Rabszolgák maradnak a BKV-s vagyonőrök
Egy hét után válaszolt kérdéseinkre a BKV. Mint kiderült: nem feladatuk a metróban dolgozó vagyonőrök munkakörülményeinek javítása.
Nappal a metróban, éjjel a buszokon állnak 24 órában, feletteseik rögtön rájuk pirítanak, ha sétálni kezdenek. Havonta minimum 240 órát dolgoznak, sokan azonban több mint 300-at, mindezt van, ahol óránként 420 forintért, pótlékok nélkül. Nincs szabadság, nincs betegállomány, se váltótárs. Alvállalkozók, újabban pedig munkaerő-kölcsönzők cserélődnek a fejük felett, miközben ők évek óta ugyanazon a helyen dolgoznak.
Ez utóbbi információt nagyjából a BKV is megerősítette. Mint írják: a BKV Zrt. vagyonőröket munkáltatóként nem foglalkoztat, az ilyen feladatok ellátása külsős partnerekkel kötött szerződés alapján történik. Munkaidejük és egyéb munkafeltételeik (mint például bérük, túlórapénzük, váltótársaik) meghatározása a munkáltatójuk hatásköre - teszik hozzá. A cégtől megkérdeztük azt is, hogy a BKV tervez-e bármit a vagyonőrök helyzetének megváltoztatására, illetve bármiféle prioritás jelent-e ez a vállalatnak? Kérdésünkre a következő volt a válasz: "Mivel nem a BKV Zrt. a biztonsági őrök munkáltatója, így a vagyonőrök helyzetén történő változtatás nem a Társaságunk feladata."
Mint arról korábban beszámoltunk, a szakszervezet tud a problémákról, és ennyi... Sipos Endre, a Magánbiztonsági Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint a problémát jogszabályilag szinte lehetetlen megoldani, lévén mindenhol találni kiskaput. A szakszervezeti elnök inkább egy a munkaadók és a szakszervezet közti belső megállapodást tartana hatékonynak, amellyel ki lehetne szűrni azokat a "kalandorcégeket", akik előidézik e helyzeteket. Mint megerősítette: a Hír24-et felkereső dolgozó nem túlzott, mikor modern rabszolgaságként írta le a BKV-s vagyonőrök munkáját. Az elnök szerint a probléma évek óta fennáll és 10 ezer vagyonőr közül nagyjából 2-őt nem érint csak. A 24 órás, készenléti jellegű munkákat végző őrök többségének ugyanis nem biztosítják a munkaadók a kötelező pihenési időt, bár a törvényi szabályozás szerint ennek nagyjából 8 órának kellene lennie. Sokan nem is bírják fizikailag, pedig a legtöbb vagyonőr kényszerűségből van a pályán.
A BKV-nál - de ugyebár nem a BKV kötelékében - nagyjából 400 biztonsági- és vagyonőr dolgozik. Egyrészt korlátozott jegyellenőrzést végeznek (12, 16 és 24 órás szolgálati rendben), másrészt egyéb vagyonvédelmi feladatokat látnak el. A közlekedési társaság szavai szerint feladatuk még a jogsértő cselekmények megelőzésében való közreműködés, intézkedés és az utastájékoztatás során a határozott, jogszerű, udvarias, kulturált viselkedés.
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) tagvállalatai javulásra számítanak üzleti helyzetük tekintetében, és nem számítanak a... Teljes cikk
A vállalatnál az elmúlt évben több mint 1500 munkatárs részesült szakoktatásban. Teljes cikk
A Samsung Group hatnapos munkahetet vezet be a vezetők számára Koreában. Az értesülések szerint ez a sürgősségi intézkedésnek titulált... Teljes cikk
- Száz embert venne fel az Alstom Nógrádban 2 éve
- Vagyonőr 2 éve
- Járvány: A fővárosban veszélybe került a metróközlekedés és a hulladékszállítás is 3 éve
- Egyre több a beteg a BKV-nál, veszélyben lehet a metróközlekedés is 3 éve
- Az infláció és a minimálbér-emelés mértékét meghaladóan emeli a fizetéseket a METRO 3 éve
- Vezérigazgatót cserélt a horvát és a magyar METRO 4 éve
- Kérdőívben méri fel a PDSZ, hogy mennyire biztonságosak a pedagógusok munkakörülményei 4 éve
- Feketedhet a biztonsági szegmens az újrakezdéssel 4 éve
- Az emberközpontú világítás kialakítása erős eszközé válik a HR kezében 4 éve
- Vádat emeltek a metróvezető és a forgalomirányító ellen 4 éve
- Rossz munkakörülmények miatt lett öngyilkos a kelebiai posta vezetője 4 éve