kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 14 éve

A magasan képzett munkaerő vonzza a szolgáltató központokat

Hazánk gazdaságának versenyképessége a magasan képzett, nyelveket beszélő munkaerőben, a tudásalapú iparágakban rejlik, így a magasabb értéket képviselő tevékenységeket kell idehozni. A legtöbb szolgáltató központ felismerte ezt, ahogy a Diageo Business Services is. A pénzügyi szolgáltató központ frissen kinevezett személyügyi igazgatójával a HR megítéléséről, stratégiájukról, új HR modelljukről és 2011-es terveikről beszélgettünk.

- Július óta tölti be a Diageo budapesti pénzügyi szolgáltató központjának HR igazgatói posztját. Sikerült beilleszkednie, megismernie a magyar (munka) kultúrát? Nem lehet könnyű mindig újrakezdeni egy távoli országban.

- Gyakorlat teszi a mestert. Minél többször kerül az ember ebbe a helyzetbe, annál könnyebb a beilleszkedés, hiszen az ember magtanulja, milyen kérdéseket tegyen fel, és egyre rutinosabbá válik az újdonság feldolgozásában. Az a szokásom, hogy érkezésem előtt igyekszem minél többet megtudni az adott országról, utánaolvasok a kultúrának, információimat pedig megosztom a csapattal, derűs perceket okozva nekik, ráadásul ezek a beszélgetések informatívak is. Egyébként a kultúrák között több a hasonlóság, mint gondolnánk. Ha ugyanis tisztelettel fordulunk valaki felé, azt viszonozni fogja.

- Igazi multikulturális karrierúttal büszkélkedhet. 1998 óta dolgozik a Diageónál, és ez idő alatt több HR pozíciót is betöltött Írországban, Angliában és Szingapúrban. Hogyan látja a HR helyzetét a világban és Magyarországon?

- Különbségeket inkább vállalatok között, nem pedig országok között tapasztalok. A Diageónál a HR-t minden döntésbe bevonják, amely óriási lehetőség HR-eseinknek. Úgy tapasztaltam, hogy a magyar kultúrában nagyobb hangsúlyt helyeznek a szabályokra és folyamatokra, mint más országokban. Ami nem feltétlenül rossz, hiszen ezáltal minden kiszámíthatóbbá válik.
Rob O'Toole júliustól irányítja a Diageo Business Services HR csapatának munkáját, ő felel 700 fő képzési és fejlesztési stratégiáért, fő feladata egy új, hatékonyabb HR modell bevezetése.


- Mennyire stratégia partner a HR külföldön és Magyarországon? Egy magyar nagyvállalat HR vezetője a közelmúltban azt nyilatkozta, leértékelődik a stratégiai HR, amely többek között annak is köszönhető, hogy a szakma saját magát is leértékeli. Miközben a HR Barométer kutatás rávilágított, még mindig ezt tartják a legfontosabbnak a HR-esek és nagyobb támogatást várnak a HR hozzáadott üzleti értékének vizsgálatában.

- Van igazság a HR vezető nyilatkozatában. A HR-nek ugyanis hinnie kell abban, hogy stratégiailag fontos szerepe van, ha nem hisz, akkor más miért tenné? Úgy gondolom, hogy a lehetőség adott, és a HR osztály értékeli, ha bevonják a vállalati stratégiába.

- A válság átalakította a HR feladatkörét. A Diageónál merre tolódtak a hangsúlyok? Min változtatott a gazdasági visszaesés?

- Véleményem szerint a válság a vállalatok minden részét érintette, sok mindent átalakított, a HR-t is. A recesszió hatására előtérbe került a (költség)hatékonyság mérése. Vállalatunkat szerencsére nem érintette olyan nagy mértékben a gazdasági visszaesés, ennek ellenére a hatékonyságnövelés nálunk is kiemelt szerepet játszik.

- A HR vezetők elismerik, bőven van még mit fejleszteni. A következő két év legfontosabb HR kérdései továbbra is a vezetőfejlesztés, a dolgozói elkötelezettség és a tehetségek megtartása. Önöknél mely területeket kívánják fejleszteni?

