Mikor keletkezik telephely az új OECD-szabályok szerint home office munkavégzés esetén?
Az otthoni munkavégzés következményeként adójogi telephely keletkezésére vonatkozó szabályait pontosította az OECD. Azoknak a vállalkozásoknak, akiknek a munkavállalói rendszeresen dolgoznak külföldről vagy távmunkában, különösen érdemes lehet megismerni ezeket.
A telephely és az otthoni munkavégzés kapcsolata
Egyre gyakoribb, hogy a munkavállalók munkájukat akár teljes egészében vagy csak részben otthonról vagy egy másik országból végzik. Azonban a határokon átnyúló távmunka a munkáltató számára telephely keletkeztethet a külföldi munkavégzés országában, és adófizetéssel is járhat.
Eddig elsősorban azt kellett vizsgálni, hogy a munkáltatónak van-e tényleges befolyása a munkavállaló otthoni munkavégzési helyére. Ugyanakkor a a tényleges befolyás meglétének vagy mértékének vizsgálata nem volt mindig egyértelmű, ami jogbizonytalansághoz vezetett. Most egyértelműen meghatározták ennek kritériumait.
A telephely keletkezésének feltételei otthoni munkavégzés miatt
Az alábbi három feltétel mindegyikének egyszerre kell teljesülnie.
1. Csak akkor keletkzik telephely, ha tartósan és rendszeresen használják munkavégzésre az adott helyet.
A munkavégzés helyének állandó jelleggel rendelkezésre kell állnia ahhoz, hogy telephely keletkezzen. Nem kell ugyan megszakítás nélkül otthonról végezni a munkát, de rendszeresen így kell lennie. Ha csak néhány hónapig, átmenetileg dolgozik valaki otthonról egy adóéven belül, az nem keletkeztet telephelyet.
2. Legalább a munkaidő felében home office-ból kell dolgoznia a munkavállalónak ahhoz, hogy telephely keletkezzen.
Az 50%-os otthoni munkavégzés, mint feltétel azért fontos új elem, mert eddig a telephely-létrejötte nem kapcsolódott ilyen konkrét arányhoz.
3. Csak akkor jön létre telephely, ha az otthoni munkavégzés a munkáltató gazdasági érdeke.
Ha az otthoni munkavégzés kizárólag a munkavállaló személyes érdeke, kívánsága, akkor ez nem alapozza meg a telephely létrejöttét. Szükséges, hogy a munkáltató számára is gazdaságilag indokolt legyen, hogy a munkavállaló külföldről dolgozik.
Ilyen indok lehet például:
- helyi üzleti kapcsolatok keresése, fejlesztése, az ügyfelekkel való személyes kapcsolattartás,
- ügyfelek helyi kiszolgálása, személyes támogatása, helyben történő oktatása.
Mi a teendője a vállalatoknak, ha távmunkában, home office-ban foglalkoztatnak munkavállalókat?
- Felül kell vizsgálniuk a távmunkára vonatkozó belső szabályozásukat,
- Dokumentálniuk kell a gazdasági indokokat és a munkavégzés helyét,
- át kell gondolniuk az adózási kockázatokat.
Végül, de nem utolsó sorban érdemes figyelniük a NAV tájékoztatóját is a kérdére vonatkozóan, mert hiába az új OECD szabályozás, mindig az adóhatósági gyakorlat marad a döntő egy-egy helyzet megítélésében.