Egyre nő a munkahelyi wellness szolgáltatások iránti kereslet. Nyugaton a munkahelyi „kényeztetés" célja a stressz-mentesebb és hatékonyabb munkavégzés mellett a szervezettel szembeni lojalitás növelése.
Munkajogi ABC (új!) Illik-e a személyisége a munkaköréhez? (Captain-teszt) Egyetemek, főiskolák Fejvadászok Ösztöndíjak Képzéskeresõ Privatizáció Maffia / Korrupció Közlekedés Turizmus Internet Politika Makrogazdaság Magyar vállalatok Küszöbön a kamat- és hozamadó? Költségvetés – kidobják a „szemetet" Adóreform – ellenségből jó barát? Masszírozás: munkahelyi wellness 2005. március 30. " class="kapcsszoveg">Vass István Egyre nő a munkahelyi wellness szolgáltatások iránti kereslet. Nyugaton a munkahelyi „kényeztetés" célja a stressz-mentesebb és hatékonyabb munkavégzés mellett a szervezettel szembeni lojalitás növelése. Magyarországon jelenleg közel húsz mobil-masszírozó cég kínálja szolgáltatásait mindenféle vállalatnak, és teszi ezzel könnyebbé több ezer ülőmunkát végző magyar munkavállaló hétköznapjait. A tengerentúlon és Nyugat-Európában már évtizedek óta népszerű munkahelyi wellness programok egyre nagyobb érdeklődésre találnak itthon is, egyelőre azonban csak a professzionalitást hangsúlyozó és erős marketing kampányt szervező hazai masszírozók tudnak maguknak stabil keresletet biztosítani. Mindenki áldoz rá Az Egyesült Államokban már nagy karriert befutott ötlet lényege, hogy a megfelelő szakemberek a helyszínen masszírozzák meg a munkatársakat. Az irodai mobil-masszírozás tipikusan 15-20 percet vesz igénybe, és nem igényel semmi speciális előkészületet, hiszen a munkatársaknak még át sem kell öltözniük, csak át kell ülniük egy speciális, a törzset, a fejet és a karokat támasztó székbe. „A cégenként eltérő masszázs módszerek közül a legmeggyőzőbb a magyar többféle technológiából kifejlesztett, akupresszúrás jellegű masszírozása" – mondta el a FigyelőNetnek az egyik munkahelyi masszírozást végző cég munkatársa. A munkahelyi wellness szolgáltatásokért akár a munkavállalók is hajlandóak áldozni. A munkáltató mellett, beszállva a költségekbe, az is előfordul, hogy vegyesen finanszírozzák a munkahelyi masszírozást, sőt az Országos Egészségpénztárt is bevonhatják a költségek fedezésébe. Ebben az esetben a dolgozó által kifizetett összeg 30 százalék adóvisszatérítésre jogosít, továbbá járulékmentessé tehető. Nyugati ötletAz Egyesült Államokban már régen felismerték, hogy a dolgozók jó közérzete összefügg a vállalat jólétével, így érdemes rekreációs programokkal karbantartani a munkatársak egészségét. Éppen ezért fejlesztették ki a Szilícium-völgyben speciális, klinikai masszőrök és fizikoterapeuták laboratóriumi körülmények között az on-site masszírozás technikáját. Az on-site masszírozás külföldi elfogadottságát mutatja számos e területen tevékenykedő nemzetközi cég. Az Egyesült Királyságban például még államilag akkreditált 50 órás „Irodai Mobil Masszőr" szakképzéseket is indítanak, ahol kimondottan az on-site masszírozás technikáját, elméleti hátterét oktatják. Tripla haszon Az irodai masszírozást igénybe vevő cégek általában több szempontot mérlegelve döntenek a szolgáltatás megrendelése mellett. Elsősorban azoknál a vállalatoknál élnek a lehetőséggel, ahol a munkavégzésből adódóan előfordulhat a hát-, derék-, nyakfájás, feszültség. A masszírozással ugyanis a stressz is levezethető, amelynek káros hatásai nemcsak az egyén egészségében, hanem a munkahelyi légkörben és az elégedettség mértékében is jelentkezhetnek. Így a masszírozás akár a munkahelyi hiányzások csökkenését vagy a produktivitás és a munkahelyi összteljesítmény növekedését eredményezheti. Mindezek mellett a megfelelően bevetett wellness szolgáltatások miatt nő a munkavállalók lojalitása, és javul a munkahelyi légkör. „A különböző wellness programokkal különösen jól lehet élni a kiemelkedő teljesítményeket megkövetelő, megterhelőbb időszakokban – nyilatkozta a FigyelőNetnek az egyik munkahelyi masszírozást végző cég munkatársa - A HR vezetők részéről ezekben a periódusokban jó lehetőség az irodai maszírozás, hiszen megtörhetik a munkahely feszült monotóniáját." Az ilyen figyelmességre általában igen pozitívan reagálnak a munkatársak, mintegy személyes ajándékként élik meg a 10-20 perces kényeztetést. Még több wellness Míg a külföldi szolgáltatók egy része a munkavállalók masszírozás oktatásával fejlesztette kínálati palettáját, megtanítva a közeli munkatársakat egymás szakszerű gyúrására, a magyar cégek egyelőre nem gondolkodnak szolgáltatásuk ilyen irányú fejlesztésében. Szerintük ugyanis a terápia hatékonyságához hozzátartozik, hogy olyan szakember végezze, aki megfelelő előképzettséggel rendelkezik. Hosszabb távon inkább a táplálkozási tanácsadás, ergonómiai oktatás irányába szeretnének erősíteni. A cél egy komplex, munkahelyi közérzetet javító szolgáltatás csomag kidolgozása.