Miért nem várhat az informatikai oktatás reformja?
Az IT szakma képviselői háttérbeszélgetést tartottak arról, hogy milyen kilátások vannak az oktatásban, van-e megoldás a dinamikusan növekvő informatikushiány megállítására, a szakemberpótlásra.
Arról, hogy a jelenleg tapasztalható szakemberhiány pontosan kikből áll, kiket keres a piac, a résztvevők hasonlóan vélekednek. Nem feltétlenül a diploma megléte a kérdés. Sokkal fontosabb a gyakorlati tudás. Egy jó egyetemen szerzett diploma még nem jelenti azt, hogy a pályakezdő szakember a megfelelő ismerettel bír, és munkát talál. A legtöbb vállalat kénytelen maga megadni a leendő munkatárs számára a szükséges tréninget, és ez az akár több hónapos betanítási folyamat komoly extra terheket ró a vállalatokra. Mindezt elfelejthetnék, ha az iskolapadból olyan jelentkezők állnának fel, akik ismerik a gyakorlati folyamatokat, képesek szinte azonnal alkalmazni megszerzett tudásukat, és teljes értékű munkatárssá válni.
Az elhangzott vélemények szerint az általános és középiskolai oktatás nem ad megfelelő tudást: a mai programozási nyelveket ismerő, jó oktatókat azonnal levadássza a piac, és elhagyják a pedagógiai pályát. Ma az oktatásban aktívan tevékenykedő oktatók többsége nem rendelkezik versenyképes piaci tudással, így azt átadni sem képes.
Szigeti Ádám, az EMMI Felsőoktatásért Felelős Államtitkárságának politikai főtanácsadója szerint az állami oktatás célja is hasonló, ezért is hozták létre a duális képzéseket, de hozzátette, hogy a piac ritmusához képest ők lassan képesek reagálni. Így mire egy probléma megoldódik, két másik vetődik fel.
Vállalkozói körökben szerencsére sokkal rugalmasabban tudnak lépéseket tenni, de az állami oktatás megreformálása nélkül nem lesznek képesek betölteni a hiányt. A Skool társalapítója, Major Zsófi rámutatott a lényegre, amikor azt mondta, hogy ma már a számítástechnikai alaptudás pont olyan szükségszerű, mint megtanulni írni és olvasni. Az oktatásnak pedig ebbe az irányba kell mozdulnia, fel kell ismerni, hogy az írás és olvasás oktatása mellett a technológiai tudás elsajátítása is az alaptanterv része kell, hogy legyen.
A kisdiákok elképesztően fogékonyak az új ismeretek iránt. Guzsaly Péter a KódGarázstól elmesélte, hogy egy 10 hetes kurzus végére a 10 év körüli srácok és lányok képesek egy videojátékot programozni. Sőt olyan szintű tudásra tesznek szert, hogy ha ez jogilag is megoldható lenne, akkor akár junior fejlesztői pozíciót is kaphatnának nagy nemzetközi technológiai vállalatoknál.
Vinnai Balázs szerint a felsőoktatás nem arra van kitalálva, hogy a munkaerőpiac piramisának minden szintjére szakembereket képezzenek. A valóságban az „újkori kékgallérosokból” a legnagyobb a hiány. Ezt a minőségi szakadékot IT szakemberként Vinnai Balázs is tapasztalta. A szakadék áthidalása céljából több társával együtt létrehozták az állásgaranciát ígérő, kifejezetten gyakorlati fókuszú programozó magániskolát, a Codecool-t, ahol valós problémák megoldásain keresztül készítik fel a hallgatókat a munkavállalásra. Vinnai szerint a naprakész elméleti és gyakorlati tudás sokkal fontosabb, mint az, hogy egy hallgató deriválni vagy integrálni tudjon. A 18 hónapos képzésük végén a cégek azt a szakembert kapják majd meg, akikre szükségük van. Talán pont a most hiányolt és a következő 10 ezer kódolót.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A Diákhitel2 és a Képzési Hitel továbbra is kamatmentesen igényelhetők. Teljes cikk
A kormány a köznevelés minőségének javítása érdekében 2023-ban bevezette a pedagógusok egyéni teljesítményértékelését (TÉR), amit a KRÉTA... Teljes cikk
Az oktatás stratégiai ágazat, ami nemcsak egy politikai tételmondat, hanem a mindennapok valósága, mert egy ország jövője az iskolapadban kezdődik -... Teljes cikk
- Felmérés: Romániában a felnőtt lakosság több mint harmada funkcionális analfabéta 4 hete
- Így nézhet ki a 2025/2026-os tanév szakképzési tanév rendje 4 hete
- Kihirdették a 2025/2026-os tanév rendjét 4 hete
- Visszaszoruló HR, előretörő technológia: íme a női vezetők új prioritásai 1 hónapja
- Egyre inkább ösztönzik a cégek a dolgozókat az AI használatára 1 hónapja
- A dolgozók több mint fele küzd, hogy lépést tartson az AI gyors fejlődésével 1 hónapja
- A 3-22 éves népességből iskolarendszerű képzésben részt vevők aránya - grafikon 2 hónapja
- Újraírják az MI-stratégiát – már óvodától tanítani kell a mesterséges intelligenciát 2 hónapja
- A dolgozók több mint fele elismeri, hogy hibákat követ el az AI használata közben 2 hónapja
- Egyre több vezető bánja meg, hogy az AI miatt küldött el dolgozókat 2 hónapja
- Miért nincs MI-t érintő oktatási stratégia és jó ötlet-e leépíteni a bölcsészképzést? 2 hónapja