Markus Strothjohann: A Continental valódi vonzerejét a vállalat értékei jelentik
A magyar autóipart is komolyan sújtja a munkaerőhiány, a hazánkban jelenlévő gyártók között is kiélezett verseny a munkavállalókért. A Continental 5 divízióval végez gyártó-, szoftverfejlesztési és kereskedelmi tevékenységet Magyarország több városában, hat gyárral, és egy gumiabroncs logisztikai és kereskedelmi központtal van jelen, ami összesen közel 9 ezer betöltött állást jelent. Munkáltatói szempontból tehát több térségben is kiemelkedő a cégcsoport jelenléte és pozíciója, ez azonban nemcsak a fizikai munkásokra terjed ki. Ebben az ágazatban is fokozatosan a középpontba került az IT-tudás, egyre több szoftverfejlesztőre van szükség.
Hogyan kerülhet ma fel egy autóipari vállalat a legvonzóbb munkahelyek listájára, és mit tehet a munkaerő-krízis enyhítése érdekében?
Már nemcsak a mérnökökért és a jól képzett szellemi dolgozókért, hanem a betanított munkásokért is komoly verseny folyik a cégek között. A probléma nemcsak Magyarországon van jelen, hanem Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában is, illetve Románia is egyre inkább érintett. Ezekben az országokban a munkanélküliségi ráta folyamatosan a nullához közelít, ami megnehezíti a jelenlévő cégek dolgát. A Continental a rugalmasságot helyezi előtérbe annak érdekében, hogy vonzó munkáltató legyen, de más megoldásokkal is igyekszünk enyhíteni a feszült munkaerőpiaci helyzeten. Az irodai munkavállalóinknak olyan rugalmas feltételeket biztosítunk, mint a távmunka, és a részmunkaidős lehetőségek, a kreatív feladatokat végző munkatársainknak pedig az alkotói szabadsághoz adunk teret. A közeljövőben az lesz a fő cél, hogy a fizikai munkásoknak is rugalmasabb munkafeltételeket biztosítsunk, a magánélet és a munka közötti egyensúly megteremtése érdekében.
Globális szinten milyen kihívásokkal szembesül a cégcsoport a munkaerőpiacon?
Világszinten is nehezen tart lépést a munkaerőpiac a technológiai változásokkal, mert az átalakulás sokkal gyorsabb, mint az új informatikai szakemberek kitermelődése és piacra lépése. A jövőben azonban - főleg az önvezető autók kapcsán - alapvetővé válik az olyan technológiák készségszintű ismerete, mint a big data vagy a mesterséges intelligencia. A Continental világszerte technológia fókuszú vállalatként működik, számos tevékenysége egyre erősebben kapcsolódik a digitalizációhoz, és az intelligens gyártási rendszerekhez. 20 évvel ezelőtt még csak 5-10%-ot jelentett az IT-alapú tudás a cégen belül, de mára ez jelentősen megváltozott, egyre több szoftverfejlesztőre van szükség, és ez várhatóan még tovább fog nőni.
Markus StrothjohannMilyen lépéseket tesznek a probléma leküzdésére?
A cégcsoport folyamatosan invesztál az IT-infrastruktúrába, aminek kiemelt része a budapesti gyárban nemrég megnyílt gyártási rendszereket támogató szoftverfejlesztő központ. A technológiai fejlődés azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy kevesebb gyári munkást foglalkoztatna a vállalat: a robotika például kiemelt területté vált a cégen belül az elmúlt években, amihez kapcsolódóan rengeteg munkásra van szükség, hiszen nem lehet mindent 100%-ban automatizálni.
A munkavállalók szintjén hogyan jelenik meg ez a fejlődés, mit érezhetnek ebből?
A vonzó vállalati értékek, a korrekt bérek és juttatások mellett a Continental számos továbbképzési-, és fejlődési lehetőséget kínál a munkavállalóinak: például belső képzések keretében a lean vállalatirányítási filozófia módszereiről vagy szoftverfejlesztésről, bizonyos esetekben pedig külső szakértők tartanak oktatást a munkavállalóknak. Ahhoz, hogy egy cég piacképes tudással rendelkező szakembereket vehessen fel, nélkülözhetetlen a megfelelő oktatás, és ebben a Continental is egyre nagyobb szerepet vállal. Bár csak nemrég költöztem Magyarországra, az eddigiek alapján pozitív a benyomásom a magyar oktatási rendszerről. Amin fejleszteni lehetne, - és ehhez a cégünk is hozzá tud járulni - az a szakképzésből kikerülők továbbképzése.
Mit tesz a Continental a magyar munkavállalók képzettségi szintjének emeléséért?
Nemrég nyitottuk meg a budapesti képzési központunkat diákok és saját dolgozóik számára, ahol az alapvető technikusi szakmai ismeretek mellett az ipar 4.0 újdonságaival kibővített, versenyképes tudás megszerzésének lehetősége a cél. A képzésen részt vevőket tanulmányi eredményeik alapján ösztöndíjjal támogatjuk, a tanrendet pedig a középiskolai nappali képzés, illetve a többműszakos munkarend összehangolásával alakítjuk ki. A cégcsoportnál nem újdonság a középiskolákkal való együttműködés: a veszprémi Ipari Szakközépiskola gépész szakmacsoportos technikus tanulóinak több éve zajlik elméleti és gyakorlati oktatás a Continental támogatásával, de intenzív középiskolai kapcsolatokkal bír a szegedi, a váci, a makói és a nyíregyházi telephely is.
Milyen egyéb lépéseket terveznek a jövőben a munkaerő fejlesztésére?
A jövőre nézve is vannak tervek arról, hogy a szakemberhiány és a világ autóipari fejlődése által diktált, folyamatosan átalakuló munkaköröket betölteni képes szakembergárda képzésében részt vegyen a vállalat. Egy úgynevezett Sofware House építéséről van szó, ahol a jövőben szükséges készségek elsajátításán lesz a hangsúly.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Eddig a cégcsoport a vagyonkezelőt és a vagyonát neki átadó termelő, szolgáltató egységek rendszerét jelentette egy tulajdonosi körön belül. Teljes cikk
Idén negyedik alkalommal adták át a BeneFit PRIZE 2025 díjakat. A gálával egybekötött díjátadóra november 13-án, a Budavári Palota Lovarda... Teljes cikk
2026-ban változik a Kék Kártyás munkavállalók bérminimuma – a jogszabály már megjelent, a felkészülés most kezdődik. Cziczárdi Györgyi, az... Teljes cikk
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 2 hete
- Ebben a vármegyében nőtt leginkább a dolgozók száma – Megérkeztek a KSH friss adatai 2 hete
- Az álláskeresők száma a magyar vármegyékben - grafikon 2 hete
- A foglalkoztatási ráta a magyar vármegyékben - grafikon 2 hete
- "Állás-apokalipszis" - nehéz helyzetben a frissdiplomások 3 hete
- A 15–64 éves nők foglalkoztatási rátájának alakulása az EU-ban 3 hete
- Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés 3 hete
- A potenciális munkaerő-tartalék alakulása Magyarországon 1 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 1 hónapja
- A foglalkoztatottak számának negyedévenkénti alakulása 2010 és 2024 között - grafikon 2 hónapja
- Az üres álláshelyek száma az EU tagországokban - grafikon 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?