Szerző: Berta László
Megjelent: 8 éve

Esti iskolába dugnák az időmilliomos ügyvezetőket

Nemhogy ügyvezetők, dolgozó emberek se tudnak hetente többször 4-6 órán át iskolapadba ülni. Viszont burkolt intézménytámogatásra alkalmas lehet a most induló nyelvi képzési programra adott pénz – ellenzői szerint ezért nincs sok értelme elindítani az ötszáz órás ingyenes idegen nyelvi, informatikai és vállalatirányítási képzést. Az alapok lerakásán dolgozó nyelviskola szerint viszont hasznos lesz és működőképes.

A szeptember végén induló képzéseket az országot lefedő szakképzési centrumok szervezik. A megvalósítás tagiskoláik, vagyis a szakközépiskolák dolga. Az ingyenes képzésben lesz háromszáz nyelvóra, százötven informatika és ötven vállalatirányítás óra.

Lapunk információi azt támasztják alá, hogy a kis- és középvállalkozások ügyvezetőinek szánt oktatásába merészség belekezdeni.

Ennek oka, hogy a három tárgy óráin alkalmanként négy-hat órán át ülnek majd a felnőttek az esti iskolában, hetente háromszor-négyszer. Mivel csak ilyen szoros tempóban érhetnek a tananyag végére májusig a szakközépiskolák. Az pedig világos, hogy a napi rendszerességgel munkát végző kkv-s ügyvezetőknek biztosan nincs ennyi felszabadítható ideje.

Hét hónapba préselik

Mindezt arra alapozzuk, hogy a szakközépiskolák munkatársai milyen információkat adnak a program felől érdeklődőknek.

Az egyik iskola október és április között heti négy alkalommal, összesen heti 18 órában fogja oktatni a három tárgyat. Egyszerű kiszámolni, hogy alkalmanként négy-öt órát ülnek majd a felnőttek az esti iskolában.

Egy másik még keményebb tempót diktál. Hét hónap alatt nyolcvan tanítási napban tudja megoldani a képzést. Ez egy tanítási napra 3,75 óra idegen nyelvet jelent, ehhez jön még 1,8 óra informatika és egy kis vállalkozási ismeret. Tehát több mint hat óra jut egy napra, hetente háromszor. (A 45 perces órák közötti szüneteket is hozzáadva még hosszabb időtartamot kapnánk.)

Esti iskolai tanításról lévén szó, délután négy órai kezdéssel, és este kilenc-tíz óra körüli villanyoltással, vagy korábbi ájulással teljesíthető egy nap. Hullafáradtan hazaér az ember az esti iskolából, másnap munkaidőben valahogy megoldja a házi feladatokat, hogy délután háromkor mindent eldobva visszaülhessen az iskolapadba - kevesen lesznek képesek erre hetente háromszor-négyszer, hét hónapon át, egy OKJ-s papírért.

A szakközépiskolák nem olyan felelőtlenek, hogy ne tudnák ezt maguktól is. Kényszerből kell pörgetniük a képzést, mert csak egy iskolai év áll rendelkezésükre, nem egy naptári. Ráadásul nem lesz teljes az esti oktatásra szánt iskolai év sem, mert jó esetben szeptember végén indulnak a programok. Jellemzően hét hónap alatt le kell zavarni az egészet, már csak azért is, hogy, aki akar, májusban OKJ-s vizsgát tehessen. Utána kitör a vakáció, bezárulnak a szakközépiskolák kapui.

Megkérdeztük az NGM-et, hogy alkalmas lesz-e így a képzés a kiírásban megfogalmazott célra: dolgozó felnőttek idegennyelv-oktatására. Ha válasz érkezik, közöljük.

A képzés szakmai előkészítésében résztvevő Dover Nyelvi Centrum alapítója, Dohár Péter lapunknak elküldött levelében azt írta, hogy az oktatás 31 héten, egy tanéven keresztül tart majd, ami szerinte elegendő lesz a színvolas képzéshez. Kérésünkre elmagyarázta, hogyan kerültek ilyen pozícióba: a Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara szakértőt kért fel a nyelvi rész kidolgozásához. Mivel ez a feladat szerteágazó volt, a szakértő a Dover nyelviskola szakembereitől is segítséget kért.

Gyanús, hogy szemfényvesztés

“Egyértelműen látszatpályázatról van szó. A kiírás nem illeszkedik a dolgozó emberek mindennapjaihoz. Léteznek olyan intenzív tanfolyamok, amelyeken 20-24 nyelvóra van hetente, de ezeket általában pár hetes blokkokban szervezik. Olyanoknak valók, akik nem dolgoznak, vagy szabaddá tudják tenni magukat, hogy lendületet adjanak a nyelvtudásuknak. Több hónapon át nemhogy ügyvezetőknek, semmilyen főállásban dolgozó személynek nem felel meg ilyen sűrűségben. Felháborító, hogy nem teljesíthető célokhoz írták ki, hogy még ahhoz sem vették a fáradságot, hogy végiggondolják” – mondta a HR Portálnak Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke.

“Ez a program hasznosabb volna a szabadidővel jobban álló munkanélkülieknek, alkalmi munkából élőknek, hogy legalább alapszintre hozzák nyelvtudásukat, illetve meg tudjanak csinálni egy e-mail fiókot, saját szakmai blogot, esetleg honlapot” – tette hozzá Rozgonyi.

Különben a kiírás lehetőséget ad arra, hogy 25 év alattiak nappali rendszerű képzésben járjanak be, ami persze a célcsoportnak, vagyis az ügyvezetőknek nem praktikus. Ezért merülhet fel annak lehetősége is, hogy a programban bárki részt vehet, akinek megvan a nyolc általánosa. Kértük a nemzetgazdasági tárcát, hogy tisztázza, kizárólag ügyvezetők, vagy minden nyolc osztályt végzett ember részt vehet-e a programban. A válaszra még várunk.

„Több piaci szereplő úgy gondolja, hogy lehetőség nyílt egy ügyvezetőknek címzett EU-s támogatás kifizetésére, ezért erre próbálták meg kiírni az ingyenes képzést. Ügyvezetőknek azonban ez megvalósíthatatlan, viszont burkolt intézménytámogatásra alkalmas lehet” – összegezte Légrádi Tamás, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke.

Azt is megkérdeztük az NGM-től, miért engedi a kiírásban a lemorzsolódást, vagyis azt, hogy a felnőttek minden következmény nélkül félbehagyhatják a tanulást, de válasz még nem érkezett. Ez ugyanis segítheti a képzési pénzek „kreatív” felhasználását, amire azért lát módot a szakma, mivel a pénz a szakközépiskoláknál landol, így lehet belőle más célokra felhasználható „intézménytámogatás”. Továbbá azt is megkérdeztük a tárcától, hogy milyen forrásból származik a szakközépiskoláknak juttatott képzési pénz, és hogyan használhatják fel az iskolák. Talán az intézményekben folyamatosan tanító tanárok bérére, rezsire, felújításra is futja belőle az ingyenes képzésbe alvállalkozóként bevont külsős nyelviskolák kifizetése mellett.

Jónak tartja, aki jól ismeri

Szakközépiskoláktól tudtuk meg, hogy saját nyelvtanáraikkal oldják meg az esti képzést, vagy nyelviksolákkal szerződnek le, illetve e kettőt vegyesen alkalmazzák. A Dover nyelviskolát mint lehetséges partnert említette az egyik intézmény. Dohár Péter, a Dover Nyelvi Centrum egyik alapítója megerősítette, hogy részükről lehetséges az együttműködés, de még nem nyertek el semmilyen megbízást.

Dohártól tudjuk, hogy a Dover más nyelviskolákkal együtt részt vett a szakképzés tartalmának és tematikájának kidolgozásában.

“A kerettantervek szerint az esti tagozaton szervezett képzésekben a diákok heti tíz órában fognak nyelvet tanulni, a többiben informatikát és vállalatvezetési ismereteket sajátíthatnak el. Ez a heti óraszám tökéletesen megfelel a színvonalas nyelvoktatás kritériumainak” – írta levelében a HR Portálnak Dohár Péter. Kiemelte, hogy a nyelviskolai lakossági képzés időtarama anyagi okok miatt heti kétszer két órára csökkent, ezért örvendetes, hogy ilyen magas heti óraszám biztosítható a résztvevőknek.

Dover: lesz szintfelmérés

Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy előzetes kompetenciamérés nélkül kockázatos például a nyolc osztállyal jelentkezőket képzésbe venni, mert megfelelő anyanyelvi írás- és olvasástudás nélkül nem fog menni egyik válaszható nyelv, se az angol, se a német.

Dohár Pétertől tudtuk meg, hogy lesz szintfelmérés, és szakfelügyelők is megjelenhetnek a nyelvi képzéseken. Arról számolt be, hogy iskolája, a Dover mint a szakképzési centrumoknak ajánlott egyik partner a homogén tudásszintű csoportok kialakítása érdekében egységes szintfelmérő rendszert működtet a képzések elején, és egységes visszamérő rendszert azok végén. Az iskola vezető- és vizsgáztató tanárai rendszeresen órákat látogatnak. A képzések közben elégedettség mérést végeznek és részvizsgákat tartanak, a képzések végén záróvizsgát. Folyamatosan monitorozzák, hogy a tanmenetben leírt képzési egységek megvalósulnak-e – mondta el Dohár Péter.

„Ha a szakképzési centrumok igénylik, a Dover szakfelügyelőket küld ki az oktatási helyszínekre az egész országban, azután elemzi a jelentéseket” – mondta. Hangsúlyozta, hogy a helyi nyelviskolai szolgáltatások és a szakfelügyelők igénybevétele lehetőség, nem kötelező a szakképzési centrumoknak.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk

Mi lesz a szakmád? Még fel sem találták? Így készülj a jövő munkaerőpiacára!

A feltörekvő technológiák, például a robotika, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a virtuális és kiterjesztett valóság, valamint az... Teljes cikk