kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Egyre több szolgáltató központ jön hazánkba

Úgy tűnik, hogy a Citibank és a Morgan Stanley után a Vodafone is Magyarországon hoz létre szolgáltató központot belső üzleti folyamatainak menedzselésére. A multik számára leginkább a képzett magyar munkaerő a vonzó. Mfor.hu körkép.

Szolgáltatási központok telepítésére, mint minden ország, hazánk is kínál támogatási rendszert, amely adókedvezményt és direkt juttatást jelent a tízmillió euró feletti beruházásokhoz. "A projektek helyszínének megválasztásánál Magyarország nem elsősorban a kormány által adott kedvezményekkel, hanem a kvalifikált és motivált dolgozói réteggel tudja megnyerni a versenyt" - mondta el lapunknak Bukovszki Attila, a Citibank szolgáltatási központjának vezetője.

Az országban több mint húsz éve jelenlévő bank tavaly novemberben adta át Budapesten globális IT és pénzügyi szolgáltató központját, amely 140 alkalmazottal rajtolt, és azóta 180-190 fősre duzzadt. Jelenleg az utolsó simításokat végzik a hamarosan hivatalosan is bejelentendő üzleti szolgáltató központjukon, aminek köszönhetően tovább fog bővülni a létszám.

A tevékenységek központosítása általában a költségek csökkentése érdekében történik: a specializált egységekkel tíz-harminc százalékos hatékonyságnövelést tudnak elérni a cégek, tette hozzá. A centralizáció azonban - biztonsági okok miatt - sosem jelenthet kizárólagosságot: egy adott tevékenységet mindig legalább két országban tanácsos végezni vállalaton belül.

A Panasonic is központosít

Szintén bővített Magyarországon a Panasonic: a hazai központból április eleje óta kilenc ország belső üzleti folyamatait, informatikai rendszerét és adminisztratív tevékenységét irányítják. "A feladat ellátására a megbízást a hazai kirendeltség korábbi eredményei és földrajzi helyzete alapján nyerte el" - tájékoztatott Jüngling Gábor pr-vezető.

A mintegy 40 főt foglalkoztató cégnél minden osztály létszáma bővülni fog, összesen mintegy 20-25 százalékkal. Nyártól a logisztikai irányítást is átveszik, így a régióbeli országok árukészletét hazánkban fogják tárolni. Részlegesen pedig a marketing és értékesítési munka koordinálása is Magyarországra kerül.

Döntött a Vodafone

Az mfor.hu úgy értesült, hogy a Vodafone magyar leányvállalatát választotta a cseh vetélytárssal szemben a belső üzleti folyamatok kiszervezésén belül egyes globális feladatok ellátására. A Világgazdaság korábban azt írta, hogy személyzeti és bizonyos könyvelési, számlázási feladatokról van szó. A Vodafone egyelőre nem kívánt nyilatkozni a kérdésben.

Küzdenek a monotónia ellen

A service centerek kihelyezéséről szóló döntésnél a legtöbbször a befogadó ország olcsósága a legfőbb szempont, ez azonban nem feltétlenül jelent egyirányú mozgást Nyugat felől Kelet irányába. A Citibank például működtet szolgáltató központokat Nyugat-Európában és Észak-Amerikában is - állítja Bukovszki Attila. Ráadásul a magyarországi egység rendeltetésében különbözik a főképp Távol-Keleten elterjedt call-center funkcióktól, itt ugyanis magasan képzett hálózati mérnököket és információbiztonsági szakembereket is foglalkoztatnak.

A kevésbé tudásigényes, monoton és könnyen betanulható munkát igénylő centrumokban állandó problémát jelent a fluktuáció. Sokak számára vonzó olyan nagynevű cégekhez csatlakozni, mint az IBM vagy a Morgan Stanley, azonban az úgynevezett "gépetetés" nem minden esetben testhezálló.

Bár ilyen feladatok a bankot kiszolgáló budapesti egységben kisebb arányban fordulnak elő, a probléma ellen "összetett HR-rendszerrel és a dolgozói elégedettség folyamatos mérésével küzdenek". A multinacionális vállalatok helyi bázisainál dolgozókat a vállalaton belüli előremenetel, külföldi állások betöltése is motiválhatja; sok hazai citibankos például a New Yorki-i vagy londoni egységhez igazolt át.

A cégek fitnessz programokkal, közös kirándulásokkal próbálják elejét venni az egyhangúságnak, a Diageo például a legfelső emeleten bárhelyiséget alakított ki a feszültség oldására. Emellett feltehetőleg a munkanélküliségtől való félelem is hozzájárul ahhoz, hogy a szolgáltató központokban a fluktuáció tíz százalék alatt van (az ITDH adata szerint).

A legnagyobb költséget a szolgáltató központok esetében a humánerőforrás jelenti: az ezután fizetendő terhek Magyarországon a megszorítások miatt jelentősen megugrottak. A Citibank vezetője szerint azonban a működés hatékonyságát az adó- és járulékemelések nem veszélyeztetik.

A befektetésösztönzéssel foglalkozó ITDH sem érzékelte eddig, hogy az intézkedések miatt csökkent volna az érdeklődés hazánk iránt. "Kérdések természetesen felmerülnek, de a projektek száma egyelőre nem esett vissza" - mondta az mfor.hu-nak Németh Katalin, az ITDH tudásalapú iparágakért felelős osztályvezetője.

Hat-nyolc céggel tárgyalnak

Az utóbbi időben egyre több szolgáltató központ települt Magyarországra és a már jelenlévő egységek is folyamatosan bővítenek. A Budapest Bank például a 2006. év végi 130 főhöz képest 3 év alatt 500-ra növelné a létszámot békéscsabai egységében, miközben az IBM 250 fővel ezresre emelné a foglalkoztatottak számát a világ 44 országát kiszolgáló bázisán.

A legnagyobb ilyen jellegű beruházás az utóbbi években kétségtelenül a 2009-re 450 fősre tervezett Morgan Stanley centrum, míg a foglalkoztatottak számának tekintetében az ITD jelenlegi információi szerint az EDS, az Exxon Mobil, a GE, az IBM és a Sykes vezet.

"Újabb szolgáltató központok létesítésével kapcsolatban hat-nyolc céggel folytatunk tárgyalásokat, egy-két esetben napokon belül döntés születhet" - közölte Németh Katalin. A partnerek kilétével kapcsolatban azért olyan nagy a titoktartás, mert a centrumok keletre települése miatt - nem törvényszerűen, de jellemzően - az anyaországban leépítenek, ez pedig érzékeny kérdés.

A befektetők számára Németh Katalin tapasztalatai szerint a megfelelő szintű nyelvtudás az egyik legfontosabb szempont, a gazdasági stabilitás és infrastruktúra-ellátottság mellett. (A cégek nagy arányban alkalmaznak épp a nyelvtudás miatt friss diplomásokat.) A pénzügyi, számviteli vagy IT-feladatok teljesítéséhez szükséges speciális tudást pedig cégen belül szerzik meg a kiválasztott dolgozók.
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ezermilliárd forint feletti forgalmat realizált tavaly a SPAR

A vállalatnál az elmúlt évben több mint 1500 munkatárs részesült szakoktatásban. Teljes cikk

Jön a hatnapos munkahét, de csak a felsővezetőknek

A Samsung Group hatnapos munkahetet vezet be a vezetők számára Koreában. Az értesülések szerint ez a sürgősségi intézkedésnek titulált... Teljes cikk

Új szervezeti struktúrát vezet be a nemzetközi Generali Csoport

A nemeztközi Generali Csoport június 1-jétől átalakítja szervezeti struktúráját a biztosításra és a vagyonkezelésre összpontosítva - írja a... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek