és helyi érdekű forgalom.

Aki tehette, autóbuszon, vagy kerékpáron közelítette meg munkahelyét, sokan pedig betársultak autós kollégáikhoz, így még a közutakon is sikerült elkerült elkerülni a káosszal fenyegető torlódásokat. A munkaadók pedig ezeken a napokon szemet hunytak a kisebb-nagyobb késések felett, az alkalmazott zöme pedig saját indíttatásból jelezte, hogy a forgalmi akadályokból eredő elmaradást túlórák révén egyenlíti.

A sztrájk idején nem volt ritka látvány, hogy gépkocsivezetők egyszerűen bejelentették a villamosmegállóknál várakozóknak, hogy merre felé tartanak és aki a jelzett irányba igyekezett, egyszerűen beszállt az autóba. De a vasúttársaság is igyekezett a maga módján autóbuszok indításával, de szakszervezeten kívüli mozdonyvezetők beállításával enyhíteni a sztrájk által okozott közlekedési nehézségeken.

InfoRádió
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egyre bizonytalanabbak és pesszimistábbak az amerikai dolgozók

A munkával kapcsolatos pesszimizmussal küzdő alkalmazottak termelékenysége több mint 60%-kal csökken, állítja a meQuilibrium tudományos igazgatója. Teljes cikk

Felmérés: a dolgozók fele titokban lassít a nyáron

Egy új felmérés szerint a motivációjukat vesztett és kiégett munkavállalók megpróbálják visszaszerezni az idejük egy részét a nyári időszakban. Teljes cikk

55 évesen nyugdíj? A kormány a nehéz fizikai munkát végzőknek kedvezne

Szlovákiában egyre komolyabban fontolgatják, hogy a nehéz fizikai munkát végzők hamarabb mehessenek nyugdíjba – akár már 55 éves kortól. Bár az... Teljes cikk