logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.12.15 - 2 napja
leitnerleitner

Mikor keletkezik telephely az új OECD-szabályok szerint home office munkavégzés esetén?

Az otthoni munkavégzés következményeként adójogi telephely keletkezésére vonatkozó szabályait pontosította az OECD. Azoknak a vállalkozásoknak, akiknek a munkavállalói rendszeresen dolgoznak külföldről vagy távmunkában, különösen érdemes lehet megismerni ezeket.

A telephely és az otthoni munkavégzés kapcsolata

Egyre gyakoribb, hogy a munkavállalók munkájukat akár teljes egészében vagy csak részben otthonról vagy egy másik országból végzik. Azonban a határokon átnyúló távmunka a munkáltató számára telephely keletkeztethet a külföldi munkavégzés országában, és adófizetéssel is járhat.

Eddig elsősorban azt kellett vizsgálni, hogy a munkáltatónak van-e tényleges befolyása a munkavállaló otthoni munkavégzési helyére. Ugyanakkor a a tényleges befolyás meglétének vagy mértékének vizsgálata nem volt mindig egyértelmű, ami jogbizonytalansághoz vezetett. Most egyértelműen meghatározták ennek kritériumait.

A telephely keletkezésének feltételei otthoni munkavégzés miatt

Az alábbi három feltétel mindegyikének egyszerre kell teljesülnie.

1. Csak akkor keletkzik telephely, ha tartósan és rendszeresen használják munkavégzésre az adott helyet.

A munkavégzés helyének állandó jelleggel rendelkezésre kell állnia ahhoz, hogy telephely keletkezzen. Nem kell ugyan megszakítás nélkül otthonról végezni a munkát, de rendszeresen így kell lennie. Ha csak néhány hónapig, átmenetileg dolgozik valaki otthonról egy adóéven belül, az nem keletkeztet telephelyet.

2. Legalább a munkaidő felében home office-ból kell dolgoznia a munkavállalónak ahhoz, hogy telephely keletkezzen.

Az 50%-os otthoni munkavégzés, mint feltétel azért fontos új elem, mert eddig a telephely-létrejötte nem kapcsolódott ilyen konkrét arányhoz.

3. Csak akkor jön létre telephely, ha az otthoni munkavégzés a munkáltató gazdasági érdeke.

Ha az otthoni munkavégzés kizárólag a munkavállaló személyes érdeke, kívánsága, akkor ez nem alapozza meg a telephely létrejöttét. Szükséges, hogy a munkáltató számára is gazdaságilag indokolt legyen, hogy a munkavállaló külföldről dolgozik.

Ilyen indok lehet például:

  • helyi üzleti kapcsolatok keresése, fejlesztése, az ügyfelekkel való személyes kapcsolattartás,
  • ügyfelek helyi kiszolgálása, személyes támogatása, helyben történő oktatása.

Mi a teendője a vállalatoknak, ha távmunkában, home office-ban foglalkoztatnak munkavállalókat?

  • Felül kell vizsgálniuk a távmunkára vonatkozó belső szabályozásukat,
  • Dokumentálniuk kell a gazdasági indokokat és a munkavégzés helyét,
  • át kell gondolniuk az adózási kockázatokat.

Végül, de nem utolsó sorban érdemes figyelniük a NAV tájékoztatóját is a kérdére vonatkozóan, mert hiába az új OECD szabályozás, mindig az adóhatósági gyakorlat marad a döntő egy-egy helyzet megítélésében.

 

Címkék:
távmunka homeoffice Elek Diána otthonimunkavégzés telephely
leitnerleitner

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom országban működik irodánk, központunk Ausztriában van, kollégáink magyar, angol, német nyelven adnak tanácsot adózással, bérszámfejtéssel, társadalombiztosítással kapcsolatos kérdésekben. Az expatok, a kiküldetések, a határon átnyúló foglalkoztatás szakértői vagyunk.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-12-10 14:31:08
Érdemes?! nyelvvizsgát tenni 2026-ban Magyarországon?
2025-12-09 08:08:15
Melyek a munkáltató kötelezettségei munkabaleset esetén?
2025-12-09 08:06:20
A bérlő számára kedvező irodabérleti szerződés fő szempontjai
Adózásról érthetően

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. E blogunkban elsősorban a foglalkoztatáshoz kapcsolódó adózási, társadalombiztosítási kérdésekkel, az ösztönzők adózási hátterével foglalkozunk. Mivel a kiküldetések, a határon átnyúló foglalkoztatás szakértői vagyunk, ezért ennek aktuális kérdéseit is igyekszünk kimerítően bemutatni.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda állás elearning Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve önéletrajz tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork vezetőfejlesztés kiválasztás szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás önismeret szabadság online tanulás profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu