kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Összevissza támogatjuk a multikat

Semmilyen állami szervnél nem áll össze egységes rendszerré, hogy milyen elvek alapján dönt a kormány a Magyarországra érkező befektetők támogatásáról. Konzekvens gazdaságfejlesztésről így aligha lehet beszélni, a beruházások támogatásáról szóló döntések jobbára egyediek és esetlegesek - írja csütörtökön megjelenő számában a Figyelő.

Nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította a kormány a múlt héten a Mercedes-Benz kecskeméti gyárának felépítését. A szakemberek ritka egységes értékítélete övezi a befektetést: olyan gyártó jön az országba, amely öregbíti a magyar gazdaság hírnevét, javítja az ipari kultúránkat, a saját 2500 fős munkahelyteremtésén túl akár négyszer-ötször annyi munkahelyet is generálhat a beszállítóknál - bár az eddigi tapasztalatok ez utóbbit nem igazolják vissza.

A Hankook Tire rácalmási gumiabroncsgyára például arányaiban hasonló méretű állami támogatást kapott, mint a Mercedes, ám a termelési folyamatban magyar közreműködés szinte csak az üzemi menzán mutatható ki. A Figyelő kérdésére a koreai cégnél egyetlen, a koksz alapanyagot szállító tiszaújvárosi céget neveztek meg jelentősebb hazai beszállítóként.

A hatalmas állami ráfordításnak tehát nincs a gazdaságban tovagyűrűző, multiplikatív hatása, és a hatékonysága egyéb szempontból is megkérdőjelezhető: a mintegy 120 milliárd forintos invesztíció 15,9 milliárdos beruházási támogatást, 360 millió forintos munkahely-teremtési szubvenciót, valamint 2010 és 2020 között akár 10 milliárd forintnyi társaságiadó-kedvezményt élvez.

Vajon jó döntés volt havi bruttó 100–150 ezer forintos betanított munkási állások megteremtéséért (a munkavállalók 80 százaléka egyszerű fizikai munkát végez), munkavállalónként 10,5 millió forintnyi állami támogatást, és további adókedvezményt adni? A befektetésösztönző ügynökségnél, az ITDH-nál a Figyelő ezt firtató kérdésére úgy érvelnek, hogy "nem lehet mindenkiből K+F területen dolgozó mérnök Magyarországon".

Racionális megfontolásokkal az sem nagyon magyarázható, miért kapott egységnyi munkahelyteremtésre vetítve rekordösszegű, összesen 7,34 milliárd forintos közvetlen állami támogatást a Tatabányára települő japán autóipari üveggyártó, az Asahi Glass. A gyáralapításnak nemcsak munkahelyteremtő, de hazai kiszorító hatása is kalkulálható volt, mert a magyar tulajdonú Salgglas Zrt. éppen ezen a területen tevékenykedik.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egyre kevesebb munkaórát teljesítenek az európai dolgozók

A dél-és kelet-európai országok állampolgárai általában több időt töltenek munkával, az Egyesült Királyság és Spanyolország az uniós átlag felett teljesített. Teljes cikk

Vágujhelyi Ferenc: bevált a NAV új gazdaságfehérítő eszköze

Bevált a NAV új gazdaságfehérítő eszköze, az adategyeztetés, hétfőn újabb egyeztetések kezdődnek - tájékoztatta Vágujhelyi Ferenc, a Nemzeti... Teljes cikk

Lázár János szerint 53 ezer ember "szarból épít várat nap mint nap"

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter Facebook-bejegyzésében kiállt a MÁV-csoport dolgozói mellett, elismerve a magyar vasút számos... Teljes cikk