Állami iskolák: foglalkoztatási garanciát hiányol a PDSZ
Akár már a 2010/11-es tanévtől állami fenntartásba vennének iskolákat - mondta Hiller István, az oktatási tárca vezetője, miután egyeztetett elképzeléseiről kedden Budapesten a szakszervezetekkel.
Hiller István az MTI azon kérdésére, hogy adott esetben az átadás-átvétel a feladatokat és az épületeket egyaránt érinti-e, azt mondta, hogy "közoktatási feladatátvételről biztosan szó van", a részletekről tovább egyeztetnek majd a fenntartókkal. A miniszter hangsúlyozta: szó sincs kisajátításról, az állam tárgyalásokat kezdeményezne, vagy fogadna el, ha egy önkormányzat vagy más iskolafenntartó ezt kéri, s ennek eredményeként történhetne az átadás-átvétel. A tárca vezetője szerint ugyanakkor érdemes a fenntartói sokszínűséget megőrizni, s javaslata nem valami ellen szól. A finanszírozásról közölte, az alapnormatíva mellett az állami kiegészítő normatívát is megkapnák ezek az iskolák. Az állami iskolák az egységes pedagógiai rendszer és a kerettanterv alapján oktatnának, a pedagógusok azonban a tanszabadságot megtartva alakíthatnák ki saját tantervüket. A változtatás pedagógiai, szakmai innovációt is jelenthet majd - jegyezte meg. Az elképzelésből nincsenek kizárva az óvodák, bölcsődék sem, de a fő hangsúlyt az iskolára helyezné Hiller István.
Nincs szükség törvénymódosításra
A miniszter megjegyezte: ugyan a jelenlegi jogi környezet is megengedi az állami fenntartású intézmények létrehozását, de erre az elmúlt másfél évtizedben nem került sor. A mostani elképzelések nem igényelnek kétharmados törvénymódosítást, s az önkormányzati törvényen sem kellene változtatni - tette hozzá. Kitért arra is, hogy a magyar oktatásra a GDP 4,3-4,5 százalékát fordítják jelenleg, ami megfelel az uniós átlagnak, de a források felhasználásával komoly gondok vannak. Az oktatásra jelenleg fordított forrásokból jobb színvonalú oktatást lehet megvalósítani - hangoztatta.
A sajtótájékoztatón Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke és Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke egyaránt támogatásáról biztosította az elképzeléseket. Galló Istvánné azt mondta, hogy a mai közoktatási rendszer nem tudja kezelni az esélyegyenlőtlenséget. Véleménye szerint a miniszter által szóban felvázoltak garantálják az állami iskolák finanszírozását, és az ott dolgozók foglalkoztatási biztonságát. Tóth József közölte: az iránnyal, a tartalommal, a koncepcióval egyetértenek és támogatják megvalósítását.
"Nincsenek meg a garanciák"
Nem tartotta támogathatónak ugyanakkor az elképzeléseket Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, aki külön tájékoztatta a sajtó képviselőit. Kerpen Gábor kifejtette: nincs okuk támogatni a javaslatot. A célt, amelyet a tárca évekkel korábban megjelölt, hogy minden gyermek egyformán fontos, már évekkel ezelőtt is támogatták. Az iskolák állami gondoskodás alá vételére azonban nincsenek meg a megfelelő garanciák. Hiányolta az érdekvédő a foglalkoztatási és finanszírozási garanciákat, s kifogásolta azt is, hogy nem tudni milyen forrást szánna erre a célra a kabinet. A szakszervezeti vezető szerint a garanciák nélkül ilyen rendszerszerű változtatást nem támogatható. Álláspontjuk szerint szabályozókkal és más finanszírozási eszközökkel is el lehetne érni a miniszter által megfogalmazott célokat. Megjegyezte: a tárca vezetője semmilyen írásos dokumentumot nem tett le eléjük, a javaslatot "talán a tavaszi szünetre" ígérte. Ezt elemzik majd, a továbbiakat ettől teszik függővé - mondta.
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Az OECD is azzal számol, hogy a magyar gazdaság az idei évtől visszatér a növekedési pályára, az idei évre 2,1 százalékos, jövőre pedig 2,8... Teljes cikk
A főváros vezetése a jövőben is folytatja azt a bérpolitikát, amelyet az elmúlt években a szakszervezetekkel partnerségben már kialakított - mondta... Teljes cikk
Az Országgyűlés 148 igen, 3 nem és 31 tartózkodó szavazattal elfogadta kedden a munkavédelmi törvény módosításáról szóló, valamint az EU-s... Teljes cikk
- Szeptembertől a tanárok és az igazgatók is kapnak értékelést az alapján, hogy milyen munkát végeztek 1 hónapja
- Szlovákiában betiltják a mobiltelefonok használatát az általános iskolákban 1 hónapja
- Sikeres az Iskolában az erdő program 1 hónapja
- Három év alatt több mint ötezer teljes munkaidőben dolgozó pedagógus tűnt el a rendszerből 1 hónapja
- Jövőre 21 százalékos átlagos pedagógusbér-emeléssel számol a kormány 2 hónapja
- A pedagógusok száma Magyarországon (1990-2023) 2 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 2 hónapja
- Nem veszik vissza az iskolába azokat a tanárokat, akik a státusztörvény miatt mondtak fel 2 hónapja
- Rétvári Bence szerint sok pedagógus visszatérne a pályára a béremelés hatására 2 hónapja
- Soha nem látott mértékű béremelést hajtanak végre a közszférában a horvátok 2 hónapja
- A magán és egyházi iskolákban is jár a tanárbéremelés 3 hónapja