kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 10 éve

Szentendre alpolgármestere voltam interimként

Hallottunk már interim menedzserekről, akik egy-egy cég pénzügyi helyzetét tették rendbe bizonyos idő alatt, mások a toborzás ideje alatt segítették a cég munkáját, megint mások pedig a hosszasan betegeskedő vagy épp gyesen lévő vezető helyére ugrottak be egy pár hónapos időszakra. Talán sokan nem tudják, hogy az interim menedzsment a közszférában is jelen van. Polányi Sándor Szentendre alpolgármesteri feladatait látta el interimként, holott korábban nem a közszférában dolgozott: az elmúlt 25 évben vezérigazgatóként, változás- és válságmenedzserként irányított vállalatokat. Később cégépítéssel kezdett foglalkozni. Aztán 2011-ben jött a felkérés: legyen Szentendre alpolgármestere. Erről beszélgettünk vele.

Hogyan lett Ön Szentendre alpolgármestere előre meghatározott ideig, interim menedzserként?

Az interim menedzsment cég (IMR) keresett meg azzal, hogy Szentendre, az őket finanszírozó bankkal együtt, egy válságkezelésben jártas, tapasztalt, az üzleti életben gyakorlatot szerzett menedzsert keres, aki független pártoktól, és lehetőleg nincs semmilyen kapcsolata a helyi érdekkörökkel. Nem örültem annak, hogy alpolgármesterré kellett, hogy válasszanak, mert sohasem vágytam ilyen titulusra. Alpolgármester csak azért lettem, mert a városi vezetés úgy gondolta, hogy megfelelően magas titulus nélkül szinte lehetetlen a közigazgatásban hatékonyan változásmenedzsmentet levezényelni. A határozott időhöz minden szereplő (én is) ragaszkodott, amúgy is ez a normál menete egy változáskezelésnek.


Mi volt a kitűzött célja, feladata?



A feladatom a város gazdálkodásának rendbetétele volt. A célt nagyon egyértelműen határoztuk meg: a város adósságszolgálati képességének megteremtése. Erre 10 hónapom volt, a munkát 2012. február közepén kezdtem és december közepén fejeztem be.


Hogyan nyerte el éppen Ön ezt a címet?



Nem a "címet" hanem ezt a feladatot nyertem el, a cím csak egy szükséges velejárója volt. Úgy tudom előttem már sok jelöltet megnéztek, igazából nem tudom, miért pont engem választottak. A meghallgatás első percétől, mint mindig, nagyon határozott voltam, és talán ezért, illetve a komoly válságmenedzseri múltam miatt bízhattak abban, hogy nem csak ötletelni fogok, de meg is tudom valósítani az elképzeléseimet.


Miért adódott az a helyzet, hogy egy ideig nem volt alpolgármestere a városnak?



Régen is volt és most is van alpolgármestere a városnak. Nem egy meglevő helyre kerestek embert, hanem a válsághelyzet megoldására találták ki a "reorganizációs alpolgármesteri" funkciót erre a 10 hónapra. A reorganizáció során én javasoltam, hogy vezessenek be egy állandó "gazdasági alpolgármesteri" funkciót. Figyelembe véve, hogy egy ekkora város több mint 10 milliárd forinttal gazdálkodik, minden ilyen méretű városnak feltétlenül szüksége lenne egy gazdasági vagy pénzügyi vezetőre - aki nem könyvelési vezető lenne.


Mi történt ez alatt a közel egy év alatt?



Az első hét után felvázoltam egy tervet, hogy mit fogok tenni. Ezt a képviselőtestület egyhangúan el is fogadta, a folytatáshoz az én feltételem volt az egyhangú döntés. Ezek után a polgármesterrel karöltve végrehajtottuk az elképzeléseimet.

  • -Új és új stílusú, az összes közpénzre kiterjedő konszolidált költségvetést készítettünk
  • -Leraktunk egy kontrolling rendszer alapjait
  • -Elkezdtük egy új szemléletű városi menedzsment kialakítását
  • -És sok olyan költséget takarítottunk meg, amire amúgy sem volt szükség

    -A kitűzött célt teljesítettük, az Önkormányzat és a bank megelégedésére.


    Hogyan fogadták Önt, majd a végén hogyan búcsúzott el?



    Természetesen kételkedve, és sokan ellenségesen. Én voltam a "szükséges rossz". Néhány hónap megismerkedés után már elfogadtak és többen együttműködtek. A vége felé már mindenki "vágta a centit" várva, hogy mikor megyek már el. Számomra ez teljesen természetes volt, mert - amint ezt néhány helyen tanítom is - ez teljesen megszokott egy válságkezelésnél.

    Annak ellenére, hogy miután elmentem sok mindent visszarendeztek, a legnagyobb sikernek - a kitűzött gazdasági célt elérése mellett - azt érzem, hogy három hónap múlva néhány képviselő felhívott elnézést kérve, hogy annak idején nem hitték el, hogy független vagyok. Ennek köszönhetően tudtam csak a feladatra koncentrálni, hiszen nem voltam senkinek a befolyása alatt.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

    Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

    A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

    Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk

    Hogyan kell felkészíteni az új generációt a családi vállalkozás átvételére?

    Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk