kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 15 éve

Állami iskolák: foglalkoztatási garanciát hiányol a PDSZ

Akár már a 2010/11-es tanévtől állami fenntartásba vennének iskolákat - mondta Hiller István, az oktatási tárca vezetője, miután egyeztetett elképzeléseiről kedden Budapesten a szakszervezetekkel.

Hiller István, az oktatási tárca vezetője szerint az első időszakban 100-200 iskola kerülhetne állami kézbe a jelenlegi fenntartóktól.(Jelenleg mintegy 3500 közoktatási intézmény működik Magyarországon.) A miniszter az egyeztetést úgy összegezte, hogy a szakszervezetek többsége az elképzelést "jó iránynak és megfelelő eszköznek" tartja az esélyegyenlőtlenség és a regionális különbségek csökkentésére. Közölte: folytatja az egyeztetéseket, az elkövetkező hetekben a szülői, a diákszervezetekkel, a fenntartókkal tartanak megbeszéléseket, majd ezt követően a parlamenti pártokat is megkeresi. Ha az egyeztetések jó ütemben haladnak, akár a 2010/11-es tanévtől megjelenhetnek az állami iskolák a rendszerben. Ehhez a megbeszéléseknek 2010 márciusáig be kell fejeződniük. A miniszter ugyanakkor azt mondta, "ebből nincs csinál presztízskérdést".

Hiller István az MTI azon kérdésére, hogy adott esetben az átadás-átvétel a feladatokat és az épületeket egyaránt érinti-e, azt mondta, hogy "közoktatási feladatátvételről biztosan szó van", a részletekről tovább egyeztetnek majd a fenntartókkal. A miniszter hangsúlyozta: szó sincs kisajátításról, az állam tárgyalásokat kezdeményezne, vagy fogadna el, ha egy önkormányzat vagy más iskolafenntartó ezt kéri, s ennek eredményeként történhetne az átadás-átvétel. A tárca vezetője szerint ugyanakkor érdemes a fenntartói sokszínűséget megőrizni, s javaslata nem valami ellen szól. A finanszírozásról közölte, az alapnormatíva mellett az állami kiegészítő normatívát is megkapnák ezek az iskolák. Az állami iskolák az egységes pedagógiai rendszer és a kerettanterv alapján oktatnának, a pedagógusok azonban a tanszabadságot megtartva alakíthatnák ki saját tantervüket. A változtatás pedagógiai, szakmai innovációt is jelenthet majd - jegyezte meg. Az elképzelésből nincsenek kizárva az óvodák, bölcsődék sem, de a fő hangsúlyt az iskolára helyezné Hiller István.

Nincs szükség törvénymódosításra

A miniszter megjegyezte: ugyan a jelenlegi jogi környezet is megengedi az állami fenntartású intézmények létrehozását, de erre az elmúlt másfél évtizedben nem került sor. A mostani elképzelések nem igényelnek kétharmados törvénymódosítást, s az önkormányzati törvényen sem kellene változtatni - tette hozzá. Kitért arra is, hogy a magyar oktatásra a GDP 4,3-4,5 százalékát fordítják jelenleg, ami megfelel az uniós átlagnak, de a források felhasználásával komoly gondok vannak. Az oktatásra jelenleg fordított forrásokból jobb színvonalú oktatást lehet megvalósítani - hangoztatta.

A sajtótájékoztatón Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke és Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke egyaránt támogatásáról biztosította az elképzeléseket. Galló Istvánné azt mondta, hogy a mai közoktatási rendszer nem tudja kezelni az esélyegyenlőtlenséget. Véleménye szerint a miniszter által szóban felvázoltak garantálják az állami iskolák finanszírozását, és az ott dolgozók foglalkoztatási biztonságát. Tóth József közölte: az iránnyal, a tartalommal, a koncepcióval egyetértenek és támogatják megvalósítását.

"Nincsenek meg a garanciák"

Nem tartotta támogathatónak ugyanakkor az elképzeléseket Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, aki külön tájékoztatta a sajtó képviselőit. Kerpen Gábor kifejtette: nincs okuk támogatni a javaslatot. A célt, amelyet a tárca évekkel korábban megjelölt, hogy minden gyermek egyformán fontos, már évekkel ezelőtt is támogatták. Az iskolák állami gondoskodás alá vételére azonban nincsenek meg a megfelelő garanciák. Hiányolta az érdekvédő a foglalkoztatási és finanszírozási garanciákat, s kifogásolta azt is, hogy nem tudni milyen forrást szánna erre a célra a kabinet. A szakszervezeti vezető szerint a garanciák nélkül ilyen rendszerszerű változtatást nem támogatható. Álláspontjuk szerint szabályozókkal és más finanszírozási eszközökkel is el lehetne érni a miniszter által megfogalmazott célokat. Megjegyezte: a tárca vezetője semmilyen írásos dokumentumot nem tett le eléjük, a javaslatot "talán a tavaszi szünetre" ígérte. Ezt elemzik majd, a továbbiakat ettől teszik függővé - mondta.
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
OECD: a magyar munkaerőpiac a válságok ellenére is ellenállónak bizonyult

Az OECD is azzal számol, hogy a magyar gazdaság az idei évtől visszatér a növekedési pályára, az idei évre 2,1 százalékos, jövőre pedig 2,8... Teljes cikk

Karácsony Gergely: megőrizzük a Budapest-családban dolgozó 27 ezer dolgozó reálbérét

A főváros vezetése a jövőben is folytatja azt a bérpolitikát, amelyet az elmúlt években a szakszervezetekkel partnerségben már kialakított - mondta... Teljes cikk

EU-s minimálbérrel és munkavédelemmel kapcsolatos törvénymódosításokat fogadtak el

Az Országgyűlés 148 igen, 3 nem és 31 tartózkodó szavazattal elfogadta kedden a munkavédelmi törvény módosításáról szóló, valamint az EU-s... Teljes cikk