kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Kivitelezhetetlen az idegennyelv-oktatási stratégia

A Nyelvtudásért Egyesület szerint a nemzeti idegennyelv-oktatás fejlesztésének stratégiája a jelenlegi formájában alkalmatlan arra, hogy megoldja a hazai nyelvoktatással kapcsolatos problémákat, vagy, hogy előremutató gondolatokat közöljön a nyelvtanulás-nyelvtanítás terén.

A december 20-án közzétett "Fehér könyvet" az egyesület szakemberei a január 3-i határidőig véleményezték, és az Oktatásért Felelős Államtitkárság előterjesztésében foglaltakat további átgondolásra és átdolgozásra javasolják.

A Nyelvtudásért Egyesület szakvéleményében öt olyan területet emelt ki, ahol a "Fehér könyv" szakmailag hibás, vagy kivitelezhetetlen elképzeléseket tartalmaz. Ezek a nyelvválasztás kérdése, a nyelvtanulás folyamatosságának biztosítása, a szakfelügyelet intézménye, a nyelvtudás mérése és a költségvetési források biztosítása.

A "Fehér könyv" a második idegen nyelv esetében fontos szempontnak tekinti a sokszínűséget és a választhatóságot, de az elsőként tanult idegen nyelv esetében az angolt, a németet vagy a franciát írja elő, és ezek között megalapozatlan prioritásokat állít fel. Az Egyesület továbbra is úgy látja, hogy a különböző élő idegen nyelvek "komplexitás" szerinti sorba rendezése szakmai abszurditás. A szakmailag értelmezhetetlen érveléssel alátámasztott javaslat - miszerint kezdődjön a kisiskolások nyelvtanulása a nehezebbnek gondolt nyelvvel - pedig a pedagógiai nonszensz körébe tartozik. Az Egyesület felhívja a figyelmet, hogy a tanulandó nyelvnek a szülő, diák és helyi közösség általi szabad megválasztása a motivált tanulás alapfeltétele, motiváció nélkül pedig nem létezik eredményes nyelvoktatás.

Az Egyesület azzal sem ért egyet, hogy általános iskolában második idegen nyelvként "választható valamely neolatin nyelv, az orosz, a határ menti településeken a szomszéd ország nyelve, de szóba jöhet a kínai, a japán, az arab is". Ez nemcsak az általános és középiskola közötti "átjárhatóság és folytonosság" szempontjából kritikus, hanem az egyetemeken folyó nyelvoktatás szempontjából is. Semmilyen gazdasági vagy pedagógiai racionalitást nem tükröz a "ritkábban oktatott nyelvek" oktatásának megkezdése az általános iskolákban, amikor a középiskolák döntő többségében ezek folytatására nem lesz lehetőség, a felsőoktatásba lépve pedig ezek jelentősége, továbbvitelének lehetősége a tanulók 99 százaléka részére elhanyagolható. A felsőoktatásba jelentkező tanulóknál a megszabott nyelvi szint is problémát jelent, mert a középiskola kimeneti követelménye (B1 szint) és az egyetemi alapképzés bemeneti követelménye (2017-től B2 szint) nincs összhangban.

A stratégia az országos szakmai ellenőrzés bevezetésétől reméli a nyelvoktatási feladatok "megfelelő minőségben, a megszabott ütemben" való teljesítését, amit kétévenkénti kötelező szintfelmérőkkel, iskolai szinten kívánnak megoldani. A Nyelvtudásért Egyesület meggyőződése, hogy az ellenőrzés és a számonkérés eszközei nem pótolják a nyelvtanárok szakmai támogatását, továbbképzését, a megfelelő források biztosítását, és nem vezetnek a stratégiában általános célként meghatározott kívánt eredményhez, az "államilag finanszírozott nyelvoktatás hatékonyságának növeléséhez". A nyelvtudás hiteles méréséhez pedig olyan apparátusra és hozzáértésre van szükség, ami iskolai szinten nem áll rendelkezésre.

Az Egyesület kifogásolja, hogy a középtávú stratégia felületesen és nagyvonalúan kezeli a tervezet költségvonzatának kérdését. Egyrészt irreális az az elképzelés, hogy a megfogalmazott célok "a jelenleg is rendelkezésre álló források felelős és átgondolt felhasználásával is elérhetők", másrészt a helyenként ötletszerűen felvetett pályázatokon elnyerhető, bizonytalan uniós forrásokra nem lehet rendszerszerű oktatásfejlesztést építeni.
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Újabb kétszázezer diák kap notebookot az államtól

A laptopok mellett háttértartalmakat és kiegészítő tudást is biztosítanak a gyerekeknek. Teljes cikk

Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről

A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk