Képzési fegyvertárbővítés - moderáció felnőtteknek és gyerekeknek
A tudás beépülése bármilyen jó tréning során csak felületes, ha nem jön létre az a kölcsönhatás, amely során a tanuló bevonódik a tanulási folyamatába. Ehhez a jó képzési tartalmon felül olyan módszerekre van szükség, amely szinte minden körülmény mellett, vagy éppen ellenére is hatásos. A moderáció, amely az érzékekre hat, és a coaching technika együttesen olyan csoportoknál is hatásos, amelyekről a képzők lemondtak. Figyelemzavaros gyerekeknél teszteltük a két módszert együttesen, és meglepő eredményt értünk el.
Tanulási csatornaváltók
Azt ismertük fel, hogy ennek a rossz folyamatnak a megváltoztatására szinte a leghatékonyabb beavatkozási lehetőség a prevenció. Ha még gyermekkorban eszközöket adunk a kezükbe, amelyek segíthetik őket az egész, további életük során, az komoly mankót jelent.
Az ADHD-s gyerek általában az átlagnál sokkal intelligensebb, nagyon szeret és tud tanulni, megismerni a világot, ha motivált. Órákig bír építeni, mesét hallgatni, ha közben a többi információs csatornáját lekötik. Ha nemcsak hallás után jön a tudás, hanem taktilisen is érzékelhet. Például egy kis labdát ütögethet a földhöz beszélgetés közben, vagy legot építhet nyelvtanulás közben. Az egyik pilóta projektünk során kiderült, hogy a vizualitás képes őket összefogni, keretet rendezni köréjük. A speciális működésmódjuk miatt ez az, amire a legnagyobb szükségük van.
Herceghalmon, az Alternatív Terápiás Központban négy gyerek segített nekünk abban, hogy kipróbálhassuk a Wieland és Wieland Kft. által forgalmazott vizualizációs eszközöket, a moderációs technikát és a coaching eszköztárát a fejlesztésüknél.
Az volt a célunk ezzel a herceghalmi kísérlettel, hogy vizuális eszközökkel felkeltsük a gyerekek érdeklődését, és utána a lehető leghosszabb ideig benntartsuk a figyelmüket a tanulási helyzetben. Ez azért fontos, mert ezek a gyerekek az iskolában, a tanulással kapcsolatosan szinte csak negatív élményeket szereztek eddig. Itt pedig azzal a helyzettel szembesültek, hogy ők is képesek tanulni, jó teljesítményt elérni, együttműködni. Ehhez "csupán" arra van szükségük, hogy megtanulják, mely eszközök, gondolati és cselekvési keretek között kell nekik tanulniuk. Ha egyszer elsajátítják ezt, akkor csak tovább kell vinniük az életük minden más területére, és nem fognak "páriaként" élni a társadalomban.
Új módszer a pedagógusképzésben
A pályám elején tanítottam általános iskolában. Sok szép emlékem, tapasztalatom maradt meg abból az időszakból, de- furcsa mód- soha nem a "problémamentes" kitűnő tanuló gyerekekre emlékszem, hanem azokra, akiket nehéz volt kibontani, megszólítani, behívni a tanulási folyamatba. De akiken látszott, hogy ha megérinti őket a tanulás, azzal az egész társadalom jár jól, mivel az átlagosnál sokkal jobb képességekkel rendelkeznek.
Amikor elkezdtem a moderációval foglalkozni, arra gondoltam, hogy ennek az eszközrendszernek a segítségével, a most gyakorló pedagógusok számára szeretnék egy programot összeállítani. Olyan fegyvert adnék ezzel az eszköztárukba, amely segít egyrészt az egyre gyarapodó létszámú ADHD-s gyerekekkel való napi munkában, másrészt a normál módon működő gyerekeket elvarázsolja.
Az ADHD konferencia során Bölcskei Mónikával, a Be Wise HR Tanácsadó Kft. ügyvezetőjével közösen adtunk elő a témáról, és hirdettünk meg egy pedagógus továbbképzési pilot projektet. Nagyon örültem annak, hogy a sok hiedelem ellenére túljelentkezés volt a programunkra! Akik jelentkeztek, többnyire a változásban motivált pedagógusok, de sok olyan tévhitet kell még eloszlatnunk, ami ebben a szakmában is elterjedt. Az, hogy nincs idő, illetve energia a változásra, illetve az, hogy a kreativitás egy kivételes tulajdonság, ami nem áll mindenkinek a rendelkezésére, rossz útra visz. De, bízom abban, hogy ezeket a gyakorlati alkalmazás, a döbbenetes változás tapasztalása lebontja. Biztos vagyok abban, hogy idővel eléri a változtatni akaró pedagógusok száma azt a kritikus tömeget, amely az egész gyerek-oktatást megreformálja.
Vizuális környezet felnőtteknek is
A gyerekek - az ADHD-sok és a "nem azok" egyaránt - nagyon érzékenyen reagálnak a vizualizációra. Sokkal könnyebb tudást átadni a számukra látvánnyal, és ők is könnyebben hívják elő a meglévő tananyagot magukban, ha alkalmazhatják ezt az eszközt.
Felnőtt korunkra azonban valahogy "elfelejtjük" ezt a tapasztalatot. Leszokunk róla, hogy színekkel, formákkal jelenítsünk meg tartalmakat. A moderáció azonban segíthet abban, hogy visszahozza ezt az "elvesztett világot" az életünkbe. Prezentációk során, projekteknél a folyamatkialakításkor, nagy értékű értékesítés során döntés-előkészítéshez remek eszköz a vizualizáció. Változásmenedzsment, szervezetfejlesztés egyre kevésbé működhet vizuális élmény nélkül.
Csak ki kell ereszteni a szellemet a palackból, és vissza kell vezetni a felnőtteket a vizualizációhoz. A Wieland és Wieland Kft. moderációs eszköztára (www.wwieland.hu) prémium kategóriás, szinte örökéletű, a környezetvédelem szempontjainak minden tekintetben megfelelő paletta. Ha a módszertannal kiegészülve használják szakemberek, akkor a csoportos és egyéni fejlesztések hatékonysága nagymértékben megnő. Szervezetfejlesztők, értékesítők, mérnökök, felnőtt képzők, pedagógusok tapasztalták meg milyen az, amikor új perspektívát kap a gondolat.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Eddig a cégcsoport a vagyonkezelőt és a vagyonát neki átadó termelő, szolgáltató egységek rendszerét jelentette egy tulajdonosi körön belül. Teljes cikk
Idén negyedik alkalommal adták át a BeneFit PRIZE 2025 díjakat. A gálával egybekötött díjátadóra november 13-án, a Budavári Palota Lovarda... Teljes cikk
2026-ban változik a Kék Kártyás munkavállalók bérminimuma – a jogszabály már megjelent, a felkészülés most kezdődik. Cziczárdi Györgyi, az... Teljes cikk
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 2 hete
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 2 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 3 hete
- Képzés helyett AI-ba fektetnek a munkaadók 1 hónapja
- A legtöbb dolgozójára kiterjeszti az AI-s gyorsképzési követelményt a bankcég 1 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 1 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 1 hónapja
- 24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből 1 hónapja
- Középiskolások és pedagógusok jelentkezését is várják újra a Tiéd a holnap ösztöndíjprogramra 1 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 1 hónapja
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?