Fékez az autóipar?
Az elemzők egy ideje már komolyabb gazdasági megtorpanást prognosztizálnak, amelynek origója minden bizonnyal az autóipar lesz. Erre utal, hogy az iparág bizonyos szereplői az utóbbi hónapokban első sorban már nem eladásra, hanem a raktáraknak gyártottak. A vásárlások visszaesése a gyártókat, autóipari beszállítókat a kapacitás visszaszorítására, a munkaerő optimalizálására, végső esetben elbocsátásokra kényszerítette. Jelen írásunkban a leépítések várható hatásait, és a felmerülő alternatívákat vesszük sorba.
Az elbocsátások nem oldják meg a problémát
Nagy kérdés, hogy az járműipar fékezése mennyiben érinti majd a magyar munkaerőpiacot. A problémára rálátó szakértők úgy vélik, a szegmens leépítései során a munkaerőpiacra kerülő néhány ezer, a legborúlátóbb forgatókönyv szerinti 10-20 ezer fő nem képes megoldani, legfeljebb valamelyest csillapítani a KSH által 70-80 ezer fősre (de az iparági jelentések szerint ennek bő háromszorosára) becsült munkaerőhiányt. Tovább árnyalja a helyzetet a magyar munkavállalók alacsony mobilitása, vagyis hiába szabadul fel az ország egyik területén egy viszonylag nagy mennyiségű munkaerő, az nem ad választ egy földrajzilag távol eső terület munkaerő problémáira.
Hosszabb távon érdemes gondolkodni
Akik szeretnének a munkaerő vonatkozásában jó előre felkészülni a várható változásokra, azok távlatokban gondolkodnak. Számukra jelent reális alternatívát az ukrán munkaerő foglalkoztatása. Az óvatosabb vállalatok kezdetben pilot jelleggel alkalmazzák a határon túli, harmadik országbeli munkavállalókat, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy hamar megbarátkoznak ezzel a munkaerő kölcsönzési móddal. A témával összefüggésben fontos megemlíteni még az úgynevezett minőségi cserét, amikor a munkalehetőség, mint üres álláshely nem jelenik meg egyetlen hirdetésben sem, de az adott munkahely egy gyengébb kvalitású munkavállaló helyett akár belső áthelyezéssel egy alkalmasabb munkavállalót vesz fel.
A kezdőponttól a folyamat végéig
Hosszú távon tehát érdemes az ukrán munkaerő kölcsönzésre is valós opcióként tekinteni. Első sorban azon vállalkozások számára éri meg ez a foglalkoztatási mód, amelyek huzamosabb ideig - 10-12 hónapig - tervezik az ukrán munkaerő alkalmazását és elég tőkeerősek a munkaerő beszerzés fix költségeinek finanszírozásához. Ebben az esetben a kényelmi faktort a munkaerő közvetítő vállalkozások pl. az euCSOPORT jelentik, amelyek a folyamaton végighaladva "a kért pozícióra alkalmas" munkatársakat adnak át.
Sokan kérdezik, hogy a fent említett fix költség miből tevődik össze. Nos, a megfelelő munkaerő felkutatása a megbízó igényfelmérésével, az adott pozíció megismerésével, a hozzá kapcsolódó adminisztráció elkészítésével indul. Az ukrán munkavállalók esetén számolnunk kell a nyelvi és a kulturális különbségekkel, így a kölcsönzött munkavállalók relokációja és a számára új munkavállalói környezetbe való (pl. a munkakultúrát érintő) történő integráció is a feladat részét képezi. A gyakorlatban ez a szociális blokkokban kihelyezendő egyszerű formulák, valamint a tűz- és munkavédelmi leírások fordítását, de akár a munkakörhöz kapcsolódó egyszerű "szószedet" elkészítését is jelenti.
A munkaerő kölcsönzés az érkező kontingens mellett a befogadó felet is érinti, ez pedig azzal jár, hogy az itt dolgozó hazai foglalkoztatotti állományt fel kell készíteni az idegen munkaerő befogadására. Ezt a sokrétű feladatot szinte a létszámtól függetlenül minden esetben el kell végezni, éppen ezért a korábban jelzett 15 fős létszámminimumtól csekély mértékben fölfelé és lefelé eltérve felértékelődnek a méretgazdaságossági szempontok.
Az évek meg a rutin...
Az eucCSOPORT versenytársaihoz képest meglehetősen nagy rutinnal rendelkezik az ukrán munkaerő kölcsönzésében, közvetítésében, hiszen az erre vonatkozó jogszabályok életbe lépésétől (2016. májusa óta) foglalkozik ezzel. A haza igényeknek megfelelő ukrán munkavállalók felkutatása érdekében Ukrajnában külkapcsolatot létesített és az akkor még más üzletágakban érdekelt partnerei számára a vállalat méretét, a befogadó képességet, a likviditási potenciált, valamint a külkapcsolati modellre való nyitottságot figyelembe véve elkezdte kiajánlani ezt a lehetőséget. A piac reakcióit látva az eucCSOPORT 2017-ben Kijevben megalakította az ukrán munkaerő toborzására, kiválasztására szakosodott irodáját és az azóta eltelt évek alatt mintegy 20 együttműködő partnerrel vesz részt az ügyfelek munkaerő igényének kielégítésében. Tapasztalatunk a szorosan vett munkavégzéshez kapcsolódó ismereteken túl kiterjed a befogadó cégek előkészítéséig, az ukrán munkavállalók elszállásolásával, egészségügyi ellátásával kapcsolatos feladatokon át, egészen a miénktől eltérő szabadságolási szokásokig. Vagyis minden olyan kérdésben otthon vagyunk, amelyek elősegítik, hogy minél rövidebb idő alatt, minél hatékonyabban beilleszkedjen a hazánkban munkába állított ukrán dolgozó.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Eddig a cégcsoport a vagyonkezelőt és a vagyonát neki átadó termelő, szolgáltató egységek rendszerét jelentette egy tulajdonosi körön belül. Teljes cikk
Idén negyedik alkalommal adták át a BeneFit PRIZE 2025 díjakat. A gálával egybekötött díjátadóra november 13-án, a Budavári Palota Lovarda... Teljes cikk
2026-ban változik a Kék Kártyás munkavállalók bérminimuma – a jogszabály már megjelent, a felkészülés most kezdődik. Cziczárdi Györgyi, az... Teljes cikk
- Modern Gyárak Éjszakája 2025: rekordok, innováció és lehetőségek a munkaerőpiacon 5 napja
- Nincsenek nők és kisebbségek, csak fehér férfiak - ilyen lenne a munka világa? 1 hete
- Nem az anyaság tör meg egy karriert – hanem a rendszer, amely nem segít visszatérni 1 hete
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 1 hete
- Ebben a vármegyében nőtt leginkább a dolgozók száma – Megérkeztek a KSH friss adatai 2 hete
- Rég nem látott leépítési hullámot mértek az Egyesült Államokban 2 hete
- Az álláskeresők száma a magyar vármegyékben - grafikon 2 hete
- Ezek a rendvédelmi dolgozók kapnak lakhatási támogatást 2 hete
- A foglalkoztatási ráta a magyar vármegyékben - grafikon 2 hete
- Megtorpant a munkaerő-migráció: ötödével kevesebb bevándorló érkezett a gazdag országokba 2 hete
- Bérvita és elvándorlás: összeomlás szélén a színházi szakma? 3 hete

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?