Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 7 hónapja

Markus Strothjohann: A Continental valódi vonzerejét a vállalat értékei jelentik

A magyar autóipart is komolyan sújtja a munkaerőhiány, a hazánkban jelenlévő gyártók között is kiélezett verseny a munkavállalókért. A Continental 5 divízióval végez gyártó-, szoftverfejlesztési és kereskedelmi tevékenységet Magyarország több városában, hat gyárral, és egy gumiabroncs logisztikai és kereskedelmi központtal van jelen, ami összesen közel 9 ezer betöltött állást jelent. Munkáltatói szempontból tehát több térségben is kiemelkedő a cégcsoport jelenléte és pozíciója, ez azonban nemcsak a fizikai munkásokra terjed ki. Ebben az ágazatban is fokozatosan a középpontba került az IT-tudás, egyre több szoftverfejlesztőre van szükség.

A munkáltatói oldalnak is fel kell tehát nőnie a jövő, sőt a jelen által támasztott kihívásokhoz: erről beszélgettünk Markus Strothjohann-nal, a Continental technológiai vállalat magyarországi HR-vezetőjével.

Hogyan kerülhet ma fel egy autóipari vállalat a legvonzóbb munkahelyek listájára, és mit tehet a munkaerő-krízis enyhítése érdekében?

Már nemcsak a mérnökökért és a jól képzett szellemi dolgozókért, hanem a betanított munkásokért is komoly verseny folyik a cégek között. A probléma nemcsak Magyarországon van jelen, hanem Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában is, illetve Románia is egyre inkább érintett. Ezekben az országokban a munkanélküliségi ráta folyamatosan a nullához közelít, ami megnehezíti a jelenlévő cégek dolgát. A Continental a rugalmasságot helyezi előtérbe annak érdekében, hogy vonzó munkáltató legyen, de más megoldásokkal is igyekszünk enyhíteni a feszült munkaerőpiaci helyzeten. Az irodai munkavállalóinknak olyan rugalmas feltételeket biztosítunk, mint a távmunka, és a részmunkaidős lehetőségek, a kreatív feladatokat végző munkatársainknak pedig az alkotói szabadsághoz adunk teret. A közeljövőben az lesz a fő cél, hogy a fizikai munkásoknak is rugalmasabb munkafeltételeket biztosítsunk, a magánélet és a munka közötti egyensúly megteremtése érdekében.

Globális szinten milyen kihívásokkal szembesül a cégcsoport a munkaerőpiacon?

Világszinten is nehezen tart lépést a munkaerőpiac a technológiai változásokkal, mert az átalakulás sokkal gyorsabb, mint az új informatikai szakemberek kitermelődése és piacra lépése. A jövőben azonban - főleg az önvezető autók kapcsán - alapvetővé válik az olyan technológiák készségszintű ismerete, mint a big data vagy a mesterséges intelligencia. A Continental világszerte technológia fókuszú vállalatként működik, számos tevékenysége egyre erősebben kapcsolódik a digitalizációhoz, és az intelligens gyártási rendszerekhez. 20 évvel ezelőtt még csak 5-10%-ot jelentett az IT-alapú tudás a cégen belül, de mára ez jelentősen megváltozott, egyre több szoftverfejlesztőre van szükség, és ez várhatóan még tovább fog nőni.

Markus StrothjohannMarkus Strothjohann


Milyen lépéseket tesznek a probléma leküzdésére?

A cégcsoport folyamatosan invesztál az IT-infrastruktúrába, aminek kiemelt része a budapesti gyárban nemrég megnyílt gyártási rendszereket támogató szoftverfejlesztő központ. A technológiai fejlődés azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy kevesebb gyári munkást foglalkoztatna a vállalat: a robotika például kiemelt területté vált a cégen belül az elmúlt években, amihez kapcsolódóan rengeteg munkásra van szükség, hiszen nem lehet mindent 100%-ban automatizálni.

A munkavállalók szintjén hogyan jelenik meg ez a fejlődés, mit érezhetnek ebből?

