Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 1 hónapja

Vállalati nyelvoktatás újragondolva

Élmény alapú nyelvoktatás, nyelvi coaching, blended tanfolyamok - az utóbbi években számos új nyelvi képzéstípus jelent meg a piacon. Mi lehet az oka, hogy a hagyományos üzleti nyelvtanfolyamok helyett egyre több felnőtt nyelvtanuló gondolkodik új alternatívában?

Manapság már szinte minden munkahelyen elvárás az idegen nyelvtudás. A gyakorlati tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a vállalati nyelvoktatásban részvevők jelentős hányada hosszú hónapok, akár évek elteltével sem rendelkezik tárgyalóképes nyelvtudással, nem tud prezentálni idegen nyelven, vagy nem mer a megbeszéléseken megszólalni. Ha a munkavállalók nem szerzik meg ezen idegen nyelvi készségeket a tanfolyamokon, a ráfordított befektetés sem térül meg közvetlenül az őket alkalmazó cégnek. Így nyelvtanulóként nem tudnak megfelelni a munkáltatói elvárásoknak, amelyek gyakran egybeesnek saját célkitűzéseikkel is. A kudarcélmények hatására pedig sokan döntenek úgy, hogy szüneteltetik vagy abbahagyják a tanulást, holott továbbra is szükségük lenne az aktív nyelvtudásra.

Mi lehet az oka, hogy a hagyományos üzleti nyelvtanfolyamok ma már kevéssé felelnek meg a piac elvárásainak?

Általában az, hogy olyan évek, évtizedek óta használt üzleti tankönyvekre épülnek, amelyek téma és nem kompetencia vagy készség alapúak. Tehát mindenki tanul egy-egy fejezet erejéig a globalizációról, kereskedelemről, pénzügyekről, marketingről, stb. függetlenül attól a területtől, amiben dolgozik. A csoportbeosztásoknál is inkább a nyelvi szint, mintsem a diákok hasonló munkaköre, és ebből kifolyólag a hasonló kompetenciák fejlesztésére való igény számít. Többek között ennek is köszönhető, hogy kialakult a piaci igény olyan új képzési formákra, amelyek közvetlenül a tanulók igényeire reflektálnak. A kulcs minden esetben a személyre szabott képzésekben rejlik, amivel újra felkelthető a tanulási kedv. A vállalatok számára a megtérülés pedig könnyen tetten érhető a célirányos képzésekben, aminek köszönhetően az alkalmazottak tudják hozni a kívánt eredményeket, mivel az órán tanultakat immár át tudják ültetni a mindennapi munkájukba. Az idegen nyelven elért munkahelyi sikerek hatására pedig a munkavállalók elégedettsége és elkötelezettsége is nő.

De melyek a legnépszerűbb módszertanok?

Az élmény alapú oktatás célja, hogy tanulási folyamat újra pozitív élménnyé váljon a diákok számára. Vállalati kontextusban ez leginkább akkor valósulhat meg, ha a munkavállalók már kezdő szinttől olyan gyakorlatias nyelvtudást szereznek, ami növeli önbizalmukat nyelvhasználóként és munkavállalóként egyaránt. Ennek megfelelően az élmény alapú oktatás mindig a nyelvtanulók igényeiből indul ki, és olyan témákat helyez előtérbe, amiket a munkavállalók nap mint nap megtapasztalnak a munkájuk során. A lényeg ugyanis a kompetenciák fejlesztése, szem előtt tartva a nyelvhelyességet és a szókincsbővítést is.

Ehhez azonban a tanár szerepe is szükségszerűen átalakul. A frontális tudásátadás helyett a tanár segíti a tanulást, ösztönzi az együttműködést és konstruktív visszajelzést ad a diákoknak. A csoportok kialakításánál is fontos, hogy a munkavállalók hasonló területről érkezzenek, így az órákon munkahelyi helyzetek szimulálásával és szituációs feladatokkal tudnak készülni az „éles” helyzetekre. Az élmény alapú tanulás tehát jó eséllyel ismét megszeretteti a nyelvet a tanulókkal, és hozzásegíti őket ahhoz, hogy alkalmazni is tudják a tanultakat, azaz meg merjenek szólalni a megbeszéléseken vagy könnyebben prezentáljanak a külföldi kollégák előtt.

Egy nyelvi coach is ugyanezen munkahelyi helyzetekben segíti a nyelvtanulót, miután pontosan feltárta, hogy az egyéni esetben mi az, ami miatt valaki megreked az örökös újrakezdő szerepben, vagy ami hátráltatja nyelvi fejlődését. Hozzájárul, hogy az ügyfél önállóan le tudja küzdeni ezeket az akadályokat és kitűzze aktuális célját, például hogy magabiztosabban beszéljen az adott idegen nyelven, vagy hogy egy munkahelyi kihívásnál helyt tudjon állni. Tudja képviselni a cég érdekeit egy tárgyaláson, képes legyen idegen nyelven networkingelni vagy „el tudja magát adni” egy állásinterjún. A nyelvi coachingban az ügyfél maga vállal felelősséget a fejlődéséért, ő határozza meg, hogy mit és hogyan szeretne tanulni. A coach „csak” segíti a coachee-t célja elérésében a jól és jókor feltett kérdéseivel és további, alaposan megválogatott coaching eszközökkel. A nyelvi coaching alapja a mérföldkövekkel szegélyezett akcióterv, ami egy meghatározott időtartamra szól, hogy követhető és jól átlátható legyen a tanulási folyamat. Ez ahhoz is hozzájárul, hogy a kitűzött célt mindig szem előtt lehessen tartani. Következésképpen az ügyfél biztosan és személyre szabottan azt kapja, amit igényként megfogalmazott a képzés elején.

A blended képzések népszerűsége is azzal magyarázható, hogy elfoglalt munkavállalóknak nyújt egyéni alternatívát korszerű eszközök bevonásával. Már a blended elnevezés is utal arra, hogy ez egy kevert módszer, ami a gyakorlatban az e-learninget kombinálja a hagyományos nyelvoktatással. A különböző munkahelyi kompetenciák fejlesztésére szolgáló idegen nyelvi e-learninges tananyagok bármikor, legtöbbször már bármilyen eszközről elérhetőek a résztvevők számára. Bizonyos időkeret áll rendelkezésére a munkavállóknak, hogy ezeket az anyagokat a tanulási stílusuknak megfelelően feldolgozzák. Egy-egy önálló tanulási szakaszt mindig személyes konzultáció követ, ahol a szóbeli kommunikációs készségfejlesztésen és az egyéni tanácsadáson van a hangsúly.

Aki tehát a hatékonyságot és a munkában könnyen alkalmazható nyelvtudást keresi, az az általános és átfogó készségfejlesztésre és tankönyvi tematikára épülő hagyományos nyelvtanfolyamok helyett már a fenti módszertanok közül is kedvére válogathat. Az egyéni igényfelmérés és a személyre szabott megoldás közös, de a módszer, ami a használható nyelvtudáshoz vezet, eltérő. Így mindenki igény szerint megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet.

Csender Anikó
nyelvtanár, tankönyv szerző, nyelvi coach
www.irodaiangol.hu

Follow hrportal_hu on Twitter

Munkahelyi perspektíva: hogyan küzdjünk a hatalommal való visszaéléssel szemben

Mostanában elég felkapott téma a Harvey Weinstein nevével fémjelezett szexuális zaklatási ügy, ami dominó effektust indított el világszerte. Ez az írás csak nagyon áttételes szól erről a témáról, sokkal inkább az életünk egyéb viszonyaiban előforduló (Tanár-diák, Főnök-beosztott, Megbízó-szolgáltató) hatalommal való visszaélést veszem górcső alá, és a hozzá kapcsolódó emberi működéssel foglalkozom. Az előző cikkemben az önérvényesítés gyakran téves, negatív megítéléséről írtam, most pedig az a célom, hogy segítséget nyújtsak ahhoz, hogy milyen elvek mentén érdemes beleállni egy ilyen helyzetbe.tovább..

További cikkek
Fontos dátumok 2018 tavaszán

Az ünnepek után pár héttel máris megkezdődik a második félév az iskolákban. Ezekre a dátumokra érdemes figyelni 2018 tavaszán a diákoknak - írja... Teljes cikk

A sör és a szürkeállomány mennyisége egyenes arányban van

Rendhagyó állásbörzét tartott nemrégiben a Dreher sörgyár, amiről most összefoglaló videó készült. Ebből többek között azt is megtudhatjuk,... Teljes cikk

Hatalmas az érdeklődés az országos diákvállalkozó vetélkedőre

A november végi határidőig összesen 126, közöttük 27 határon túli csapat regisztrált, azaz a felkészítő tanárokkal együtt több mint 600-an... Teljes cikk

8+1 tipp az utolsó ajándékvásárlási rohamban

Meghitt együttlét, vidám beszélgetések vagy a rengeteg kiadás? Sokaknak inkább az utóbbi jut eszébe a karácsonyról egy felmérés szerint. Hogyan... Teljes cikk

A Ryanair pilótáinak sztrájkjához az olasz légiforgalmi szektor majdnem egésze csatlakozik

Nem tántorodtak el a Ryanair légitársaság olaszországi pilótái a péntekre meghirdetett munkabeszüntetéstől, amelyhez az Alitalia és a Vueling... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár