kapubanner for mobile
Megjelent: 21 éve

Dolgozni Európában? - Róma

Az örök város… Pontosan ez nyomasztja az ott lakókat is. Nagy múltja van, de milyen a jövője? Állandó a csúcsforgalom, a lakások drágák és kicsik, az autót bárhol ellophatják… És mégis jó Rómában élni!

Dolgozni Európában? – Róma 2004. június 11. " class="kapcsszoveg">Molnár Zsuzsanna Az örök város… Pontosan ez nyomasztja az ott lakókat is. Nagy múltja van, de milyen a jövője? Állandó a csúcsforgalom, a lakások drágák és kicsik, az autót bárhol ellophatják… És mégis jó Rómában élni! hirdetés Róma egyszerűen gyönyörű, kevesen vannak, akik nem szeretnek bele a városba. A rómaiak is lakhelyük csodálói, ugyanakkor úgy érzik, városuk a múlthoz tartozik, nehéz bármilyen változást beleilleszteni a városképbe, hiányolják az újdonságokat, az újításokat. Róma túlságosan régi a mai korhoz, hát még a jövőhöz, panaszkodnak sokan. Ennek ellenére rengeteg olasz és külföldi vágyik az olasz fővárosba. Hangulata utánozhatatlan, tömegközlekedése azonban kaotikus, dugóban veszteglő autók zajában él ott 4,5 millió ember.Szidják a munkátAz olasz vállalatoknál lazább a hangulat, mint Magyarországon. Egy olasz becslés szerint nyolc óra alatt körülbelül hat órát dolgoznak. A munkatársak sokat beszélgetnek, magánügyeiket intézik munkaidőben, ezt a főnökök is elnézik nekik. A kollégák hamar beavatják egymást magánéletükbe is. Ennek ellenére a legtöbb munkahelyen elégedetlenek a dolgozók, legtöbbször szidják a munkájukat. Az állami szféra biztos Csakúgy, mint Franciaországban, Olaszországban is az állami szféra munkahelyei a legvonzóbbak. A köztisztviselők állása szinte bombabiztos, történjék körülöttük bármi, ők mégis a helyükön maradnak, akár egy életen keresztül. A legtöbben mégis az olasz parlamentbe vágynak, a képviselők az átlagpolgárok szerint nem sokat tesznek a havi 10 ezer eurós fizetésért. Egyéb munkahelyekben azonban nem bővelkedik Róma. Az ingatlanközvetítőként elhelyezkedők azonban rengeteget kereshetnek. Az átlagfizetés havi 1400 euró körül mozog. A munkaügyi központok modernizálására, ügyfélbaráttá tételére az utóbbi években fektettek nagyobb hangsúlyt a politikusok. Korábban kevés diplomás kereste fel őket, ha állást szeretett volna találni, a szolgáltatás minőségének javulásával azonban egyre többen fordulnak a munkaügyi szervezetekhez. Olaszországban a legkönnyebb kapcsolatok révén elhelyezkedni. A Portaportese és a Concorsi is sok állást hirdet. Az állásközvetítők (agenzie interinali) általában rövid távú, legfeljebb egy évre szóló munkát találnak ügyfeleiknek. Rómában a mai napig küzdenek az illegális munka problémájával, rengeteg a feketemunkás, a munkaügyi ellenőrző szervek nem valami hatékonyak.Két repülőtérRóma kisebb repülőtere, Ciampino busszal közelíthető meg, a városközpontba körülbelül egy óra alatt juthatunk be. A nagyobb repülőtér, Fiumicino a város másik felében található, és kiváló az összeköttetése a központi pályaudvarral: fél óra alatt bejuthatunk az expresszel. A jegy ára viszont borsos, körülbelül 8 euró. További, a tömegközlekedéssel kapcsolatos információk a római közlekedési vállalat honlapján olvashatók. Idegölő közlekedés Sajnos a legtöbb római úgy gondolkodik, hogy egy valamirevaló embernek autója is van, amit használnia is kell. A szűk utcák viszont nem bírják el a folyamatos forgalmat, ennek megfelelően szinte állandóan dugótól hangos és büdös a város. A rómaiak kreatívan oldják meg a vezetés kihívásait, a KRESZ szabályait „rugalmasan" alakítják. A város tömegközlekedése sincs megoldva, összesen két metróvonal gyorsítja a forgalmat, mivel a rengeteg műemlék miatt nem lehet aláásni az épületeket. Marad tehát a felszíni közlekedés: az autóbuszok ugyanúgy állnak a dugóban, mint az autók. Ezért van majdnem minden rómainak autója, akkor legalább egyedül tölti a hosszú, veszteglő perceket. A közlekedés viszonylag olcsó a többi európai fővároshoz képest A vonaljegy 1 euróba kerül, 75 percig használható, de csak egy metrószakaszra. A havi bérlet 30 euróba kerül. Sokan járnak robogóval, hogy kikerülhessék a buszokat és autókat. Még mindig így a legegyszerűbb közlekedni, a kismotoroknak parkolóhelyet is könnyebb találni. Az autósok állandó bosszúsága a helykeresés: nem ritka eset, hogy a céltól legközelebb 20 perc gyaloglásra tudja valaki leparkolni a kocsiját. Hol érdemes lakni? Rómának nincsenek veszélyes negyedei, a belvárosban pedig gyakorlatilag minden rész divatos. Éppen ezért a lakások bérleti díja is csillagászati magasságokig emelkedhet. Egy 40 négyzetméteres, egyszobás kislakás 700-800 euróba is kerülhet havonta.A diákok körében felkapott a San Lorenzo negyed, mivel ott található az egyetem, valamint a Trastevere. Mindkét városrészben rengeteg kocsma, bár, pizzéria, mulatóhely található. Itt azért olcsóbbak a lakások. Rómában nehéz kertes házat találni. Ha valaki ilyen luxusra vágyik, ki kell költöznie a városból. Már azok is szerencsésnek mondhatják magukat, akiknek erkélyük van. A lakások általában szűkek, nem a mai ember igényeire lettek kialakítva. Bár veszélyes kerület nincs, az autónkat bárhol ellophatják Rómában. Érdemes tehát garázsról is gondoskodni.A megélhetés költségeiA rómaiak általában Coop és Sma boltokban vásárolnak élelmiszert, amelyek nem sokkal drágábbak, mint Magyarországon. Az olcsó diszkontláncok közül a német Lidl képviselteti magát az olasz fővárosban, de csak kevés üzlettel. A gyorsételek közül Rómában is népszerű a török kebab, 3 euróba kerül. Ha valaki Rómában ma egyedül szeretne lakni, körülbelül havi 1200 euróra van szüksége a kényelmes, ám nem fényűző élethez. Hogy van a család? Ha valaki a családjával költözik Rómába, készüljön fel arra, hogy a bölcsödéért fizetnie kell. Az óvodában már minden gyereknek van helye ingyen, lakóhelytől függően. A gyerekek hattól tízéves korukig elemi iskolába járnak (scuola elementare). A középiskola (scuola media) 10-13 éves korban kötelező. Végül a scuola superioréban fejezik be középfokú tanulmányaikat, 18 évesen. Az elemi iskola végén a gyerekeknek vizsgát kell tenniük, hogy továbbléphessenek. Szintén ez a helyzet a scuola media, valamint a scuola superiore végén. Mindhárom vizsga eredménye befolyásolja, milyen iskolában folytathatják tovább tanulmányaikat a diákok. Magyaroknak szokatlan lehet, hogy az iskolákban szombaton is tanítás folyik. Az állami iskolák mellett magániskolák is várják a gyerekeket. Az állami iskolákban sem teljesen ingyenes azonban az oktatás, a könyvek például nagyon drágák. Szórakozás Rómában pezseg a kulturális élet: múzeumok, kiállítások várják folyamatosan az ott élőket és a turistákat. Nem beszélve arról, hogy az európai műemlékek több mint fele ebben a városban található. Kellemes bárokat, kávézókat, kocsmákat Róma egész belvárosában találhatunk. A legnépszerűbb a Campo de Fiori, a Via del Corso vagy a Piazza Venesia. Parkokba is szívesen üldögélnek a rómaiak, az Il Pinico, a Villa Borghese, a Villa Celimontana vagy a Villa Panphili különösen kedvelt. A mozi Rómában is drága, 7 euróba kerül egy jegy, könnyűzenei koncertekre viszont már 8 euróból is bejuthat az ember. A szórakozóhelyek is drágák, a teraszos kocsmákban is 3,5 és 6 euró között van egy sör ára. A hölgyek ebben a fővárosban is előnyben vannak, bizonyos mulatóhelyekre ingyen juthatnak be, míg a férfiaknak fizetniük kell.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Még vizsgálják a Bakonyi Erőműben történt baleset körülményeit

Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk

8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik

A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk

Súlyos üzemi baleset történt az ajkai erőműben

Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek