Megjelent: 16 éve

Változások előtt a felsőoktatási törvény

A jelenlegi nyolcéves periódus helyett ötévenként kellene akkreditáltatni a felsőoktatási intézményeket, változna a felsőoktatási akkreditációs bizottság feladatköre és az egyetemi tanári cím megszerzésére vonatkozó eljárás a felsőoktatási törvény módosítására irányuló javaslat szerint.

Azt az intézmény dönthetné el, hogy kíván-e a vállalkozó közintézetre vonatkozó szabályok szerint működni vagy sem. A megfelelő intézményi kezdeményezést és átsorolást követően az egyes kérdésekben együtt kellene döntenie a szenátusnak egy ötfős, általa választott, gazdasági szakismeretekkel rendelkező tagokból álló testülettel, amely az intézményi gazdálkodás hatékonyságának javítására hivatott.

Pontosítanák továbbá az egyetemi tanári munkaköri cím megszerzésére vonatkozó eljárás rendjét. Az új eljárásban a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) véleményét a miniszter kéri ki. Az, aki már megszerezte az egyetemi tanári címet, a felsőoktatási intézmény által kiírt egyetemi tanári munkakörre a bizottság előzetes véleményének kikérése nélkül pályázhatna. A jogszabály tehetséggondozásról szóló fejezete kiegészülne a Szakkollégiumi Kiválósági Központ cím adományozásával. A központok életre hívása lehetővé teszi, hogy az ország nagy egyetemi központjaiban működő, kiemelkedő szakkollégiumok megfelelő támogatásban részesüljenek ahhoz, hogy kiemelkedő teljesítményt nyújthassanak a tehetséggondozásban. A javaslat rögzíti továbbá a kutatóegyetemi cím adományozásának feltételeit.

A tárca szándéka szerint a MAB feladatkörének úgy kell átalakulnia, hogy a programakkreditáció helyett a bizottság a felsőoktatási intézményeket segítse, a belső minőségbiztosítási folyamatokat értékelő szervezetként működjön közre a felsőoktatás fejlesztésében. Módosulna a bizottság összetétele, létszáma 29-ről 19-re csökkenne. A minisztérium azt is javasolja, hogy a jelenlegi nyolc év helyett ötévenként legyen szükség az intézményi akkreditációra.

MTI/MNO
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Együttműködési megállapodást kötött az SZTE és a BYD

Oktatási és kutatás-fejlesztési együttműködésről szóló megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) és a BYD Auto Hungary Kft. szerdán. Teljes cikk

Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz?

A Z és Alfa generáció villámgyors, vizuális és azonnali visszajelzésre épülő tanulási stílusát a mai oktatás alig követi. A szakemberek szerint... Teljes cikk

Robbanás előtt a magyar oktatás: az AI miatt eltűnhetnek a tantárgyak és a tantermek

A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk