Megjelent: 8 éve

Megszelídítenék az egyetemek a rangsorokat

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kara (ELTE PPK) Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoportja a Magyar Rektori Konferenciával (MRK) közösen szervezett konferenciát december 10-én arról, hogy mire jók, hogyan tehetőek jobbá, és hogyan is készülnek pontosan a felsőoktatási rangsorok, írja az edupress hírlevele.

A „Rangsorok az átalakuló felsőoktatási viszonyok között” című rendezvényen megtudhattuk azt is, miért irreális cél, hogy magyar egyetem kerüljön a legjobb kétszáz közé, és mit gondolnak a magyarok a diplomásokról.

A felsőoktatásban egyre inkább érvényesülni látszik a gazdasági területeken megszokott kvantitatív szemlélet, így sokszor a mennyiséget a minőség rovására előbbre helyezik – mondta Mezey Barna, az ELTE rektora, a Magyar Rektori Konferencia. Szerinte az állam ellenőrzési igénye egyre erősödik, a finanszírozásért cserébe pedig mindenáron mérhető eredményeket akarnak produkálni, ezzel pedig állandó, kényszeres versenybe hajszolni az intézményeket. „A számok zűrzavarában nem siklunk-e el azon valós értékek felett, amelyeket a felsőoktatásnak képviselnie kell?” – tette fel a kérdést a rektor.

Mezey Barna a felsőoktatási rangsorokról is beszélt, szerinte abszolút listákat lehetetlen felállítani, hiszen a felsőoktatás nem homogén, minden intézmény más területen jeleskedik, más tulajdonságokkal bír, és ebbe az állam is állandóan beleavatkozik az aktuálisan preferált intézményeket és szakokat támogatva. Az elnök szerint ahogyan az orvoslásban sem szerencsés a betegeket számadatként kezelni, úgy ez a felsőoktatási hallgatókra is érvényes, a szabályozó hatalom mégis ezt követeli meg az egyetemektől, főiskoláktól.

A rektor ugyanakkor bizonyos szempontból hasznosnak is tartja a rangsorokat, hiszen jók arra, hogy felhívják a figyelmet az intézmények egyes gyengeségeire, és hogy érdemi válaszokat adjanak a hallgatókat érdeklő bizonyos kérdésekre. Éppen ezért a magyar egyetemek rendszeresen megkeresik javaslataikkal a rangsorok készítőit, hogy minél jobb, valós értékelések születhessenek.


"TOP200 helyett (S)TOP200?"



Fábri György, az ELTE rektorhelyettese, a Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoport vezetője, kifejtette nincs feltétlenül szükség a rangsorokra, hiszen „a modern euro-atlanti egyetemek évszázadokig jól elvoltak nélkülük”, ha már azonban itt vannak, „kezdeni kell velük valamit”. Már csak azért is, mert a rangsoroknak a médiában jelentős hírértéke van, ezeket azonnal közlik és értelmezik. Kiemelten igaz ez a globális rangsorokra, amelyek esetében a nemzetközileg elért magyar eredmények „értelmezése a nemzeti mítosz fénytörésébe kerül”, presztízskérdéssé válik.

Fábri szerint az, hogy magyar intézmény bekerüljön a világ legjobb kétszáz felsőoktatási intézménye közé, irreális célkitűzés. Ezt a célt egyébként februári évértékelő beszédében Orbán Viktor miniszterelnök fogalmazta meg.

A rektorhelyettes az okokról is beszélt. Mint elmondta, a rangsorok összeállításánál a publikációs teljesítmény 62 százalékos súllyal esik latba, 17 százalékkal pedig a nemzetközi elismertség. Az olyan szempontok viszont, mint az oktató-hallgató arány vagy az oktatók kiválósága csak ezután következnek. Persze a módszertan mindenhol változik, éppen ezért megfigyelhető, hogy az élbolytól távolodva a szórás egyre nagyobb, a listák összetétele, az egyes intézmények helyezése egyre inkább eltér.
A hangsúlyt azonban mindenhol a publikációk számára helyezik, és bár a magyar felsőoktatás képes tartani magát a világátlaghoz, sőt, növeli is a publikációs szintet, valóban kiemelkedő eredmények elérésére nincs esélye megfelelő finanszírozás hiányában.


Gond van a közvélekedéssel



Fábri György elmondta, támogatás nélkül nincsenek publikációk, kutatások vagy kapacitás a pályázati források elnyeréséhez, nem jönnek hozzánk külföldi oktatók és diákok, hiszen nem vagyunk eléggé versenyképesek, és nincsenek szakmai konferenciák, közös kutatások sem. Mindennek hiányában pedig nem vesznek észre bennünket a világban.

A rektorhelyettes szerint ez a célkitűzés ugyanakkor veszélyes is lehet, hiszen az egyetemi tevékenységet a kutatásra fókuszálja, eközben pedig elhanyagolja az oktatást, a közösség szolgálatát. Ha pedig nem érjük el a kívánt eredményt, az frusztrációt szül, miközben a hallgatók úgy érezhetik, cserbenhagyták őket, kiváltképp a „nemzeti tudományok” területén.

A TOP200-ra tehát addig nincs esély, amíg nem rendelkezünk egy hosszútávon fenntartható finanszírozási rendszerrel, és ameddig az intézményeknek a fennmaradásért kell küzdeniük.

A rektorhelyettes végül arról beszélt, hogy a magyar társadalom felsőoktatás-percepciójával is bajok vannak. Elmondása szerint bár a többség egyetért azzal, hogy növelni kell a diplomások számát és hogy alapvetően jók a magyar egyetemek, ennek ellenére meggyökeresedtek olyan alapvetően téves feltevések is, mint hogy a diplomások között sok a munkanélküli, a magyar munkavállalók jellemzően túlképzettek, illetve hogy a diplomások nem is akarnak dolgozni és lenézik az alacsonyabb képzettségűeket. A rektorhelyettes megemlítette, hogy bár a diáktüntetésekkel sincsen nagyobb gondja a társadalomnak, a diákok által hangoztatott követelésekkel már nem értenek egyet.


Évtizedekre kell tervezni és felszámolni a tévhiteket



Ezt követően a panelbeszélgetésen Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora arról beszélt, hogy hosszú távon kell a felsőoktatás fejlesztését megalapozni. Mint mondta, „hiába önt az állam pénzt a felsőoktatásba”, ha az ott dolgozók nem eléggé motiváltak, nem teremtik meg számukra a megfelelő körülményeket, az eredmények nem fognak javulni. Szabó Gábor szerint hiába adnak jövőre akár kétszer annyi pénzt, azt talán fel sem tudják használni – ehelyett legalább 15-20 éves, folyamatos fejlesztés kell.

A rektor szintén említette, hogy a tévhitekkel ellentétben a magyar munkaerőpiacon a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara adatai szerint nincsen diplomás túlkínálat, a munkavállalók pedig inkább alulképzettek, mint fordítva.

Molnár Mária Judit, a Semmelweis Egyetem rektorhelyettese elmondta, bár stratégiaalkotásra nem használhatóak a felsőoktatási rangsorok, figyelemmel követik ezeket, hiszen fontos, hogy tudják, milyen az egyetem hazai és nemzetközi reputációja. Ezzel együtt úgy vélik, hogy az oktatás minősége semmiképpen sem egyszerűsíthető le számadatokra.
Mezey Barna kérdésre felelve elmondta, az MRK hosszú ideje igyekszik tudatosítani a kormányzatban, hogy az olyan törekvések, amelyek egyes tényezőket emelnek ki és támogatnak, kifejezetten károsak a felsőoktatás számára.


Sok fontos szempont kimarad



Ezután Vass László, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola rektora előadásában arról ejtett szót, milyen hátrányba kerülnek a felsőoktatási rangsorokban azok az iskolák, amelyek csak tandíjas képzéseket kínálnak. Szerinte inkább olyan rangsorokra lenne szükség, amelyek a hosszú távú mutatókat, például az elhelyezkedést is figyelembe veszik. Ehhez kapcsolódva Fábri György megjegyezte, vannak olyan szakok, amelyekkel jellemzően nem az első évben helyezkednek el a végzett hallgatók, mégis később sokszor stabil állást találnak.

Vass László is beszélt arról, hogy egyszeri befektetéssel nem oldhatóak meg a felsőoktatás problémái, a kapacitást nem csak meg kell szerezni, de meg is kell tartani.

Láng László, a Nemzetközi Üzleti Főiskola (IBS) rektora az ezt követő beszélgetésben azt hangsúlyozta, hogy a listák sok esetben elégtelen adatok alapján készülnek, amelyek nem is mindig összehasonlíthatóak, és az olyan mutatók, mint például a hallgatói kiválóság, „nem is veszik figyelembe az iskola több éves kontribúcióját”, csak a felvett hallgatók addigi eredményeit. Ugyanígy azt sem vizsgálják, hogy egy oktató valóban jól tanít-e, csak azt, hogy milyen képesítésekkel rendelkezik.


A tudás hatalom



Kiss Paszkál, az ELTE tanszékvezetője ezután a továbbtanulókat érdeklő kérdésekről tartott előadást. Ebből kiderült, hogy bár ilyen témában kevés magyar vonatkozású adat áll rendelkezésre, külföldi kutatások alapján elmondható, hogy a hallgatók mintegy fele a munkaerőpiacon is felhasználható tudást akar szerezni a felsőoktatásban, nagyjából 40 százalékuk viszont elsősorban az általános intellektuális és személyes gyarapodás miatt tanul tovább.

Az ezt követő diskurzuson Baumstark Bea, az ELTE Hallgatói Karrier- és Szolgáltató Központjának munkatársa kifejtette, a felsőoktatásba való bekerülés mindig azok számára a könnyebb, akik elegendő információval rendelkeznek. Éppen ezért a felsőoktatásnak is érdeke a tájékoztatás, hogy minél jobban kommunikálják az intézmények, miért érdemes továbbtanulni, mivel foglalkoznak. Ehhez pedig hasznosak lehetnek a felsőoktatási rangsorok. Elmondása szerint a tudományegyetem gólyáival kitöltetett kérdőívekből az derül ki, hogy a legtöbben a presztízs miatt választják az intézményt, csak ezután következnek az olyan szempontok, mint a képzés színvonala vagy az elhelyezkedés esélyei az adott diplomával.

A konferenciát a módszertani kérdéseket taglaló előadásokat követően Fábri György zárta le. A rektorhelyettes búcsúzóul annyit mondott, még ha nem is mindenki örül neki, tudomásul kell venni, hogy „rangsorok márpedig vannak, és ha már történelmileg így alakult, érdemes ezeket megszelídíteni”.

www.edupress.hu
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Egyre több iskolában jelenik meg a koronavírus, szigorít a kormányzat

Módosult a karanténszabályokra vonatkozó szabály az iskolákban, egyre több intézményben kell intézkedni a megbetegedések miatt. Teljes cikk

Karriernapot tartanak a Szegedi Tudományegyetemen

Az eseményen az érdeklődők találkozhatnak a régió és az ország meghatározó cégeinek képviselőivel és megismerhetik az aktuális munkaerőpiaci trendeket is. Teljes cikk

140 pedagógus halt meg koronavírusban a járvány kitörése óta

"A választásokig valószínűleg nem lehet sztrájk, ha csak a Kúria meg nem embereli magát" - mondta el Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok... Teljes cikk