Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 6 éve

Sztrájkoltak a párizsi tömegközlekedési dolgozók

Tömegesen csatlakoztak a párizsi közösségi közlekedés dolgozói a francia kormány nyugdíjreformja elleni figyelmeztető sztrájkhoz, amely a reggeli órákban jelentős fennakadásokat okozott a városi közlekedésben, de nem alakult ki a szakszervezetek által várt káosz - írja az MTI.

A munkabeszüntetéshez a párizsi metró valamennyi dolgozója csatlakozott: a 16 metróvonalból tízen egyáltalán nem közlekedtek reggel a szerelvények, a többi haton pedig csak a járatok negyede indul el, de a reggeli csúcsforgalom után már csak a két, automata vezérlésű vonalon közlekedtek a vezető nélküli vonatok.

A buszoknak mintegy harmada indult el pénteken.

A francia sajtó arról ír hogy az RATP-nél 2007. október 18-án volt utoljára ilyen nagy és egységes megmozdulás, akkor is a nyugdíjrendszernek még Nicolas Sarkozy államfő által meghirdetett reformja ellen. Aznap a vasutasok is munkabeszüntetést tartottak, a párizsi tömegközlekedés pedig szinte teljesen lebénult.

A példátlan méretű szakszervezeti fellépés ellenére nem alakult az előrejelzett káosz, miután a párizsiak jelentős része szabadságot vett ki, otthonról végezte a munkáját vagy alternatív közlekedési megoldásokat (telekocsi, taxi, bérkerékpár vagy -roller) választott.

Az Emmanuel Macron államfő által tervezett nyugdíjreform lényege, hogy az eddig vállalatonként, illetve ágazatonként működő 42 féle nyugdíjrendszert egységesítenék.

A második világháború utáni években kialakult 42 rendszer három nagy kategóriába sorolható: külön kategóriába tartoznak a közszolgálatban dolgozók (katonák, rendőrök, tanárok), egy másikba az állami vállalatok alkalmazottai, mint például a vasutasok vagy a tömegközlekedési dolgozók, míg a harmadikba minden egyéb különrendszer, amelyek előnye, hogy figyelembe veszik egy-egy adott munkával járó fizikai nehézségeket.

"Nem a kivételezettek sztrájkolnak, hanem a fizetésből élők, akik azt mondják, hogy normális életkorban ésszerű feltételek mellett szeretnének nyugdíjat" - mondta Philippe Martinez, a legjelentősebb francia szakszervezet, a CGT vezetője a France Info közszolgálati hírrádióban.

A kormány szerint a közszolgálatban dolgozók külön nyugdíjrendszere túl sokba kerül az államnak. Miközben az általános rendszerhez tartozók átlagosan 63 évesen mennek nyugdíjba, a párizsi tömegközlekedési dolgozók átlagosan 55,7 évesen a francia állami számvevőszék 2017-es jelentése szerint.

A tiltakozók azt is kifogásolják, hogy az egységes nyugdíjrendszer bevezetésekor a nyugdíjalapot nem az utolsó hat havi fizetés, hanem a teljes munkaviszony alatti kereset átlaga adná, ami alapján feltételezhető, hogy több száz euróval csökkenni fog a nyugdíj összege. A Le Parisien című napilap számítása szerint egy 55 és 57 éves kora között nyugdíjba vonuló metrósofőr jelenleg 2500 eurós nyugdíjra számíthat, s ez 20-30 százalékkal csökkenhet a reform után.

MTI
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mennyiség helyett minőség - Ezek a jó állás titkai az amerikai munkavállalók szerint

Egy friss kutatásból kiderül, hogy a minőségi munkát végző munkavállalók nemcsak elégedettebbek, hanem egészségesebbek, elkötelezettebbek és... Teljes cikk

Több jel is arra mutat, hogy egyre több a munkahelyi zaklatás

A Google keresési adatai és a felmérések is azt jelzik, hogy egyre többen aggódnak a munkahelyi zaklatás miatt. Teljes cikk

Felmérés: 10 vállalatból 3 tervezi, hogy jövőre AI-jal helyettesíti dolgozóit

A tanulmány szerint az informatika, a pénzügyi szolgáltatások és a könyvelés azok az iparágak, ahol a mesterséges intelligenciával kapcsolatos... Teljes cikk