- Mindig van mit fejleszteni. Az említett területek szerintem is kiemelt prioritást érdemelnek. Természetesen az egyensúly és a sikerek megünnepelése is fontos. A Diageónál különösen nagy hangsúlyt kap annak támogatása, hogy dolgozóink a lehető legtöbbet hozhassák ki magukból és beteljesüljön a karrierálmuk - ez áll HR folyamatainak középpontjában. Számomra a tehetségek megtartása és fejlesztése a legfontosabb. Szintén kiemelendő csapatom azon törekvése, hogy a HR tevékenységeket a tökéletességig fejlessze. Célunk, hogy a lehető legjobb benyomás alakuljon ki HR osztályról a munkavállalókban.

- Apropó szervezetfejlesztés. 2007 és 2009 között szingapúri bázissal a Diageo teljes ázsiai régiójának szervezetfejlesztési vezetőként koordinálta a régió hatékonysági vizsgálatát és átszervezését, valamint új HR sztenderdek beágyazását. Most pedig a budapesti szolgáltató központnál vezet be egy új, hatékonyabb HR modellt. Miből fog ez állni? Hogyan kívánja a budapesti pénzügyi szolgáltató központ HR részlegét hatékonyabbá tenni?

- Október 4-én debütál új modellünk, Európában elsőként. Röviden összefoglalva az adminisztratív, támogató HR tevékenységeket (back office) egy erre a célra létrehozott szolgáltató központba szerveztük át. Mivel maga a Diageo Business Services is egy szolgáltató központ (pénzügyi), pontosan tudjuk, milyen előnyöket várhatunk ettől a modelltől: a sztenderdizálható folyamatok egyszerűbb és hatékonyabb működtetése az erre specializálódott szakemberek által, aminek köszönhetően a saját HR csapatunk szabadabban fókuszálhat a stratégiára és a szervezettel való partnerségre.

- Egyáltalán mi indokolja a fejlesztést, hiszen most nyerték el Európa Legjobb Szolgáltató Központja díját? (A bírák nagy eredménynek könyvelték el a "hibrid" modell sikeres bevezetését, melynek keretein belül a vállalat saját központja mellett kiszervezett központokat is működtet.)

- Véleményem szerint fejlődni mindig lehet, és számunkra most ez a következő lépés - a Diageónál összegyűlt tudást és tapasztalatot kívánjuk előnnyé kovácsolni.

- A PwC elemzése és a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség elnöke szerint tovább nőhet a szolgáltató központok szerepe a magyar gazdaságban, így az ágazat az ország egyik legjelentősebb foglalkoztatója lehet. A következő két évben mintegy kétezer fővel bővülhet a szektorban dolgozók száma. Ön hogyan látja a szolgáltatók regionális helyzetét?

- A szolgáltató iparág már most is kiemelt foglalkoztató Magyarországon, főleg Budapesten, adataink szerint több, mint 50 ilyen központ, összesen 25 000 embert alkalmaz. Meggyőződésem, hogy az üzleti szolgáltató iparág az ország egyik kiemelt stratégiai iparágává kell, hogy váljon. Magyarországon ugyanis már nem életképes az alacsony költségű munkaerő modellje, Indiával és a Fülöp-szigetekkel úgysem szállhatunk versenybe. Magyarországon a tudást, a tapasztalatot, a nyelvtudást kell kiaknázni, és magasabb értéket képviselő tevékenységeket kell idehozni. A Diageo nincs egyedül ezen stratégiájával, a legtöbb Shared Service Center (SSC) ugyanebbe a stratégiai irányba mozog, ami az országnak és az itteni munkaerőnek kiváló és hosszú távú lehetőség.

- Mit hozott a Diageo Business Services számára 2010? Milyen HR büdzsét terveznek 2011-re? Lesz létszámbővülés, béremelés?

- Júliusban kezdődött az F11-es pénzügyi évünk, és mint mindig, a lécet igen magasra tettük. HR területen fő célunk a kompetitív pozíciónk megőrzése a munkaerőpiacon. Mindenki tisztában van vele, hogy céljaink elérése érdekében nemcsak keményen kell dolgoznunk, de rugalmasnak is kell lennünk, és folyamatosan új megoldásokon kell törnünk a fejünket. Én bízom mind a csapatom, mind a szervezet képességeiben és energiájában, így véleményem szerint jó év áll előttünk.
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek