kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Minden, amit a coachingról eddig tudni akart

Sokat hallunk a már nem annyira újkeletű szakmáról, de hogy pontosan mi az és miben rejlik erőssége, azt nem biztosan tudjuk megfogalmazni. Ebben segítünk most: tisztázva, hogy mivel nem javasolt összetéveszteni a coaching folyamatát, milyen a jó coach, mire jó a módszer, és mire figyeljünk, ha igénybe vennénk a szolgáltatást, vagy kiképeztetnénk magunkat.

A félreértések elkerülése végett...

A coachingot legtöbbször a vezetői tréninggel tévesztik össze, ami nem meglepő, hiszen hasonlóan kompetenciák fejlesztésére szolgáló esettanulmányokkal és felvetett problémákkal foglalkoznak tíz-tizenkét fős csoportban. A coaching során azonban nem általánosan keresnek válaszokat, hanem a vezetőnek szükséges fejlődési irányt jelölik ki rugalmasabb keretek közt, a tapasztalatok pedig egyből könnyedén átemelhetőek a napi munkába. A két módszer azonban jól működhet együtt, kiegészítve egymást.

Sokan azt gondolják, hogy a coaching tanácsadást jelent. Noha a független szakértők által nyújtott vezetési tanácsadó is segít azonosítani, elemezni, megoldani a problémákat, a folyamat végeredményeként tevékenységtervet ajánl és segít megvalósítani azt. A coach ezzel szemben nem ad kész megoldást és tervet, hanem az ügyfelet vezeti rá annak elkészítésére; hagyja, hogy saját maga találja meg a válaszait azzal kapcsolatban, hogy milyen célt érjen el és hogyan.

A mentorálástól legfőkébb abban különbözik, hogy a kívülről érkező coach és coachee közt nincs alá-fölé rendeltségi viszony, s a coach nem saját tapasztalainak megosztásával segíti partnerét, hanem egyéni ismeret szerzésére, annak elemzésére, s újabb kérdések megválaszolására ösztönzi.

Pszichológiai jellege miatt a pszichoterápiára szoktak még asszociálni, de míg a terápia során a múltra keresik a válasz, a coach az ügyfél jelenére koncentrál és jövőjét keretezi újra: mit kell tennie fejlődése érdekében.


Magyarul edzés?



Az angol coaching magyar fordítása helytálló lehet, ha belegondolunk, mennyire jól jön néha valaki, aki "helyrepofoz" munkánk (és magánéletünk) során -- a megfelelő módszerekkel. Hiszen, ahogyan az élversenyzők esetében is tudjuk, hogy agyonhajszolva, szorongással küzdve nem lehet jó eredményeket elérni, ez karrierünkre is igaz. Azt is tudjuk, hogy az a sportoló, aki valaki másnak akar megfelelni, másnak teljesít, nem ugyanúgy éli meg a küzdelmet, mint aki megtalálva saját lelki békéjét, tudatosítva saját magának a célt, kész elérni azt. Ezért hatékony a coaching módszere. A coach értő figyelemmel és megfelelő kérdezéstechnikával ugyanis az egyén önálló feladatmegoldását segíti elő, kész válaszok adása helyett vezeti őt a megfelelő döntéshez, céljai megvalósítása felé. Az coachee tehát maga jön rá a helyes irányra, a testhezálló módszerekre -- így sajátjának érzi azt és a coachingmegbízás után is hisz a végrehajtás sikerességében.


Milyen a jó coach?



Érzékeny: pszichológiai, ember- és személyiségismerettel rendelkezik, gyors a helyzetfelismerő képessége. Fontos, hogy a coach megfelelő önismerettel bírjon -- egy megoldatlan problémáktól hemzsegő egyén nehezen tud segíteni másoknak... Módszeréhez elengedhetetlen a jó kommunikációs képesség és a professzionális kérdezés technika, az alázat és mérhetetlen empátia.

Az ügyfél szemszögéből a megfelelő tapasztalat birtoklása, elkötelezettség és hitelesség számít, s egyre fontosabb szempont, hogy a coach akkreditált legyen és tartozzon nemzetközi szakmai szervezethez.


Mire jó a coaching?



A gyakorlott coach erre automatikusan kérdéssel válaszolna: mire nem? Valóban, ha a probléma nem igényel orvosi kezelést, a coach legtöbbször tud segíteni. Munkánk során a megfelelő vezetési stílus megválasztásában, konfliktuskezelésben, irányítási és motivációs problémák, stressz kezelésében, stratégiai nehézségek megoldásában, csapatépítésben, igények összehangolásában, hatékonyság növelésében; magánéletünkben párkapcsolati, családi kérdésekben, karrier területén, önismeret fejlesztésében.

Coach akarok lenni. Mire figyeljek az iskola kiválasztásakor?
Természetesen elsőként tekintsük meg a kurzusok árát, de döntésünk meghozatala előtt, vegyük figyelembe a következő szempontokat is:
  • hány órás az oktatás? -- a coach képesítés megszerzéséhez 120 óra szükséges
  • kik oktatnak? -- egy olyan előadó, aki nem tudja személyes sikeres példákkal (természetesen az ügyfél [coachee] anonimitása mellett) szemléltetni a coaching folyamatát, annak megkérdőjelezhető a szava
  • milyen arányban van elmélet és gyakorlat? -- A coach szakmára is igaz, hogy gyakorlat teszi a mestert, és habár a coachnak is folyamatosan van mit tanulnia még praktizálása során, jobb amellett az iskola mellett dönteni, amelyik sok gyakorlatot ad
  • pluszok -- Az árba bele nem foglalt, a szakmai fejlődést elősegítő kiegészítő szolgáltatások (pl. önismeret fejlesztése, személyes coaching ülés, ingyenes plusz oktatás, mentori háttértámogatás stb.) mind-mind fontos tényezők egy sikeres coach jövőjéhez


    Coachra lenne szükségem, mire figyeljek?



    A megérzéseire! A jó coach nem akarja meggyőzni leendő ügyfelét, tisztában van saját értékeivel, és hagyja, hogy a kliens maga hozza meg döntését. Igaz ez a weboldalára -- ami alapján már kialakulhat egy véleményünk --, és a telefonon vagy emailen történő reakciójára. Érdemes információkat gyűjteni az oldaláról: hol és mit nyilatkozott, mit mondanak róla régi ügyfelek stb. Mindemellett, vegyük figyelembe, hogy a jó coach az emberekhez ért jól -- nem feltétlen a hírveréshez...


    Coaching és mediáció



    Mediáció, vagyis békéltetés, permegelőzés. A folyamat, amikor a mediátor konfliktusos helyzeteket gyorsan és hatékonyan rendez úgy, hogy a közös megegyezéssel mindkét fél elégedett. Hogyan kapcsolódik a coachinghoz? Ha lecsupaszítjuk a két természetesen meglehetősen komplex módszert, azt látjuk, hogy mindkettő alapját a kérdezéstechnika képzi.

    Mavrák Katalin
    LINEO International Consulting Kft.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

    2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

    Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

    Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

    Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

    Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

    Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár