Szállítás - expressz-boom küszöbén"/>
Megjelent: 15 éve

Szállítás - expressz-boom küszöbén

Kedvező földrajzi és HR-adottságai révén az Európai Unióhoz frissen csatlakozott Magyarország akár már néhány éven belül is a légi expresszáru-fuvarozás regionális elosztó központjává válhat. A jelek biztatóak.

Szállítás – expressz-boom küszöbén 2004. szeptember 23. " class="kapcsszoveg">F. J. Kedvező földrajzi és HR-adottságai révén az Európai Unióhoz frissen csatlakozott Magyarország akár már néhány éven belül is a légi expresszáru-fuvarozás regionális elosztó központjává válhat. A világ legnagyobb légi expresszáru-szállítmányozó vállalata, a FedEx Express a minap indított napi járatot párizsi székhelyű európai elosztó központja és Budapest között. Az Európai Unió májusi bővítéséhez kapcsolódó járatrendszer fejlesztés révén a FedEx Express Magyarországra érkező küldeményei esetében a tranzitidő egy nappal csökken.Ezzel együtt nő azoknak a FedEx ügyfeleknek a köre, akiknek európai országokba szánt küldeményeit a vállalat már másnap kézbesíteni tudja. Az új járat bevezetésével változik a menetrend, és Magyarországon 3 órával tovább lehet expressz küldeményeket feladni.Növekvő keresletA FedEx piacelemzői arra számítanak, hogy a következő években is folytatódik a kilencvenes évek közepe óta Magyarországot jellemző, éves szinten átlagosan4 százalékos gazdasági fejlődés, melynek hajtóereje az export növekedése. A külkereskedelem évi 9-10 százalékos élénkülésével párhuzamosan várhatóan nő az expressz szolgáltatások iránti kereslet is. Egy nap az ÚjvilágA FedEx új budapesti járata az előzetes piacfelmérés szerint az ország gazdasági potenciáljának 80 százalékát adó vállalatokat köti majd össze egy napon belül a főbb európai gazdasági központokkal, két napon belül pedig a legnagyobb ázsiai városokkal, ahová a FedEx AsiaOne regionális hálózata heti 260 járatot közlekedtet. A párizsi járat bevezetésével az Észak-Amerikába irányuló expressz küldemények másnapi kikézbesítése is lehetővé válik.A járatnyitással párhuzamosan a veszélyes áruk expressz szállítását magában foglaló szolgáltatását is bevezeti Magyarországon a cég. Emellett magyar ügyfelei a vállalat online eszközeinek használatával automatizálhatják a küldemények feladását, jelentősen egyszerűsítve a folyamatot és lerövidítve annak idejét. Egy speciális szoftver segítségével a teljes küldeményfeladás és kézbesítési folyamat az interneten végezhető.Egy másik online eszköz pedig az összes érkező és elküldött küldemény internetes nyomon követését teszi lehetővé. Ez az alkalmazás automatikusan értesíti a felhasználót az olyan fontos adatokról, mint például a kikézbesítés ideje vagy a vámügyintézés esetleges késései.Az Alföld célterület A magyar kormány 11, államilag is támogatott regionális logisztikai központot jelölt ki. E beruházások nem titkolt célja, hogy bevonják az uniós vérkeringésbe a határszéleken fekvő olyan egyetemi-kutatási központokat, mint Debrecen, Miskolc, Szeged. Emellett fontos telepítő körülmény, hogy az Alföldön nagyobb számban áll rendelkezésre mobilizálható szakképzett munkaerő, mint más magyar vidékeken. További államilag támogatott cél, hogy a disztribúciós funkciókat végző vállalatok minél nagyobb számban települjenek Magyarországra.20 milliárdos logisztikai piacA Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság adatai szerint a hazai logisztikai ágazat a 300 ezer négyzetméter alapterületű, világszínvonalú raktárbázisháttérrel évente mintegy 20 milliárd forintos piacot jelent. A Magyar Logisztikai Egyesület 140 tagvállalatának éves gazdasági forgalma eléri a 2400 milliárd forintot. Mindehhez persze jelentősen hozzá járulnak az ország földrajzi, gazdasági adottsága is, ami az önmagában vett gazdasági teljesítőképességen túlmutató regionális szerepkört eredményez.Jól példázza ezt, hogy Magyarország egyre inkább a kínai kereskedelem térségi logisztikai központjává válik, mégpedig elsősorban a volt szocialista országok felé irányuló kereskedelemben. Szakemberek 10 és 40 ezer közöttire becsülik azt a konténerszámot, amely évente a kínai kereskedelemben Magyarországra érkezik. Egy konténer értéke 50 és 100 ezer dollár között van.A logisztikai központok persze nem csupán raktárbázisokat, s rakodóállomásokat jelentenek. Hanem olyan komplex szolgáltatási kultúrát, amely a raktározás mellett újracsomagolási és házhoz szállítási szolgáltatásokat is magába foglal.Kódok a címkénAz UPS nyomkövető rendszere úgy működik, hogy a csomagküldés során a dobozra felragasztott címkén két vonalkód található: ezek egyike az országkódot és az irányítószámot jelöli, míg a másik az azonosítószámot és a szolgáltatási szintet tartalmazza. Szerepel a csomagon ezeken kívül egy úgynevezett Maxicode is. Ez a hatszögletű cellákból álló, „kétdimenziós vonalkód" 93 karakter tárolására alkalmas. Előnye, hogy sérülés esetén a fennmaradt ép részből is vissza lehet nyerni a teljes információt.A nyomkövetés ma már alapszolgáltatás A logisztikai szolgáltatások ma már igen fejlett informatikai hátteret feltételeznek. A nagy csomagküldő szolgálatok, tehát nem csak a FedEx, hanem az UPS vagy a DHL is, lehetővé teszik ügyfeleiknek, hogy interneten nyomon követhessék a csomag útját. A cég honlapján bizonyos időközönként frissülő adatok vagy mobiltelefonos lekérdezés alapján a feladó láthatja, merre jár a csomagja, illetve mikor ér célhoz, s ott ki vette át.Nem kis összegbe kerülnek az efféle szolgáltatásokhoz szükséges fejlesztések. A csaknem 100 éves múltra visszatekintő atlantai központú UPS csomagszállító cég például évente több mint egymilliárd dollárt fordít IT-beruházásokra. Ezek nemcsak a küldemények kezelését szolgálják, hanem új üzletágai, a logisztika és az ellátási lánc „áramvonalasítását" is.A légi expresszáru-fuvarozó cégek közül elsőként a UPS jelezte, hogy belátható időn belül a magyar főváros válhat a cég regionális alközpontjává. A FedEx esetében erről még nincs szó, bár az európai elosztóközpont és Budapest közti napi járat megindítása jelentősen növeli a magyar főváros regionális súlyát az ágazati világelső globális hálózatában.
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Januártól ingyenesen utazhatnak a fővárosi álláskeresők a BKV járatain

Ingyenesen utazhatnak januártól a budapesti álláskeresők a fővárosi közösségi közlekedés járatain - döntött a Fővárosi Közgyűlés. Az... Teljes cikk

87 millió forint bírságot szabott ki az adatvédelmi hatóság 2019-ben

Idén 87 millió forint bírságot szabott ki az adatvédelmi hatóság az uniós adatvédelmi irányelvek (GDPR) megsértése miatt - mondta Péterfalvi... Teljes cikk

Júliustól egységes társadalombiztosítási járulékot vezetnek be

Újraszabályozta az Országgyűlés a társadalombiztosítási (tb) ellátások összes rendelkezését: egységes, 18,5 százalékos társadalombiztosítási... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek