Vállalati nyelvoktatás újragondolva
Élmény alapú nyelvoktatás, nyelvi coaching, blended tanfolyamok - az utóbbi években számos új nyelvi képzéstípus jelent meg a piacon. Mi lehet az oka, hogy a hagyományos üzleti nyelvtanfolyamok helyett egyre több felnőtt nyelvtanuló gondolkodik új alternatívában?
Mi lehet az oka, hogy a hagyományos üzleti nyelvtanfolyamok ma már kevéssé felelnek meg a piac elvárásainak?
Általában az, hogy olyan évek, évtizedek óta használt üzleti tankönyvekre épülnek, amelyek téma és nem kompetencia vagy készség alapúak. Tehát mindenki tanul egy-egy fejezet erejéig a globalizációról, kereskedelemről, pénzügyekről, marketingről, stb. függetlenül attól a területtől, amiben dolgozik. A csoportbeosztásoknál is inkább a nyelvi szint, mintsem a diákok hasonló munkaköre, és ebből kifolyólag a hasonló kompetenciák fejlesztésére való igény számít. Többek között ennek is köszönhető, hogy kialakult a piaci igény olyan új képzési formákra, amelyek közvetlenül a tanulók igényeire reflektálnak. A kulcs minden esetben a személyre szabott képzésekben rejlik, amivel újra felkelthető a tanulási kedv. A vállalatok számára a megtérülés pedig könnyen tetten érhető a célirányos képzésekben, aminek köszönhetően az alkalmazottak tudják hozni a kívánt eredményeket, mivel az órán tanultakat immár át tudják ültetni a mindennapi munkájukba. Az idegen nyelven elért munkahelyi sikerek hatására pedig a munkavállalók elégedettsége és elkötelezettsége is nő.
De melyek a legnépszerűbb módszertanok?
Az élmény alapú oktatás célja, hogy tanulási folyamat újra pozitív élménnyé váljon a diákok számára. Vállalati kontextusban ez leginkább akkor valósulhat meg, ha a munkavállalók már kezdő szinttől olyan gyakorlatias nyelvtudást szereznek, ami növeli önbizalmukat nyelvhasználóként és munkavállalóként egyaránt. Ennek megfelelően az élmény alapú oktatás mindig a nyelvtanulók igényeiből indul ki, és olyan témákat helyez előtérbe, amiket a munkavállalók nap mint nap megtapasztalnak a munkájuk során. A lényeg ugyanis a kompetenciák fejlesztése, szem előtt tartva a nyelvhelyességet és a szókincsbővítést is.
Ehhez azonban a tanár szerepe is szükségszerűen átalakul. A frontális tudásátadás helyett a tanár segíti a tanulást, ösztönzi az együttműködést és konstruktív visszajelzést ad a diákoknak. A csoportok kialakításánál is fontos, hogy a munkavállalók hasonló területről érkezzenek, így az órákon munkahelyi helyzetek szimulálásával és szituációs feladatokkal tudnak készülni az „éles” helyzetekre. Az élmény alapú tanulás tehát jó eséllyel ismét megszeretteti a nyelvet a tanulókkal, és hozzásegíti őket ahhoz, hogy alkalmazni is tudják a tanultakat, azaz meg merjenek szólalni a megbeszéléseken vagy könnyebben prezentáljanak a külföldi kollégák előtt.
Egy nyelvi coach is ugyanezen munkahelyi helyzetekben segíti a nyelvtanulót, miután pontosan feltárta, hogy az egyéni esetben mi az, ami miatt valaki megreked az örökös újrakezdő szerepben, vagy ami hátráltatja nyelvi fejlődését. Hozzájárul, hogy az ügyfél önállóan le tudja küzdeni ezeket az akadályokat és kitűzze aktuális célját, például hogy magabiztosabban beszéljen az adott idegen nyelven, vagy hogy egy munkahelyi kihívásnál helyt tudjon állni. Tudja képviselni a cég érdekeit egy tárgyaláson, képes legyen idegen nyelven networkingelni vagy „el tudja magát adni” egy állásinterjún. A nyelvi coachingban az ügyfél maga vállal felelősséget a fejlődéséért, ő határozza meg, hogy mit és hogyan szeretne tanulni. A coach „csak” segíti a coachee-t célja elérésében a jól és jókor feltett kérdéseivel és további, alaposan megválogatott coaching eszközökkel. A nyelvi coaching alapja a mérföldkövekkel szegélyezett akcióterv, ami egy meghatározott időtartamra szól, hogy követhető és jól átlátható legyen a tanulási folyamat. Ez ahhoz is hozzájárul, hogy a kitűzött célt mindig szem előtt lehessen tartani. Következésképpen az ügyfél biztosan és személyre szabottan azt kapja, amit igényként megfogalmazott a képzés elején.
A blended képzések népszerűsége is azzal magyarázható, hogy elfoglalt munkavállalóknak nyújt egyéni alternatívát korszerű eszközök bevonásával. Már a blended elnevezés is utal arra, hogy ez egy kevert módszer, ami a gyakorlatban az e-learninget kombinálja a hagyományos nyelvoktatással. A különböző munkahelyi kompetenciák fejlesztésére szolgáló idegen nyelvi e-learninges tananyagok bármikor, legtöbbször már bármilyen eszközről elérhetőek a résztvevők számára. Bizonyos időkeret áll rendelkezésére a munkavállóknak, hogy ezeket az anyagokat a tanulási stílusuknak megfelelően feldolgozzák. Egy-egy önálló tanulási szakaszt mindig személyes konzultáció követ, ahol a szóbeli kommunikációs készségfejlesztésen és az egyéni tanácsadáson van a hangsúly.
Aki tehát a hatékonyságot és a munkában könnyen alkalmazható nyelvtudást keresi, az az általános és átfogó készségfejlesztésre és tankönyvi tematikára épülő hagyományos nyelvtanfolyamok helyett már a fenti módszertanok közül is kedvére válogathat. Az egyéni igényfelmérés és a személyre szabott megoldás közös, de a módszer, ami a használható nyelvtudáshoz vezet, eltérő. Így mindenki igény szerint megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet.
Csender Anikó
nyelvtanár, tankönyv szerző, nyelvi coach
www.irodaiangol.hu
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
A vállalati nyelvoktatás ma már alapvető eszköze a cégek fejlődésének, hiszen az angol vagy német nyelvtudás nélkülözhetetlen a nemzetközi... Teljes cikk
- Miért fullad kudarcba a legtöbb vállalati nyelvoktatás? És mit tehetsz ellene? 3 hónapja
- Milyen munkakörben van szükség angol nyelvismeretre? 5 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 7 hónapja
- Céges nyelvtanulás: 5 ok, amiért kiváló befektetés 9 hónapja
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 10 hónapja
- Fogyatékossággal élő nyelvtanulóknak nyit utat az International House és a Skilly 10 hónapja
- De értik a szavunkat? 10 hónapja
- Bátran kamatoztasd némettudásod! 10 hónapja
- Mi az az imposztor szindróma és hogyan hat a munkahelyre? 11 hónapja
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 11 hónapja
- A konfliktuskerülés megöli a mikroinnovációt és ezzel csökkenti a termelékenységet 12 hónapja