Személyzetfejlesztés - Munka melletti képzési módszerek

Munka melletti módszerek (on the job): Akciótanulás Az akciótanulás kisebb csoportok okítására, illetve kipróbálására szolgál, hogy a résztvevők egy valós helyzetet szimulálva ráébredhessenek gyengeségeikre, s tartalékaikat mozgósítva megbirkózzanak a rájuk váró nehézségekkel.

A meglehetősen összetett szituációs gyakorlathoz tulajdonképpen semmilyen segítséget nem kapnak, csupán az elvégzendő feladatot jelölik ki számukra (marketingterv készítése, hatáselemzés finomítása, controlling koncepció kidolgozása, átszervezés előkészítése stb.), oldják meg legjobb tudásuk szerint. Értékelésüket ennek megfelelően nem is a képzést levezénylő tanár végzi, hanem a mindenkori megbízó, illetve vezetőt játszó figura.

Mentorálás
Mentorhoz általában egy új alkalmazott érkezése esetén folyamodnak, hogy útmutatásaival, tapasztalatainak átadásával, az egyéni és a szervezeti célok összehangolásával minél rövidebb idő alatt végbemehessen a beillesztés. Ennek megfelelően rendszerint egy tapasztalt vezetőt vagy egy rutinos szakembert jelölnek ki mentornak, hogy minden felmerülő kérdésre teljes mértékben kielégítő válasszal szolgálhasson.

Coaching
Coach-ot, azaz "edzőt" a vezetők további fejlődése érdekében alkalmaznak, hogy a munkafolyamatok együttes átbeszélése során felhívja a figyelmet az elhamarkodott következtetésekre, hibás viselkedésmódokra, s feltárva azok hátterét lehetőség szerint megszüntesse a kiváltó okokat. Főként döntési bizonytalanságra, kommunikációs nehézségekre, irányítási tapasztalatlanságra, stratégiai dilemmákra, illetve vitatható magatartásformákra kínál megoldást, de személyes jellege folytán egyszerű emberi gyarlóságokra is kiválóan rádöbbent.

Projektmunkában való részvétel
A projektmunka során a résztvevőket teljesen új vagy szokatlan nehézségek elé állítják, hogy váratlan helyzetekben is megállják a helyüket. A feladatok jellegéből adódóan ráadásul túl is kell lépniük önmagukon, hogy új szerepekben megnyilvánulva, általuk eddig nem használt kommunikációs vagy vezetői eszközök segítségével biztosíthassák a projekt sikerét. E sajátos képzés általában hatalmas tapasztalati tőke felhalmozásával zárul, hiszen a csoport mellett a leendő vezetőt is kipróbálják.

Munkakör-rotáció
Mielőtt az adott munkaerőből vezetőt faragunk, érdemes hosszabb időre más munkakörbe helyezni, hiszen további tapasztalatok megszerzésével tovább mélyíthetjük tudását. Az új feladatok ráadásul nemcsak motiváltabbá teszik, de érkezése lesz a vállalat egyéb folyamataira is, s később vezetőként mindenkor igyekezni fog, hogy csak a teljes kép birtokában értékelje beosztottjait.