Képzési fegyvertárbővítés - moderáció felnőtteknek és gyerekeknek
A tudás beépülése bármilyen jó tréning során csak felületes, ha nem jön létre az a kölcsönhatás, amely során a tanuló bevonódik a tanulási folyamatába. Ehhez a jó képzési tartalmon felül olyan módszerekre van szükség, amely szinte minden körülmény mellett, vagy éppen ellenére is hatásos. A moderáció, amely az érzékekre hat, és a coaching technika együttesen olyan csoportoknál is hatásos, amelyekről a képzők lemondtak. Figyelemzavaros gyerekeknél teszteltük a két módszert együttesen, és meglepő eredményt értünk el.
Tanulási csatornaváltók
Azt ismertük fel, hogy ennek a rossz folyamatnak a megváltoztatására szinte a leghatékonyabb beavatkozási lehetőség a prevenció. Ha még gyermekkorban eszközöket adunk a kezükbe, amelyek segíthetik őket az egész, további életük során, az komoly mankót jelent.
Az ADHD-s gyerek általában az átlagnál sokkal intelligensebb, nagyon szeret és tud tanulni, megismerni a világot, ha motivált. Órákig bír építeni, mesét hallgatni, ha közben a többi információs csatornáját lekötik. Ha nemcsak hallás után jön a tudás, hanem taktilisen is érzékelhet. Például egy kis labdát ütögethet a földhöz beszélgetés közben, vagy legot építhet nyelvtanulás közben. Az egyik pilóta projektünk során kiderült, hogy a vizualitás képes őket összefogni, keretet rendezni köréjük. A speciális működésmódjuk miatt ez az, amire a legnagyobb szükségük van.
Herceghalmon, az Alternatív Terápiás Központban négy gyerek segített nekünk abban, hogy kipróbálhassuk a Wieland és Wieland Kft. által forgalmazott vizualizációs eszközöket, a moderációs technikát és a coaching eszköztárát a fejlesztésüknél.
Az volt a célunk ezzel a herceghalmi kísérlettel, hogy vizuális eszközökkel felkeltsük a gyerekek érdeklődését, és utána a lehető leghosszabb ideig benntartsuk a figyelmüket a tanulási helyzetben. Ez azért fontos, mert ezek a gyerekek az iskolában, a tanulással kapcsolatosan szinte csak negatív élményeket szereztek eddig. Itt pedig azzal a helyzettel szembesültek, hogy ők is képesek tanulni, jó teljesítményt elérni, együttműködni. Ehhez "csupán" arra van szükségük, hogy megtanulják, mely eszközök, gondolati és cselekvési keretek között kell nekik tanulniuk. Ha egyszer elsajátítják ezt, akkor csak tovább kell vinniük az életük minden más területére, és nem fognak "páriaként" élni a társadalomban.
Új módszer a pedagógusképzésben
A pályám elején tanítottam általános iskolában. Sok szép emlékem, tapasztalatom maradt meg abból az időszakból, de- furcsa mód- soha nem a "problémamentes" kitűnő tanuló gyerekekre emlékszem, hanem azokra, akiket nehéz volt kibontani, megszólítani, behívni a tanulási folyamatba. De akiken látszott, hogy ha megérinti őket a tanulás, azzal az egész társadalom jár jól, mivel az átlagosnál sokkal jobb képességekkel rendelkeznek.
Amikor elkezdtem a moderációval foglalkozni, arra gondoltam, hogy ennek az eszközrendszernek a segítségével, a most gyakorló pedagógusok számára szeretnék egy programot összeállítani. Olyan fegyvert adnék ezzel az eszköztárukba, amely segít egyrészt az egyre gyarapodó létszámú ADHD-s gyerekekkel való napi munkában, másrészt a normál módon működő gyerekeket elvarázsolja.
Az ADHD konferencia során Bölcskei Mónikával, a Be Wise HR Tanácsadó Kft. ügyvezetőjével közösen adtunk elő a témáról, és hirdettünk meg egy pedagógus továbbképzési pilot projektet. Nagyon örültem annak, hogy a sok hiedelem ellenére túljelentkezés volt a programunkra! Akik jelentkeztek, többnyire a változásban motivált pedagógusok, de sok olyan tévhitet kell még eloszlatnunk, ami ebben a szakmában is elterjedt. Az, hogy nincs idő, illetve energia a változásra, illetve az, hogy a kreativitás egy kivételes tulajdonság, ami nem áll mindenkinek a rendelkezésére, rossz útra visz. De, bízom abban, hogy ezeket a gyakorlati alkalmazás, a döbbenetes változás tapasztalása lebontja. Biztos vagyok abban, hogy idővel eléri a változtatni akaró pedagógusok száma azt a kritikus tömeget, amely az egész gyerek-oktatást megreformálja.
Vizuális környezet felnőtteknek is
A gyerekek - az ADHD-sok és a "nem azok" egyaránt - nagyon érzékenyen reagálnak a vizualizációra. Sokkal könnyebb tudást átadni a számukra látvánnyal, és ők is könnyebben hívják elő a meglévő tananyagot magukban, ha alkalmazhatják ezt az eszközt.
Felnőtt korunkra azonban valahogy "elfelejtjük" ezt a tapasztalatot. Leszokunk róla, hogy színekkel, formákkal jelenítsünk meg tartalmakat. A moderáció azonban segíthet abban, hogy visszahozza ezt az "elvesztett világot" az életünkbe. Prezentációk során, projekteknél a folyamatkialakításkor, nagy értékű értékesítés során döntés-előkészítéshez remek eszköz a vizualizáció. Változásmenedzsment, szervezetfejlesztés egyre kevésbé működhet vizuális élmény nélkül.
Csak ki kell ereszteni a szellemet a palackból, és vissza kell vezetni a felnőtteket a vizualizációhoz. A Wieland és Wieland Kft. moderációs eszköztára (www.wwieland.hu) prémium kategóriás, szinte örökéletű, a környezetvédelem szempontjainak minden tekintetben megfelelő paletta. Ha a módszertannal kiegészülve használják szakemberek, akkor a csoportos és egyéni fejlesztések hatékonysága nagymértékben megnő. Szervezetfejlesztők, értékesítők, mérnökök, felnőtt képzők, pedagógusok tapasztalták meg milyen az, amikor új perspektívát kap a gondolat.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A bér- és humánügyviteli szolgáltatások terén piacvezető szerepet betöltő NEXON 2025. június 1-től telefonos ügyfélszolgálati rendszerét... Teljes cikk
Az „Egy nap a site-on” programmal formálja munkavállalói szemléletét a B+N. Teljes cikk
A vállalati kultúra ma már jóval többet jelent egy jól hangzó missziónál vagy esztétikus irodai környezetnél. A munkavállalók... Teljes cikk
- Íme az EU egyik legnőiesebb szakmája – Magyarország élbolyban 3 napja
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 1 hete
- Döntött a bíróság: Jogilag mindegy, hogy a tanár tiltakozik vagy részegen otthon marad – kirúgható 2 hete
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 3 hete
- Végzett az első, duális képzésű vegyésztechnikus évfolyam Kazincbarcikán 4 hete
- Az UNIQA csatlakozik a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének (MBTSZ) felsőfokú képzési programjához 4 hete
- A 3-22 éves népességből iskolarendszerű képzésben részt vevők aránya - grafikon 1 hónapja
- Saját képzési központot indított útjára a Ganz 1 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 1 hónapja
- Ezek az iskolatípusok a legnépszerűbbek a nyolcadik osztály után 1 hónapja
- Stratégiai szemléletű HR szakembereket képez az ELTE PPK 2 hónapja