A vonzó vállalati értékek, a korrekt bérek és juttatások mellett a Continental számos továbbképzési-, és fejlődési lehetőséget kínál a munkavállalóinak: például belső képzések keretében a lean vállalatirányítási filozófia módszereiről vagy szoftverfejlesztésről, bizonyos esetekben pedig külső szakértők tartanak oktatást a munkavállalóknak. Ahhoz, hogy egy cég piacképes tudással rendelkező szakembereket vehessen fel, nélkülözhetetlen a megfelelő oktatás, és ebben a Continental is egyre nagyobb szerepet vállal. Bár csak nemrég költöztem Magyarországra, az eddigiek alapján pozitív a benyomásom a magyar oktatási rendszerről. Amin fejleszteni lehetne, - és ehhez a cégünk is hozzá tud járulni - az a szakképzésből kikerülők továbbképzése.

Mit tesz a Continental a magyar munkavállalók képzettségi szintjének emeléséért?

Nemrég nyitottuk meg a budapesti képzési központunkat diákok és saját dolgozóik számára, ahol az alapvető technikusi szakmai ismeretek mellett az ipar 4.0 újdonságaival kibővített, versenyképes tudás megszerzésének lehetősége a cél. A képzésen részt vevőket tanulmányi eredményeik alapján ösztöndíjjal támogatjuk, a tanrendet pedig a középiskolai nappali képzés, illetve a többműszakos munkarend összehangolásával alakítjuk ki. A cégcsoportnál nem újdonság a középiskolákkal való együttműködés: a veszprémi Ipari Szakközépiskola gépész szakmacsoportos technikus tanulóinak több éve zajlik elméleti és gyakorlati oktatás a Continental támogatásával, de intenzív középiskolai kapcsolatokkal bír a szegedi, a váci, a makói és a nyíregyházi telephely is.
Milyen egyéb lépéseket terveznek a jövőben a munkaerő fejlesztésére?
A jövőre nézve is vannak tervek arról, hogy a szakemberhiány és a világ autóipari fejlődése által diktált, folyamatosan átalakuló munkaköröket betölteni képes szakembergárda képzésében részt vegyen a vállalat. Egy úgynevezett Sofware House építéséről van szó, ahol a jövőben szükséges készségek elsajátításán lesz a hangsúly.
Follow hrportal_hu on Twitter

A toborzás sikere = növekvő marketing büdzsé?

Napjaink egyik egyre inkább terjedő véleménye szerint a toborzás gyakorlatilag marketing munkaként értelmezhető. Az vállalatok HR osztályai és munkaerő-közvetítő / fejvadász cégek napi szinten marketing munkát végeznek, amikor különböző felületeken, különböző szövegekkel, képekkel, levelekkel igyekeznek nem csak felkelteni a pályázók figyelmét, de „el is adni” számukra a pozíciókat.tovább..

    További cikkek
    Az eddigi legnagyobb sztrájkra készülnek a Ryanair-nél

    A Reuters hírügynökség értesülései szerint jövő szerdán és csütörtökön 600 járatát törli a légitársaság, mert a dolgozók sztrájkba... Teljes cikk

    Az ukrán kormány megtiltotta az állami vállalatoknak, hogy nagy összegű prémiumokat adjanak

    Megtiltotta az ukrán kormány az állami vállalatoknak, hogy jutalomként nagy összegű bónuszokat fizessenek alkalmazottaiknak az ország jelenlegi... Teljes cikk

    A toborzás sikere = növekvő marketing büdzsé?

    Napjaink egyik egyre inkább terjedő véleménye szerint a toborzás gyakorlatilag marketing munkaként értelmezhető. Az vállalatok HR osztályai és... Teljes cikk

    Négymilliárdos adócsalási ügyben 50 ember ellen emeltek vádat

    Vádat emeltek ötven ember ellen Bács-Kiskun megyében, mert egy számlázási láncon keresztül több mint négymilliárd forint adót csaltak el. A... Teljes cikk

    Halálos munkabaleset Mosonmagyaróváron

    Mosonmagyaróváron, a Mofém-gyár területén életét vesztette egy 23 éves munkás, akit egy bontásra ítélt vasbeton szerkezet temetett maga alá -... Teljes cikk

    Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár