kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Nobel-díjasokkal találkozhatnak a szegedi diákok

Harmadik alkalommal rendezik meg május 26-án, Szegeden a Nobel-díjasok - Tehetséges diákok találkozót, amelyre idén két, a Szegedi Tudósakadémia tehetséggondozó programjában részt vevő Nobel-díjas tudós látogatott el.

Az első ilyen találkozót 2012-ben Szent-Györgyi Albert emlékére rendezték meg, mivel ekkor volt a 75. évfordulója annak, hogy a magyar kutató átvehette Nobel-díját. A Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítványt, amely a tehetséggondozó programot elindította, a következő év januárjában alapították meg. A program célja egyrészről az, hogy a fiatal szegedi tudósoknak lehetőségük nyíljon találkozni a kiváló tudósokkal, másrészt pedig, hogy megteremtsék a városban azokat a feltételeket, amelyek révén a város és Magyarország újabb Nobel-díjasokkal gyarapodhat. Cél az is, hogy megfékezzék a tehetséges fiatalok kivándorlását, amely a találkozó szervezői szerint Magyarország versenyképességét veszélyezteti.

Ada Yonath Nobel-díjas kutató arról beszélt, hogy mindig nagy örömmel érkezik Magyarországra, mindig pozitív tapasztalatokat szerez itt. A tudós a délelőtt folyamán meglátogatta a Szegedi Biológiai Kutatóközpontot, ahol, mint elmondta, nagyon fontos kutatásokat folytatnak, és jó alkalom volt ez arra, hogy megismerje az itt dolgozó kutatók gondolkodásmódját, akikkel a későbbiekben akár kollaborációra is lehetőség lesz.

Aaron Ciechanover, aki 2004-ben nyerte el a Nobel-díjat, kijelentette, a tudomány nem csak azért nagyon fontos, mert megőrzi a múltat, de azért is, mert új utakat nyit a jövőre és lehetővé teszi a határok nélküli együttműködést. A tudós a nap folyamán látogatást tett a szegedi Ságvári és Radnóti Gimnáziumokban, ahol elmondása szerint rengeteg lelkes és nyitott fiatallal találkozott, akik értik azt, hogy „több közös lehet bennünk, mint olyan, amiben különbözünk egymástól”.

A kutató az Edupress kérdésére elmondta, a programot a fiatalok miatt támogatja, azért, hogy minél többjüknek nyíljon lehetősége a sikeres tudományos pálya elérésére. A tudós szerint a tudományos képzést nem lehet elég korán kezdeni, ezért mihamarabb, ha lehet, már az óvodában neki kell látni a tudományos ismeretek megalapozásának. Arról is beszélt, hogy a sikeres tudományos pályához nem csak kemény munka, jó mentorok és tanárok, valamint szerencse szükségesek, de szenvedély is, mivel igazán jó szakember abból lesz, aki igazán szereti a munkáját.

A rendezvényt megnyitó sajtótájékoztatón dr. Hegyi Péter, a Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítvány titkárának köszöntője után dr. Varró András, az alapítvány elnöke és a Szegedi Tudományegyetem Tudományos és Innovációs rektorhelyettese arról beszélt, hogy az alapítvány célja egyrészt, hogy Szegedet, mint a tudományos kutatások középpontját még inkább előtérbe állítsák, illetve az, hogy a tudományos kutatók utánpótlását hatékonyabbá tegyék.

Az elnök szerint a rendezvény fő célja a középiskolai diákok tudomány iránti érdeklődésének felélesztése, illetve hogy meggyőzzék az ország legtehetségesebb diákjai közül válogatott hallgatóságot, hogy a Szegedi Tudományegyetemet és Szeged városát válasszák, itt tanuljanak és kezdjék meg kutatói pályafutásukat is.

dr. Ormos Pál, a Szegedi Biológiai Kutatóközpont főigazgatója arról beszélt, hogy intézményük a molekuláris biológia terén folytatott kutatások során szorosan együttműködik a Szegedi Tudományegyetemmel, mellyel nagyon jó kapcsolatot ápolnak. Az igazgató szerint „kulcskérdés a fiatalok elérése, meggyőzése arról, hogy érdemes a kutatásokkal foglalkozni”. Ormos Pál arról is szólt, hogy saját tapasztalatából is tudja, a középiskolai a legalkalmasabb időszak arra, hogy a fiatalokat megnyerjék a tudománynak, és fontos, hogy ezután teljes tudományos nevelésüket végigkísérjék.

Dr. Vécsei László, a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karának dékánja arról beszélt, milyen fontos számukra, hogy azon kiváló elődök nyomdokaiban, akik a kar jó hírét megalapozták, a legkiválóbb hallgatók válasszák az itt tanulást. „Erkölcsi kötelességünk, hogy egy olyan szellemi bázist hozzunk létre, amely a jövőben a legkiválóbb fiatalokat idevonzza” – jelentette ki a dékán.

Dr. Solymos László szegedi alpolgármester elmondta, a városban mindig örömmel fogadják azokat, akik Szeged jövőjéért akarnak tenni, és leszögezte, a városvezetésnek is célja, hogy a magas színvonalú tudományos munka folytatódjon. Beszélt az épülő szegedi lézerkutató központról is, amelytől azt remélik, hogy újabb elismert tudósokat csábít majd Szegedre, akik ellátogatnak az általános és középfokú oktatási intézményekbe is, felkeltve ezzel a fiatalok érdeklődését.

A Nobel-díjas kutatók a sajtótájékoztatót követően a találkozó alkalmából szervezett tudományos konferencián vesznek részt.

Edupress
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek