Kismamák bérfejlesztése és a 9 Ft-os munkába járási költségtérítés
Kormány 100 lépés ide, Kormány 100 lépés oda, bizony vannak slágertémák, melyek időről időre visszatérnek. Ebben az évben már nem először módosulnak a jogszabályok. Július 1-je óta minden hónapban változik valami. Van olyan hónap, hogy többször is. Az ilyen gyakori jogszabályváltozás elbizonytalanítja a jogalkalmazókat. Hallottam egy vitát a GYES-ről visszajövő kismamák bérfejlesztésével kapcsolatban. Mi a teendő? Mondhatnánk, hogy az Mt. 84. szakasza pontos választ ad.
E szakaszban felsorolt esetekben a munkáltató törvényi előírás alapján köteles a munkavállaló munkabérét az időközben megvalósított átlagos éves bérfejlesztésnek megfelelően módosítani. Előfordulhat, hogy a kérdéses időszakban a munkáltatónál bércsökkentésre került sor. Tekintettel arra, hogy a Munka tv. kifejezetten a bérfejlesztés esetére írja elő a személyi alapbér módosításának kötelezettségét, ellenkező esetben e joghely alapján bércsökkentésre nincs mód.
A problémát elsősorban az okozta a cégnél, hogy a helyzetet nem tudták kezelni. Időközben az azonos vagy hasonló munkakörök megszűntek. Úgy látszik, hogy a jogszabályt nem eléggé figyelmesen olvasták el. Az utolsó mondat a lényeges. Ha nincs azonos munkakör, akkor a cég egészére végrehajtott bérfejlesztést kell figyelembe venni.
Ha ennek a minimálbér kötelező emelése része, akkor bizony azt is figyelembe kell venni. Ráadásul a jogszabály nem is összegről beszél, hanem mértékről, tehát meg kell nézni, hogy a kérdéses időszakban hány százalék volt a bérszínvonal emelkedése. A megállapított százalékkal kell emelni a személyi alapbért is.
Gondot jelentett, illetve jelent a 9 Ft-os munkába járási költségtérítés is. Tudjuk ugye, hogy miről van szó? Korábban, ha valaki saját gépkocsival járt munkába, úgy a megtett útra 3 Ft-os kilométerenkénti költségtérítést engedélyezett. Ezt megváltoztatták 9 Ft-ra. Így már lényegesen kedvezőbb.
Talán az okozott némi keveredést, hogy változott a munkába járás meghatározása. Az új rendelkezés szerint a lakóhelyről a munkahelyre, telephelyre, székhelyre történő bejárásról van szó. A költségtérítés akkor jár, ha nincs tömegközlekedés, vagy azt csak hosszú várakozással tudná igénybe venni a munkavállaló a munkarendje miatt. Ugyancsak így minősül, ha valaki mozgáskorlátozott. Ebben az esetben a helyi "bejárást" is minősítheti a munkáltató.
Továbbra is a munkáltató felelősségi köre annak elbírálása, hogy a tömegközlekedés mikor nem megfelelő a munkahely, telephely, székhely megközelítésére. Ez a 9 Ft-os költségtérítés olyan munkavállalónak is fizethető, aki maga ugyan nem gépkocsival jár be, de csatlakozik a munkatársához.
A saját gépkocsi hivatali célú használatának költségtérítési, elszámolási szabályai változtak. Továbbra is a kilométeróra állása szerinti tényleges utat kell figyelembe venni, már csak azért is, mert a nyilvántartás kötelező eleme a kilométeróra induló és érkező állásának feltüntetése.
Teleki Gyula László
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Ha kiderül a foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton, hogy a munkavállalónak szemüveg szükséges a képernyő előtti munkavégzéshez, akkor azt a... Teljes cikk
Közeledik az iskolakezdés, ami a családoknak akár százezer, de gyermekenként biztosan több tízezer forint nagyságú kiadás is lehet. Hogyan segíthet... Teljes cikk
A SZÉP-kártya, a 2024-es rekordévet követően, idén is a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje: 2025 júniusában, az előző évit csaknem 27... Teljes cikk

Fata László cafeteria szakértő a Cafeteria TREND alapítója, szerkesztője, aki nem csak az adótörvények oldaláról közelíti meg a béren kívüli juttatásokat.
Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?