A legrosszabb pillanatokban lefagyott vagy másként engedetlen számítógépet sokan tettleg bántalmazzák munkahelyükön, hogy dühüket levezessék. Főleg az informatikusok hajlamosak komputerük szétverésére.
Munkahelyi agresszió – áldozat: a gép 2005. január 5. " class="kapcsszoveg">FigyelőNet A legrosszabb pillanatokban lefagyott vagy másként engedetlen számítógépet sokan tettleg bántalmazzák munkahelyükön, hogy dühüket levezessék. Főleg az informatikusok hajlamosak komputerük szétverésére. Ön mit szól hozzá? Egy néhány évvel ezelőtt készült Compaq tanulmány szerint a munkavállalók 60 százaléka ordítozik számítógépével. Az sem számít, hogy az irodában hülyének nézik őket a többiek, hangosan szidják monitorjukat. A Concord Communication tanácsadó cég felmérése szerint az informatikusok 80 százaléka már többször kapott olyan dührohamot, hogy nekiesett a számítógépének. A PC-k okozta agresszió témájára már akadémikusok is ráugrottak: Nagy-Britanniában is születtek tudományos publikációk a kérdésről. Legutóbb egy német szociológus szentelte ennek diplomáját. Az agresszió jelenségét és negatív következményeit vizsgálják.Az új társTény, hogy a számítógépek egyre fontosabb szerepet töltenek be a munkavállalók életében. Van, aki szinte egész nap a gép előtt ül, és azzal dolgozik. Nem csoda, hogy a viselkedéskutatók felfigyeltek a témára: egyre több ember személyesíti meg saját PC-jét. Beszél hozzá, megpaskolja, sőt simogatja, és néha tettlegesen is ellene fordul. Megfigyelések szerint például az egyetemi számítógéptermekben a diákok mindig ugyanahhoz a géphez ülnek le. Szakemberek szerint ez egyértelmű bizonyítéka a személyes kapcsolat kialakításának. A számítógép nem csak azért válik emberi tulajdonságokkal felruházott társunkká, mert sokak munkájának főszereplője, hanem azért is, mert a közös munka eredménye nemcsak az embertől, hanem a géptől is nagyban függ. A munkavállalók tehát rá vannak utalva a szoftverek és hardverek által kiadott végtermékre. Még frusztrálóbb, ha egy jól bejáratott munkafeladatot nem végez el a gép. A felhasználó ugyanis tudja, minek kellene történnie, önhibáján kívül valami mégis félresikerül.Van megoldásA munkavállalók agresszív kitöréseit és frusztrációit leginkább a szofver- és hardverfejlesztők tudják megelőzni. Egyre több ilyen cég tesztelteti termékeit a végfelhasználókkal már a végleges termékverzió megszületése előtt – persze feltehetően nem csak az agresszió okán.A legbrutálisabbak az informatikusokHa a gép a munka leadási határideje előtt dobja be a törülközőt, majdnem mindenki kiborul, az emberek 60 százaléka hangosan is szidalmazza élettelen munkatársát. Sőt minden negyedik munkavállaló eljut a tettlegességig. Leggyakrabban az egér látja kárát az ilyen dühkitöréseknek, jól odacsapják az asztalhoz. A szociológus felmérése szerint azonban az agresszív PC-felhasználók 15 százaléka meg is rugdossa a gép házát, vagy a monitorra csap. A legbrutálisabbal azonban mégiscsak a terület szakemberei, az informatikusok. 42 százalékuk rendszeresen vezeti le dühét mindenféle adathordozó tönkretételével, de az összes többi PC-t ért támadásban is ők járnak az élen. Nem kímélik a billentyűzetet, a monitort, a házat sem. Kihúzzák a kábeleket a csatlakozóból, pedig ők tudják a legjobban, hogy ezzel mennyi ártanak. A szociológus szerint éppen szakmájuk miatt leginkább ők hajlamosak dühkitörésekre. Ők ugyanis senkihez sem fordulhatnak, ha gondjuk támad.Igazi kárA munkahelyi agresszió által okozott kár nemcsak a tönkrement eszközök megjavításának vagy újra vásárlásának költségeiben mérhető, hanem a kiesett munkaidőben is. Minden ötödik alkalmazott arról számolt be, hogy rendszeresen, 15 percnél is több időre fel kell függesztenie a munkáját. További 40 százaléknak ritkábban kell ilyen okokból kényszerpihenőt tartania. A téma kutatói a kiesett munkaidő költségvonzatával igyekeznek bebizonyítani munkájuk létjogosultságát.A szakértők praktikus tanácsokkal is próbálják kivédeni a számítógép elleni, egyre növekvő agressziót. Javasolják például a dühkitörés megelőzésére a kollégákkal való tapasztalatcserét, szerintük sokan meglepődnének, ha tudnák, hányan küzdenek hasonló problémákkal. Arra is felhívják a figyelmet, hogy felesleges az informatikus munkatársakon kitölteni a haragunkat, legyünk inkább megértők és toleránsak velük.