kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Mi lesz a Corvinussal?

A Corvinus megszüntetésének hírét cáfolta ugyan Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár, Mészáros Tamás, a Corvinus rektora azonban szavakkal való játéknak nevezte Hoffmann cáfolatait. A rektor szerint az államtitkár egyszer sem tagadta, hogy van ilyen elképzelés - írja az Edupress Hírlevele.

A felsőoktatási intézményrendszer átalakításáról kiszivárgott koncepció szerint a mostani 29 állami fenntartású felsőoktatási intézmény helyett mindössze 16 maradna. Több rektor is úgy fogalmazott, szakmai, és nem pénzügyi megfontolásból kell a változtatásokat végrehajtani. A szerkezeti átalakításokról öt főiskolai rektorral már tárgyalt az államtitkárság, május 10-én pedig a Corvinussal is fog.

"Rémtörténet, hogy szét akarják verni a Corvinust, az ország egyik legtekintélyesebb egyetemét. Lehetetlen, hogy nem ismerik fel, nem titkolózni, inkább vitatkozni kellene" - nyilatkozta Hiller István, volt oktatási és kulturális miniszter.

A TV2 Mokka című műsorában Hoffmann Rózsa május 6-án a Budapesti Corvinus Egyetem bezárását nevetséges ötletnek nevezte. Kijelentette: az egyetemre szükség van és meg fog maradni. Az államtitkár elmondta: szándékuk a magyar felsőoktatás szerkezetének és működésének racionálisabbá tététele, jelenleg ugyanis 201 helyszínen mintegy 160 karon folyik képzés 29 állami intézményben. Ez pedig egy tízmilliós országban soknak tűnik.

Mészáros Tamás, a Corvinus rektora Hoffmann Rózsa cáfolatait szavakkal való játéknak nevezte. A rektor szerint az államtitkár csak azt ismételgeti, hogy a Corvinust nem zárják be, illetve hogy nincs döntés, azt azonban egyszer sem tagadta, hogy van ilyen elképzelés. A rektor elmondta: sokféle változtatásról és racionalizálási javaslatról hajlandó tárgyalni az egyetem az oktatási kormányzattal, de szeretné megőrizni az intézmény egységét.

Szakmai szempontok alapján kell átalakítani

A költségtérítéses helyek számának hazai csökkentéséről Mészáros Tamás azt mondta: az intézmények száma elsősorban minőségi alapon csökkenthető. "Úgy kellene szelektálni, hogy akiket bevonnak, az is emelje a minőséget. A rektor szerint azokon a szakokon, amelyeknek a diplomájával vélhetően nem lehet majd elhelyezkedni a hazai munkaerőpiacon, a képzést a hallgatókkal lehetne megfizettetni."

A Magyar Rektori Konferencia elnöke, Sándorné dr. Kriszt Éva úgy gondolja, a felsőoktatás intézményhálózatának strukturális átalakítása szükséges, azonban ennek a folyamatnak nem rövid távú pénzügyi megfontolásokon, hanem hosszú távú szakmai szempontokon kell alapulnia. Az elnök szerint nem az intézmények, hanem a szakok száma rendkívül eltúlzott, így azokon kellene változtatni.

"Az átalakítás során szükségessé váló intézményi integrációk csak akkor hozhatnak tartós eredményeket, ha azokban a gazdasági megfontolások és szakmai szempontok egyenlő súlyt kapnak" - vélik a kutatóegyetemi rektorok, tehát az ELTE, Műegyetem, a szegedi, a pécsi és a debreceni intézmények vezetői. Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora szintén a szakmai elveket tartja fontosabbnak a felsőoktatási rendszer átalakítása során, szemben a rövid távú pénzügyi szempontokkal.

Összevonják a művészeti iskolákat? A művészeti felsőoktatási intézmények rektorai konkrétumokat nem tudnak az integráció tervéről, azt azonban nem tartják jó ötletnek azt. Még várják, mit jelent valójában az összevonás. Szakmailag indokolatlannak, pénzügyi előnyét tekintve pedig bizonytalan kimenetelűnek tartja Batta András, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora a művészeti felsőoktatási intézmények integrációjának ötletét. A rektor meggyőződése, hogy a magyar felsőoktatás és kultúra jobban jár a művészeti műhelyek autonómiájának megtartásával.
Szakály György, a Magyar Táncművészeti Főiskola rektor-helyettese nem találja reális elképzelésnek az összevonást. "Nem lehet a 10 éves balettnövendéket a 30 éves szobrászhallgatóval egy kollégiumba zárni" - nyilatkozott Szakály.

Féltik az egyetemek önállóságát

A Miklós Attila, békéscsabai MSZP-elnök nehezményezi, hogy az új felsőoktatási koncepcióból csak az derül ki, talán megmarad a Szent István Egyetem önállósága. Az egyetemhez két évvel ezelőtt csatlakozott a szarvasi, a békéscsabai és a gyulai felsőoktatási intézményeket egybefogó Tessedik Sámuel Főiskola, így az intézmény jelentős szerepet tölt be Békés megye felsőoktatásában.

Az Óbudai Egyetem értetlenül áll a lehetséges bezárás ténye előtt, hiszen az egyetem tényleges munkaerő-piaci igényeket kielégítő, gyakorlatorientált képzést nyújt, közel 12 ezer hallgató 12 alapszakon, illetve 6 mesterszakon folytat tanulmányokat, elsősorban a keresett villamosmérnöki, gépészmérnöki, könnyűipari és informatikai szakokon, amely képzések hallgatói létszámát a kormány is kiemelten kezelve növelni kívánja - áll közleményükben.

Nagy Dávid, a HÖOK elnöke szerint a felsőoktatás racionalizációja szükségszerű, azon azonban érdemes elgondolkodni, hogy az egyetemek összevonása és a bezárása jelenti-e a megoldást.
Az Európai Hallgatói Önkormányzatok Szövetségének határozott álláspontja, hogy a felsőoktatás minőségének megőrzése és a hallgatói jogok biztosítása érdekében az egyetemi döntéshozó testületek, az akadémiai szféra és a hallgatói képviseletek szakmai alapokon nyugvó bevonása, valamint a velük való konzultáció elengedhetetlen része kell, hogy legyen a tervezett és gazdaságilag indokolt strukturális reformokról szóló döntések meghozatalának.

Főiskolai rektorokkal egyeztetett a szaktárca

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárságának felsőoktatásért felelős vezetői Hoffmann Rózsa államtitkár vezetésével a felsőoktatás tervezett átalakításáról konzultáltak öt főiskola rektorával. Valamennyi résztvevő megegyezett abban, hogy a felsőoktatás szerkezeti átalakításra szorul, a szükségszerű ésszerűsítések módját az egyeztetések során az intézményvezetők által elmondottak figyelembevételével kell kidolgozni.

A találkozón a résztvevők véleményt cseréltek a felsőoktatási képzés szerkezetéről, az intézmények számáról, a keretszámok megállapításának várható módjáról, valamint a magasabb színvonalú, versenyképesebb felsőoktatás kialakításának lehetséges útjairól. A tárgyalópartnerek között a felsorolt kérdések egyikében sem alakult ki vita, a szaktárca vezetése és a rektorok maradéktalanul egyetértettek abban, hogy a felsőoktatási szerkezet szükségszerű racionalizálását szorosan együttműködve, az érintett intézmények vezetőinek javaslatait szem előtt tartva lehet a leghatékonyabban megvalósítani.
Az államtitkárság a napokban folytatja a konzultációt az intézmények vezetőivel.

www.edupress.hu
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Fordított állásbörzét tartanak a Pécsi Tudományegyetemen

A cégek képviselői a jövőbeni gyakornokaikat, munkavállalóikat is megtalálhatják a rendezvényen. Teljes cikk

Bódis László: a doktori képzés kulcsfontosságú az innovációban

Magyarország akkor képes egyre jobban teljesíteni az innováció területén, ha kiemelt figyelmet kell fordít a doktori képzésben résztvevő... Teljes cikk

Tízből hat fiatal döntött a szakképzés mellett

A legtöbben idén is a technikumokat választották az általános iskola nyolcadik osztályának elvégzését követően, tízből hat fiatal döntött a... Teljes cikk